↗ till inläggetdet gör det inte i bibeln heller.Bigbang förklarar itne hur allt i världen uppstog, det förklar bara att materia och energi redans fanns och sen explodera/expandera.
Big Bang!
↗ till inläggetFinns inga vetenskapliga bevis på att Jesus fortfrande finns, finns heller inga vetenskapliga bevis på att han inte finns.. <_<
Jesus har alltid varit del av Gud, står i bibeln att han var Guds son redan då.
Bigbang förklarar itne hur allt i världen uppstog, det förklar bara att materia och energi redans fanns och sen explodera/expandera.
Big bang förklarar hur stjärnor och planeter uppstog. Vill du veta hur grisen (ex) uppstod så får du titta på någon lämplig evolutionsteori.
z0m
Bigbang säger att det fanns materia och sen expanderade det. Det måste ni hålla med om.
Men den förklarar inte hur den kom dit.
Bibeln förklarar visst hur alllt kom till, Gud skapade det.
Jaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?
Spelar det någon roll om den har existerat eller inte???????
Men om den gjorde det så tycker jag att vi alla ska vara lycklyga att det har hänt För annar hadde inte vi funnits?
↗ till inläggetJaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?
Gud skapade allt genom att säga det. "varde ljus och ljus blev till, gud såg att det var gott"
Antag att något/någon skapade Gud: då skulle din logiska följdfråga bli: "vem eller vad skapade då detta något/någon, som i sin tur skapade Gud?" Och så där skulle vi kunna hålla på i ett oändligt antal gånger...!
Om vi inte ska fastna i den oändliga loopen ovan ("vem skapade... som i sin tur skapde... som i sin tur skapade...?") så måste man anta att Gud är evig. Gud är alltså evig, och ingen har skapat honom. Han bara är. (Det är därför Gud ger sig själv namnet "jag är" i Bibeln.) Och med evig menar jag just evig. Gud är inte bunden av tid och materia som vi är.
Detta är faktiskt det enda någorlunda logiska svaret. Därmed inte sagt att det är "begripligt": vi människor kan helt enkelt inte fatta hur något eller någon skulle kunna alltid ha funnits, och inte ha någon början. Men - som du själv är inne på i din fråga nedan - vi kan ställa samma fråga om Big Bang: Vad fanns innan? Varifrån kom all materia/energi som small till i Big Bang?
Det går inte att fatta att något skulle vara evigt, och det går heller inte att fatta hur något bara blev till från tomma intet. Vare sig du tror på Gud eller inte, och vare sig du tror på Big Bang eller inte, så kommer du till en punkt där det nog är bara att erkänna att det där med "alltings första början" är en fråga som inte kan besvaras vetenskapligt, utan är närmast en religiös fråga!
↗ till inläggetGuggo, det där var riktigt bra argumenterat även om jag är mer kristen än ateist, du är en riktigt bra debatör!Jaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?
En grej som folk inte tänker på är vissa omständigheter som fått Kristendommen att bli EN religion.
Jesus var inte gudomlig enligt folk för 1800 år sedan, han var en stor profet, en dödlig sådan.
Men det rådde stora komplikationer i rom om religioner och kungahuset, för 1750 år sedan och kungen var tvungen att göra någonting nytt för sitt folk så vad gjorde han?
Jo han gick ut i ett stort tal inför folket och förklarade Jesus som gudomlig 350 år efter hans födelse.
Folket såg inte Jesus som gudomlig utan bara som en död profet, men där kom den dåvarande kungen och tvingade folk att tro att Jesus var guds son och var gudomlig.
Den första generationen som tvingades tro detta, "låtsas" trodde det bara men det berättade för deras barn att Jesus var gudomlig och det gjorde barnen senare tilll deras barn.
Till slut var hela europa kristna.
Kristendommen var inget val för en del folk utan bara ett tvång.
Jupp jag är kristen till viss mån men man har ändå rätt att ifrågasätta sin religion.
↗ till inläggetJaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?
"Och Gud sade: »Frambringe jorden grönska, fröbärande örter och
fruktträd, som efter sina arter bära frukt, vari de hava sitt frö, på jorden. Och det skedde så"- Första moseboken 1:11
Du menar alltså att när gud sade allt detta så dök alla träd och växter upp från tomma intet ? Alla atomer, celler och molekyler bara pluppade fram ?
Eftersom rumtiden skapades i och med big bang, så är frågor som "vad fanns innan big bang?" fullständigt meningslösa. Vissa forskare anser att universum fungerar så här: 1.Expansion 2. Implosion 3.Expansion 4. Implosion osv...
Alltings första början är en fråga som kan bevisas vetenskapligt. Vetenskapen förklarar faktiskt hur det gick till, medans relegionen säger "Det blev till"
Anser du att Gud är ett kroppsligt väsen ?
Edit: Citatet hade jag för att byta exempel från det ganska abstrakta begreppet ljus till något mer konkret
fruktträd, som efter sina arter bära frukt, vari de hava sitt frö, på jorden. Och det skedde så"- Första moseboken 1:11
Du menar alltså att när gud sade allt detta så dök alla träd och växter upp från tomma intet ? Alla atomer, celler och molekyler bara pluppade fram ?
Edit: Citatet hade jag för att byta exempel från det ganska abstrakta begreppet ljus till något mer konkret
Ungefär så tänker jag också,gud skapade jorden punkt slut,allting pluppade fram precis som du sa.Om man nu skulle leka med tanken att gud skapade allt på 7 dagar,tänk bara på alla små detaljer i varenda liten varelse.Tänk på Fotosyntesen,kom gud på det på 3 minuter eller?.Sen kan man ju tänka att gud kan tänka mycket snabbare än oss,osv,men det förklarar ändå inte att det var gud som skapade allt.Det är just därför jag inte är troende,bibeln innehåller för många "missar".
Gud skapade inte jorden utan det var ngt annat där av är Big Bang troligast. Hela guda saken finns bara för att förr i tiden behövde människor som hade det riktigt svårt ngt bättre att tro på. De behövde ett hopp, vist folk tror även nu på gud men det har inte samma inebörd som det hade på den tiden.
Gud kan inte bara ha ploppat upp från tomma intet och sagt "nej nu ska jag skapa en planet med en massa liv på"
Ungefär så tänker jag också,gud skapade jorden punkt slut,allting pluppade fram precis som du sa.Om man nu skulle leka med tanken att gud skapade allt på 7 dagar,tänk bara på alla små detaljer i varenda liten varelse.Tänk på Fotosyntesen,kom gud på det på 3 minuter eller?.Sen kan man ju tänka att gud kan tänka mycket snabbare än oss,osv,men det förklarar ändå inte att det var gud som skapade allt.Det är just därför jag inte är troende,bibeln innehåller för många "missar".
Angående det där med 7 dagar så berättade min konfa präst att det är sju dagar mätt i våra tidsenheter. För gud kan det ha varit miljoner år.
Angående det där med 7 dagar så berättade min konfa präst att det är sju dagar mätt i våra tidsenheter. För gud kan det ha varit miljoner år.
Bibeln blir bara mer och mer komplicerad för varje dag. :(
Nää, det tycker jag inte. Vetenskapen blir dock mer och mer komplicerad, eftersom den hela tiden utvecklas. Till skillnad från relegionen.
så för gud går tiden långsamare? jobbigt värre. och hur gör den det?
Alltså... Den går inte långsammare, det jag pratar om är olika tidsenheter. Det vi människor kallar för en vecka, behöver inte alls ha varit sju dagar (168h). Det kan igentligen bara ha varit fråga om miljarders miljaders år, men på den tiden då det gammla testamentet skrevs så kunde man inte tänka sig så stora tidsrymder. Dessutom är påståendet mer av filosofisk karaktär. Bibeln brukar inte syssla med fakta.
Idag när vi ahde konfiramtionsläsning kom vi in på en lite intressant teori om "Big Bang" och Gud..
Vi kom fram till att det kan ha varit Gud som skapade "Big Bang".Sedan under miljoner/miljarders år så formade han jorden..Sedan placerade han olika sorters varelser på jorden för att se hur det klarade sig..
Å det var allt för mejj så, peace!
´Nobody nows. Det kanske vara Dr.Abdulla som drog ut sin tand och formade den rund och sedan gjorde så jord och växter kom till.
Bibeln säger att Gud fick allt att ploppa fram från ingenstans, och Big Bang förklarar planeter..
vad jag inte fattar är varför troende ska vara så envisa med att tro att det betyder att Big Bang skapade livet..?
"en explosion kan inte skapa liv LOL!"
nej, vi vet, läs nån evolutions-lära istället.
precis. big bang skapade inte livet. ingen skapade livet, inget skapade livet. det bara skapades. jag tror att troende är troende till viss del av att dom blundar för verkligheten. att livet inte är så förbaskat hemskt som det är, men det är det! dom tror att deras "allsmäktige Gud" ska skydda dom infrån ondskan (som inte finns,det finns bara onda hanlingar).
Själv så skulle jag säga att Big Bang skapade planeterna. Men hur livet kom till det är fråga som man troligtvis aldrig kommer få reda på. Men min teori är dock att det inte "ploppa" upp människor från ingenstans utan att tex en liten insekt (jaja insekt, några fattar säkert vad ja menar)har utvecklats och utvecklats. Så det till slut har blivit vi Homosapiens. Som sagt min teori är inte direkt genom tänkt menmen.