Hoppa till innehåll

Php Include


ELF

Rekommendera inlägg

Jag ska testa att inkludera en sida i en annan med PHP.

När det fungerar ska jag använda detta på min hemsida.

 

Jag har installerat WampServer2 för att inte vara beroende av en server.

Jag har inkluderat sida b.php i sida a.php.

Men jag ser ändå bara sida a.

<?php include("b.php"); ?> är koden jag har använt.

Kollar jag i källkoden för sida a så ser jag även källkoden för sida b på den platsen jag har inkluderat den.

Vad ska jag göra för att sida b ska synas?

 

 

Jag har lyckats. Jag gjorde något fel som jag inte märkte och jag har inte kommit på vad det var...

 

Men nu har jag ett annat problem som är pga att jag använder en tabell för att ha bra koll på allt innehåll på sidan.

Vet som tur är vad problemet är. (Tror jag)

Redigerat av TheDarkElf
Dubbelpost.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du som verkar lite haj på php, är lite trött nu, så orkar inte kolla upp det ordentligt, men kan man uppdatera det som inkluderas utan att ladda om hela dokumentet? kan man byta includen också? om jag skulle inkludera en variabel typ $sida, skulle jag kunna ändra variabeln med knappar och sen force'a en reload på bara includen?

 

hmm, detta blev messy, borde sova ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du som verkar lite haj på php, är lite trött nu, så orkar inte kolla upp det ordentligt, men kan man uppdatera det som inkluderas utan att ladda om hela dokumentet? kan man byta includen också? om jag skulle inkludera en variabel typ $sida, skulle jag kunna ändra variabeln med knappar och sen force'a en reload på bara includen?

 

hmm, detta blev messy, borde sova ;D

Förstår kanske inte vad du menar, men det du inkluderar med include "läggs till" i det dokument som kallar på det. Så det går inte att ladda om.

 

Du kan ju använda AJAX för att ladda om sida.php och skicka med någon variabel som du sedan använder i php-dokumentet. Förtydliga gärna frågan. :D

Redigerat av Shaitan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

äh, dum fråga, var lite väl trött... självklart laddar den ju om allt om jag laddar om "huvuddokumentet", därmed också det inkluderade dokumentet...

 

Ajax är jag inte haj på, nåt jag borde lära mig antar jag, men håller på och kör PHP och MySQL just nu, och kan inte javascript nåt vidare ändå, eller ja iofs, det är ju j*vla lätt, men har inte hållit på så mycket med det, så kan itne så många typiska JS funktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan säga att jag är 90% n00b när det gäller PHP...

Nu är enda problemet att tabellen inte ser ut som jag vill.

Problemet är att cellerna måste sjusterar t.ex. en cell ska sträcka sig två kolumner och två celler ska dela på en kolumn.

Jag har bara inte orkat tänka på det...

Och så är det lite CSS grejs som jag måste göra om då jag inte kan använda mig av body när jag ställer in bakgrundsfärg, etc. För då blir det samma färg på alla inkluderade sidor...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan säga att jag är 90% n00b när det gäller PHP...

Nu är enda problemet att tabellen inte ser ut som jag vill.

Problemet är att cellerna måste sjusterar t.ex. en cell ska sträcka sig två kolumner och två celler ska dela på en kolumn.

Jag har bara inte orkat tänka på det...

Och så är det lite CSS grejs som jag måste göra om då jag inte kan använda mig av body när jag ställer in bakgrundsfärg, etc. För då blir det samma färg på alla inkluderade sidor...

Misstänks felet fortfarande vara i PHP eller är det CSS:en som bråkar?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...