Jag har hört att om man tar fordons linjen så får man gratis körkort (vet inte om det är sant). Men då undrar jag om man får andra saker på andra linjer?
Hej Undrar Om Gymnasiet
Jag vet inte riktit men går man transport linjen då får man det tror jag.
okej
Vissa gymnasium erbjuder gratis körskola ja, men inte bara transportlinjen- Har sett bl.a. mediegymnasium med det också.
okej
Vissa gör det, de flesta är privatskolor med hög intagningspoäng.
Du ska inte välja linje efter vad du får för "saker", du ska välja linje efter vad du vill jobba med eller vad du vill ha för utbildning.
ja jag vet men jag undrade bara...
I fordonsprogrammet, så krävs det att du har ett körkort för att kunna fullfölja din studie.
Du får ett körkort gratis nästan. Tror att du måste betala 500kr, istället för flera tusen.
Så ja, i FP får du ett körkort.
det är olika beroende på var man går. men man ska ta alla dessa "locktoner" med mycket stor försikighet!!
titta på utbildningen och vad som passar just dig bäst (sen att det alltid en bra idé att höra sig omkring om vad gymnasiet har för rykte, lägg inte för stor vikt pått bara)
↗ till inläggetAnläggningsläraren på min skola berättade om att man kunde få en hel del utav skolan (bygglinjen då) om man var RIKTIGT duktig, dom kunde skaffa körkort och placering på företag och lite sånt sa han men han var själv aldrig så duktig när han gick linjen så att han fick något. (Finns en riktning i bygglinjen också som är mer för fordon, men då utbildar man sig ett körkort för stora maskiner, grävmaskiner, bulldozers, vältmaskin m.m som oftast jobbar i berg och sånt.)Jag har hört att om man tar fordons linjen så får man gratis körkort (vet inte om det är sant). Men då undrar jag om man får andra saker på andra linjer?
En polare jag känner fick en bärbar dator för 500 kr tror jag det var som var väldigt bra tydligen, med massa program gratis, men alla som går IT-linjen får en.
↗ till inläggetNope så är det inte. Privatskolor med höga intagningspoäng är ofta de som inte erbjuder laptop och körkort då de ändå får massor av ansökande tackvare deras rykte.Vissa gör det, de flesta är privatskolor med hög intagningspoäng.
Men skolor som erbjuder typ gratis körkort brukar vara typ CyberGymnasiumet, annars så Googla för jag hittar massor av gymnasium med gratis körkort.
Där jag bor så kan du få ett körkort om du går Fordonsprogramet med inriktning Transport. Dock vet jag inte hur mycket/om dem betalar något. Vet inte heller vilket kort dem tar, förmodligen lastbil C möjligen CE, buss är ju för 21år.
som sagts tidigare, skit i alla dessa "locktoner" titta på utbildningen i första hand, det är den som är viktigast. dessa skolor som erbjuder körkort för att få dig att börja gör det för att tjäna pengar på din skolgång, och därför kan utbildningen lida.
kort och gott. titta utbildningen först. skit i de andra!!
↗ till inläggetberor på. i vårat gymnasium så fick man gratis men dom tog bort det för det blev för dyrt. nu är det bara transport som får körkort.Jag har hört att om man tar fordons linjen så får man gratis körkort (vet inte om det är sant). Men då undrar jag om man får andra saker på andra linjer?