Hoppa till innehåll

Vista / Xp


Morrhammer
 Dela

Rekommendera inlägg

Positivt

- DirectX 10. Jag förstår inte hur man skulle kunna få lika bra resultat i XP med DX9 som med DX10 så som någon påstod att man kunde.

- Bättre säkerhet.

 

Negativt

- Om något program tar för mycket minne stängs det av, och jag har iaf inte hittat något sätt att stänga av den funktionen.

- För mig tar Vista alltid runt 1 GB minne.

 

Det här var det viktigaste. Självklart finns det massvis med små detaljer.

 

Alla nya Microsofts operativsystem har i början varit fiaskon enligt konsumenterna. Men alltid har man lärt sig leva med det.

Så gott som alla program och spel kan installeras och användas om man har avaktiverat 'UAC'.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Positivt

- DirectX 10. Jag förstår inte hur man skulle kunna få lika bra resultat i XP med DX9 som med DX10 så som någon påstod att man kunde.

- Bättre säkerhet.

 

Negativt

- Om något program tar för mycket minne stängs det av, och jag har iaf inte hittat något sätt att stänga av den funktionen.

- För mig tar Vista alltid runt 1 GB minne.

 

Det här var det viktigaste. Självklart finns det massvis med små detaljer.

 

Alla nya Microsofts operativsystem har i början varit fiaskon enligt konsumenterna. Men alltid har man lärt sig leva med det.

Så gott som alla program och spel kan installeras och användas om man har avaktiverat 'UAC'.

För det första så är det inte megastor skillnad på DirectX 9 och 10, absolut inte. Du kan dessutom ändra lite i grafikinställningarna så att du får "DirectX 10" med XP. Det går i alla fall i Crysis, och funkar antagligen i fler spel. Vista tar 1GB minne? Kan jag få screenshot på det? Har alltid undrat det här, men har hört mycket om det. Vad är UAC egentligen och vad har det för funktion? Jag tvivlar starkt på att alla spel funkar bara för att man avaktiverar det. Många spel är för gamla helt enkelt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första så är det inte megastor skillnad på DirectX 9 och 10, absolut inte. Du kan dessutom ändra lite i grafikinställningarna så att du får "DirectX 10" med XP. Det går i alla fall i Crysis, och funkar antagligen i fler spel. Vista tar 1GB minne? Kan jag få screenshot på det? Har alltid undrat det här, men har hört mycket om det. Vad är UAC egentligen och vad har det för funktion? Jag tvivlar starkt på att alla spel funkar bara för att man avaktiverar det. Många spel är för gamla helt enkelt.

 

1. Jo det är stor skillnad på Dx 9 och Dx 10, men Dx10 är relativt nytt och inte optimerat än.

2. genom att manipulera xp så får man inte Dx10 utan man låser upp Very high läget som crytech har låst, av en anledning som jag inte orkar ta upp just nu.

3. UAC är en funktion som gör att tveksamma program hindras från att installeras, detta är väldigt bra när man har mindre IT-kunniga i familjen som kanske installerar skit utan att tänka sig för. dock så är det väldigt irreterande för mer avancerade användare.

 

på bilden nedan ser du att min minnesanvändning ligger på 34% och den ligger ungefär där, kan gå upp till 40-50 om har mycket bakgrundsprogram igång. jag har 2Gb 800 Mhz minnen vilket bvetyder att vista använder Ca 700 Mb, helt överkomligt enligt mig

post-5439-1203189503_thumb.jpg

Redigerat av lövet_91
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första så är det inte megastor skillnad på DirectX 9 och 10, absolut inte. Du kan dessutom ändra lite i grafikinställningarna så att du får "DirectX 10" med XP. Det går i alla fall i Crysis, och funkar antagligen i fler spel. Vista tar 1GB minne? Kan jag få screenshot på det? Har alltid undrat det här, men har hört mycket om det. Vad är UAC egentligen och vad har det för funktion? Jag tvivlar starkt på att alla spel funkar bara för att man avaktiverar det. Många spel är för gamla helt enkelt.

 

1. Jo det är stor skillnad på Dx 9 och Dx 10, men Dx10 är relativt nytt och inte optimerat än.

2. genom att manipulera xp så får man inte Dx10 utan man låser upp Very high läget som crytech har låst, av en anledning som jag inte orkar ta upp just nu.

3. UAC är en funktion som gör att tveksamma program hindras från att installeras, detta är väldigt bra när man har mindre IT-kunniga i familjen som kanske installerar skit utan att tänka sig för. dock så är det väldigt irreterande för mer avancerade användare.

 

på bilden nedan ser du att min minnesanvändning ligger på 34% och den ligger ungefär där, kan gå upp till 40-50 om har mycket bakgrundsprogram igång. jag har 2Gb 800 Mhz minnen vilket bvetyder att vista använder Ca 700 Mb, helt överkomligt enligt mig

 

1. Just nu är det inte särskilt stor skillnad på DirectX 9 och 10. I framtiden kommer det självklart att bli bättre, men just nu är skillnaden hårfin.

2. Men inte bara det väl? Man skulle väl kunna ändra i en fil så att det knappt var någon skillnad från DirectX 10? Alltså inte bara i Very High. Crytek har ju stängt av det p.g.a. fler användare ska köpa nya grafikkort med Direct X 10-stöd. Dessutom drog de ner grafiken i DirectX 9-versionen, så att man ska se större skillnad än det faktiskt är.

3. Måste testa att stänga av det, jag kanske rentav kan installera vissa spel som inte funkade innan. Dock tror jag fortfarande inte att de äldre funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag mste bara säga en sak.

Det finns ingenting som är fel med Vista jämfört med XP.

Folk brukar sprida rykten om att XP är lätt mycket bättre än Vista och att man inte kan spela spel på Vista.

Det finns dock ett skydd för vissa spel och program, men det är lätt att fixa.

Nej, det är inget 'skydd' som hindrar spel till XP att funka till Vista. Det är som att försöka få ett spel till XP att funka på Windows 98.

 

Det är fakta att Vista kan krångla ordentligt när det gäller spel i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Jag har både datorer med Vista och med XP. Jag måste då säga att XP fungerar bättre därför att det är smidigare, men det är bara för att många program (helst äldre, men inte alls gamla) inte fungerar på Vista. Men om man sitter och pillar lite så fungerar det, men det tar onödigt lång tid.

 

Men jag skulle nog välja Vista...

 

Snyggare upplägg både utseende mässigt och innehållsmässigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. Men inte bara det väl? Man skulle väl kunna ändra i en fil så att det knappt var någon skillnad från DirectX 10? Alltså inte bara i Very High. Crytek har ju stängt av det p.g.a. fler användare ska köpa nya grafikkort med Direct X 10-stöd. Dessutom drog de ner grafiken i DirectX 9-versionen, så att man ska se större skillnad än det faktiskt är.

3. Måste testa att stänga av det, jag kanske rentav kan installera vissa spel som inte funkade innan. Dock tror jag fortfarande inte att de äldre funkar.

 

2. ja precis, dom försämrade Dx 9 versionen. det man gör när man maniplulerar filerna är att man låser upp Dx 9´s egentliga högsta grafik som crytech har blockat.

 

3. Testa, för mig har det lyckats med några program ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu kör jag själv med XP x86 och XP x64 på en liten slö HDD.

Ska gå över till XP x64 om det inte är några problem med det och då ska jag även DualBoota med Vista så jag lär mig det.

 

Så jag tycker du ska DualBoota XP och Vista...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...