Hoppa till innehåll

Byte Utav Moderkort?


igglypuff
 Dela

Rekommendera inlägg

Tja, jag ska köpa ny processor, nytt moderkort, nytt chassi och nya minnen på Torsdag.

 

Jag tänker ta det nya moderkortet, processorn och minnerna + grafikkort, dvd läsare, hårddisk mm. från en annan dator och sätta i det nya chassit.

 

1. Är det bara att sätta dit allting och starta datorn?

 

2. Hur är det med operativsystem, nu har jag en HP dator med XP Home, kan det vara så att jag inte kan köra datorn utan nytt operativsystem eller kommer det funka om man använder samma hårddisk som i HPn?

 

3. Måste man fixa något med BIOS inställningar efter att man kopplat in moderkortet?

 

 

4. Om jag behöver köpa nytt operativsystem, kan det vara bra med Vista då, ska köpa 4gb ram, så minnet räcker nog, och har ett 8800GTS 640mb sedan innan så DirectX 10 frestar ju. Men är det värt det då alla bara säger att Vista är dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Om du har kontrollerat så att alla komponenter är kompatibla med varandra så ska det fungera så.

 

2. Om det är en vanlig XP-home skiva så ska det fungera, men om det är som till min dator, skapad för mina komponenter med deras logo och allt så tror inte jag att det kommer att fungera.

 

3. Helst, öppna bios, och välj sedan att använda rekommenderade inställningar.

 

4. Det är ditt val, jag har prövat vista home premium. Jag tyckte det sög.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst GunsNroses

1. Om du har kontrollerat så att alla komponenter är kompatibla med varandra så ska det fungera så.

 

2. Om det är en vanlig XP-home skiva så ska det fungera, men om det är som till min dator, skapad för mina komponenter med deras logo och allt så tror inte jag att det kommer att fungera.

 

3. Helst, öppna bios, och välj sedan att använda rekommenderade inställningar.

 

4. Det är ditt val, jag har prövat vista home premium. Jag tyckte det sög.

vad är BIOS???
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Om du har kontrollerat så att alla komponenter är kompatibla med varandra så ska det fungera så.

 

2. Om det är en vanlig XP-home skiva så ska det fungera, men om det är som till min dator, skapad för mina komponenter med deras logo och allt så tror inte jag att det kommer att fungera.

 

3. Helst, öppna bios, och välj sedan att använda rekommenderade inställningar.

 

4. Det är ditt val, jag har prövat vista home premium. Jag tyckte det sög.

vad är BIOS???

 

BIOS är ett grundläggande indata och utdata system. Programmet körs direkt när en dator startar, det är det som sätter igång skärm, tangentbord, mus och hårddisk och all annan nödvändig hårdvara för start. Det är altså BIOS som bootar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge alla komponenter passar ska det inte vara några problem med det. Hårddisk och DVD-läsare bör fungera. Grafikkortet verkar vara nytt så även det bör gå bra. Se bara till att det moderkort du köper verkligen har portar för de komponenter du har.

 

Angående operativsystem måste du antagligen köpa nytt. Windows XP är ju gammalt och de flesta vet hur det fungerar. Jag är inte längre säker på vilket slutdatum Microsoft satt för XP, men det fungerar ju även om de inte släpper nya uppdateringar. Vista är ju senaste och det Microsoft kommer satsa mer på. Dessutom är det enda operativsystemet idag som har stöd för Direct X 10. Så om du ska spela nya spel skulle jag vilja säga att Vista är ett bra val, även om många inte gillar det systemet av olika anledningar. Ska du däremot spela äldre spel kan ju Vista fungera, men även XP. XP kommer antagligen fungera för många nya spel med eftersom ingen vad jag vet gått över till Direct X 10 helt ännu.

 

Har du 4GB RAM ska du ha 64bitars operativsystem och XP-versionen som har det är inget att ha. Vill du kunna utnyttja alla GB i korten bör du satsa på Vista 64bit.

 

 

vad är BIOS???

BIOS är det grundsystem som styr hela datorn. Det är BIOS som startar upp när du slår på spänningen till din dator. Det kollar all hårdvara och startar sedan upp det operativsystem som hittas på exempelvis en hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...