Trenatos Skrivet 15 September 2008 Rapport Dela Skrivet 15 September 2008 (redigerat) Tänkte göra en lista på vilka program jag anser bra för de intresserade av Indie-utveckling av spel. Skriv gärna en egen lista på vad du tycker är bra program! (Inga 'tryck på en knapp, gör ett spel-program tack. Som tex. Game Maker och liknande, och ej java) Här är en liten lista av de flesta program jag och mitt företag använder för utveckling av flera projekt TGE(Torque Game Engine) Spelmotor med bra nätverksstöd, bra script-språk, full access till sourcecode, inga royalties. (Finns även i en avancerad version, kallad TGEA. Torque Game Engine Advanced) Kostnad för en Indie-licens: $150 Audacity Bra gratis program för inspelning och redigering av ljud Kostnad: Gratis HoudiniHD Från SideFX, professionellt program främst avsett för tv/film produktioner. Men finns med en speciellt Indie-licens för de som har samma licens för TGE/TGEA(Torque Game Engine Advanced) Bra för modellering samt rendering av film sekvenser eller stillbilder Redigerat 15 September 2008 av Trenatos Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 17 September 2008 Rapport Dela Skrivet 17 September 2008 Torque är ju minst lika "Tryck på en knapp, gör ett spel" som Game Maker. Ska Game Maker inte vara med så ska Torque inte heller vara det. Iaf. GIMP: Gratis bildbehandlings/ritnings-program som i.m.o. är t.o.m. bättre än Photoshop. Anvil Studio: Gratis program för skapandet av MIDI-musik. Enkelt interface förutsatt att man kan noter. Synthfont: Använder MIDI-filer som input och applicerar soundfonts på det. Är väldigt bra i kombination med Anvil Studio eller annat MIDI-program, rätt värdelöst för sig själv dock. Game Maker: Bra program för att lära sig grunderna inom såväl spelprogrammering (egentligen scripting) som speldesign. Det är väldigt enkelt så det passar bra som en inlärningsprovess men inte som verktyg i mer seriösa projekt. (Det finns dock ett flertal spel som ligger på kommersiell nivå.) Code::Blocks Ett IDE för utveckling i C/C++ miljö. Helt gratis (open-source) och gör C/C++ utveckling mycket enklare. Fördelar med det framför Visual Studio är att Code::Blocks stöder ANSI C++ på ett bättre sätt. Samma kod kan alltså i många fall användas för att kompilera Linux såväl som Mac version (så länge man använder rätt bibliotek) utan att behöva genomgå enorma förändringar. Ogre3D (inget program) Object-oriented Graphics Rendering Engine. En open-source 3D-motor i C++ som är den snabbaste av open-source alternativen. Den stöder dock ENDAST 3D-rendering, ingen fysik, ljud eller annan spelmekanik. Det finns dock olika wrappers som fixat detta på ett sätt som gör att de fungerar som vilket Ogre3D-objekt som helst. Kan ge mycket professionella resultat. Se t.ex. MOTORM4X från The Easy Company. Irrlicht En open-source spel-motor i C++. Är inte snabbast och i.m.o. väldigt jobbigt uppbyggd men det finns många som gillar den. MinGW GCC i Windows-version. En bra kompilerare som använder standardiserad C++. Inget .NET eller sådant tjafs. FireFTP Plug-in till Firefox som förenklar användning av FTP-protokollet rejält och ger en bra kontroll. Rekommenderat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TiredRacoon Skrivet 17 September 2008 Rapport Dela Skrivet 17 September 2008 Oooo Jag gillar fortfarande gamla goda Irrlicht :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Trenatos Skrivet 18 September 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 18 September 2008 Förklara gärna hur Torque är en "tryck-på-knapp-spel-klart" motor. Antingen måste man scripta eller programmera i C++ för att TGE ska göra någonting över huvudtaget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 18 September 2008 Rapport Dela Skrivet 18 September 2008 Förklara gärna hur Torque är en "tryck-på-knapp-spel-klart" motor. Antingen måste man scripta eller programmera i C++ för att TGE ska göra någonting över huvudtaget. Blandade ihop med Torque Game Builder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Trenatos Skrivet 18 September 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 18 September 2008 Aha ok, började undra ett tag där ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 19 September 2008 Rapport Dela Skrivet 19 September 2008 Det här är ju oförlåterligt! Jag har glömt Blender! o___O Blender: Gratis 3D-modelleringsprogram som jag tror är det mest använda vid utveckling av indie-spel. Har nästan många fler funktioner än man någonsin behöver men tyvärr på bekostnaden av gränssnittet, som kan vara väldigt jobbigt att hitta i till en början. Har man tid och ork att verkligen lära sig programmet fullt ut finns det en gratisbok kallad Blender: Noob To Pro som förklarar nästan allt som finns att veta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Trenatos Skrivet 20 September 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 20 September 2008 Oj, sant så sant, hur glömde vi Blender? Underbart kraftfullt program, men ett otroligt jobbigt gränssnitt enligt mig. Det finns flera bra tutorials och dom som använder Blender svär vid att det är effektivt när man lärt sig arbeta med snabbknappar osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Posers Skrivet 20 September 2008 Rapport Dela Skrivet 20 September 2008 GoodTo know :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vixxec Skrivet 20 September 2008 Rapport Dela Skrivet 20 September 2008 (redigerat) Blender är så j*vla svårt, Wings är mycket skönare. Sen så borde ni kanske lägga till lite mer självklara program som photoshop. Också dim3 är det bästa programmet för mac ifall man vill göra spel, gratis kraftfullt och allt kodar man i java. Chainsawkitten; GIMP är inte i närheten så bra som photoshop. Redigerat 20 September 2008 av Vixxec Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Trenatos Skrivet 20 September 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 20 September 2008 GIMP med ett par add-ons är minst lika kraftfullt som Photoshop. GIMP är det enda program vi (Mitt företag) använder för grafik till våra spel/simulator projekt (2D grafik) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vixxec Skrivet 20 September 2008 Rapport Dela Skrivet 20 September 2008 GIMP med ett par add-ons är minst lika kraftfullt som Photoshop. GIMP är det enda program vi (Mitt företag) använder för grafik till våra spel/simulator projekt (2D grafik) Vad för program använder ni för projekten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.