Hoppa till innehåll

Oerhört Konstiga Bensinpriser.


garkan
 Dela

Rekommendera inlägg

Ja du, bensinpriserna är ämnet.

Jag har en stor känsla att priserna kommer sänkas rejält men det är inte själva saken.

Saken är att varför går bensinpriserna upp och ner?

Ena dagen är det 14kr per liter (diesel) nästa dagen är det 11kr per liter.

Vad beror detta på och hur kan man få det stabilt igen?

Är det Irak-kriget eller för att dom inte hittat någon olja?

 

Diskutera mer om bensinpriserna..

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Oljan kan inte återvinnas. Så de flesta oljekällorna på Jorden börjar ta slut. Så det kan nog vara en anledning till priset.

Och så tror jag, är inte säker men att oljans värde varierar vissa dagar, och att när oljan inte är värd så mycket så sänks priset på den också.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att oljan håller på att ta slut är faktiskt inte sant man har hittat väldigt många nya källor, samt att man ahr ny teknik för att kunna utvinna olja på platser som tidigare inte gick. Den är inte oändlig men den oljan vi har idag kommer med vidbehållen utvecklig räcka tills vi är ca 60-70 år gamla.

 

Raptomex du är på rätt spår, det är priset på råolja som avgör hur mktet bensin och diesel kostar. Anlednignen till att priset ändras så drastikst är att när företagen som utvinner råolja säljer så säljer de laster (t.ex 500 000 ton råolja) på en gång, de som vill köpa lägger bud och om någon lyckas få tag på en last extra biligt så kommer dom sänka priserna för att sälja mer. Men då de andrar företagen som säljer benisn o diesel inte vill förlora sina kunder så sänker de lika mkt och kan gå utan någon vinst under ett tag, medans de företaget som fick tag på oljan till ett bra pris tjänar enorma summor.

 

Nu tycker jag iof inte att de va så mkt av en debatt fråga då svaret är ren fakta, men bra att du försöker Garkan.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag antog att det var nått liknande som du sa soad_token.

 

Men det jag menande var att de oljekällor som används idag börjar ta slut. Men sen så finns det nog en massa källor runt om i världen, att ta från dom är inte svårt, man behöver bara hitta dom först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag antog att det var nått liknande som du sa soad_token.

 

Men det jag menande var att de oljekällor som används idag börjar ta slut. Men sen så finns det nog en massa källor runt om i världen, att ta från dom är inte svårt, man behöver bara hitta dom först.

 

Man har hittat nog med källor för att kunna använda fossilabränslen i minst 50-60 år till redan idag. Och då har man räknat med att konsuptionen kommer stiga i samma takt som den redan gör. Största delen av priset på fossilabränslen går till skatter, där av det höga priset. Samt att oljebolagen använder krig och hot om att källorna tar slut som anledningar till att ta ut ett mycket högre pris än "nödvändigt".

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men man måste tänka framåt i tiden också. Kommer oljan att finnas kvar när våra barn är vuxna?

Nämen kolla här, kom på vad man kan debattera om i detta ämne, vad som kan göras för att behålla, spara oljan så mycket som möjligt, eller kör slut på den och skita i framtiden?

 

Vet inte om jag lyckades vända på faktan till en debatt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men man måste tänka framåt i tiden också. Kommer oljan att finnas kvar när våra barn är vuxna?

Nämen kolla här, kom på vad man kan debattera om i detta ämne, vad som kan göras för att behålla, spara oljan så mycket som möjligt, eller kör slut på den och skita i framtiden?

 

Vet inte om jag lyckades vända på faktan till en debatt?

Det gör du, jag tycker man ska köra slut på den mer eller mindre, ett problem är förståss fartygen, de måste få ett fungerande maskineri, och det ända man hitiils har använt sig av förutom segel är att ha koleldade ångpannor...och då är tjockoljemaskiner (explotionsmotorer) betydligt mycket bättre i miljösynpunkt. Men man hittar som sagt hela tiden nya källor, och det kan sluta me att vi kan använda fossilabränslen i fler hundra år till om vi har otur...

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

att priserna på råolja går upp och ner beror på en massa olika saker,när tex rebellerna i negeria deltat spränger en pipeline så får det effekter runt hela världen.

 

sen,tjockoljan/brännoljan som används idag är inte alls miljövänliga men fler gånger billigare än miljö diesel.

 

priset på bunker olja kan vara 4kr/L och diesel 14kr/L.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japp,bränslet som används i faryg är uteslutande "smutsigare" varianter av diesel,brännolja,tjockolja och i mindre fartyg svart marin diesel.att man änvänder högsvalel haltiga ojlor beror på att dom är mkt billigare att framställa.

hur som helst poängen är att ett fartyg som kör på tjock olja är nog inte så mkt mer miljövänligare än en kol eldad ångpanna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japp,bränslet som används i faryg är uteslutande "smutsigare" varianter av diesel,brännolja,tjockolja och i mindre fartyg svart marin diesel.att man änvänder högsvalel haltiga ojlor beror på att dom är mkt billigare att framställa.

hur som helst poängen är att ett fartyg som kör på tjock olja är nog inte så mkt mer miljövänligare än en kol eldad ångpanna.

Ok, man kör uteslutande på tjockolja, samt på små, små fartyg där det är marindiesel (som du kallar svart diesel). De har en högre svavelhalt än vad bränslena har i land som du säger. Dock är det betydligt mycket mer miljöfarliga ämnen i kol än vad det är i tjockolja. Och då marindiesel är relativt "ren" i jämförelse med tjockolja så kan jag inte tänka mig att kolet skulle vara bätrre än marindiesel.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...