💬
Logga in
Fuska.se

Ska Svarta Ha Samma Rättigheter Som Vita?

73 svar · startad · 🔒 låst

Ja, ska de ha samma rättigheter i världen som vita?

Jag tycker att de ska ha det, för de har ju bara en annorlunda hy, inget annat. Så varför ska de inte ha samma rättigheter?

Nelson Mandela indelade vita och svarta, för att han tyckte inte svarta hade samma rättigheter som vita. Vita hade mer makt kan man säga, eller som alla andra tolkar det.

Sedan så tycker jag också att svarta bör kunna komma in i ett land där de inte har visa lika fort som vita får komma in. Det är väldigt orättvist tycker jag.

Vita har också mer makt än svarta, det tycker jag är väldigt orättvist. De gör så att svarta får lida, alltså de dumma människorna, inte ni på sajten och övriga goda personer. Menar politiker och så.

//Megadeth

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Hälften av alla medlemmar som ville ha tillbaka debattforumet tillbringar inte ens tid på att vara här. :huh:

Och vi behöver lite mer ämnen som kanske lockar mera medlemmar till att delta i debatten.

Men nu till ämnet. Jag själv tycker att det är fel av människor att döma personer efter färg & religion.

Alla människor är lika mycket värda.

Sedan så tycker jag också att svarta bör kunna komma in i ett land där de inte har visa lika fort som vita får komma in. Det är väldigt orättvist tycker jag.

Jag tror inte att det är för färgen. Vissa som kommer till Sverige får asyl och vissa andra.

Vita har också mer makt än svarta, det tycker jag är väldigt orättvist. De gör så att svarta får lida, alltså de dumma människorna, inte ni på sajten och övriga goda personer. Menar politiker och så.

Vilka står det mellan president valet?

Förut så var det så att vita kanske hade mer makt, men idag är inte knappt så. Men om du har något som tyder på att jag har fel, länka det då.

Tråd godkänd.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Ja det är klart att dom ska ha. Båda är människor.

Nivå 9 · Veteranfuskare

ja det är väl ganska självklart lr?

Ja men snälla, själva mening med debatt är att man ska komma med motivation, argument osv.

Då kan jag hjälpa dig på traven, varför är det självklart?

Nivå 4 · Lärling Moderator

Svarta har en hyfsat stor makt. Som Raptomex sa, titta bara på Obama. Det är då heller inte så konstigt att de inte har lika stor makt som vita då majoriteten i Europa och USA är trots allt vita.

Att det sedan förekommer spänningar mellan vita och svarta är väl ganska förståeligt. Rasisterna i USA är väl främst arga över att de svarta kom till deras land och håller nu på att kräva sina rättigheter, som t.ex. skadestånden för slaveriet deras förfäder utsattes för (vilket är lite idiotiskt i min mening), men också det klassiska "de tog våra jobb". Sedan är de svarta i exempelvis Sydafrika arga på de vita som numera har störst makt där. Inte heller så konstigt då det var det var kolonialister som tog makten ifrån invånarna där.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Svarta har en hyfsat stor makt. Som Raptomex sa, titta bara på Obama. Det är då heller inte så konstigt att de inte har lika stor makt som vita då majoriteten i Europa och USA är trots allt vita.

Att det sedan förekommer spänningar mellan vita och svarta är väl ganska förståeligt. Rasisterna i USA är väl främst arga över att de svarta kom till deras land och håller nu på att kräva sina rättigheter, som t.ex. skadestånden för slaveriet deras förfäder utsattes för (vilket är lite idiotiskt i min mening), men också det klassiska "de tog våra jobb". Sedan är de svarta i exempelvis Sydafrika arga på de vita som numera har störst makt där. Inte heller så konstigt då det var det var kolonialister som tog makten ifrån invånarna där.

Barack Obama, det klart han har makt. Han vill ju bli president i USA. Och då måste man ha makt för att folken ska gilla just den presidentkanditaten. Jo, krig är emellan svarta och vita. (Oftast). Och det förekommer att vita 'hatar' svarta ännu mer. Hur nu jag skulle utrycka det.

Barack Obama han leder ju presidentvalet med några antal procent, det är inte många. Tror det var 5%, rätta mig om jag har fel.

//Megadeth

↗ till inlägget

Barack Obama, det klart han har makt. Han vill ju bli president i USA. Och då måste man ha makt för att folken ska gilla just den presidentkanditaten. Jo, krig är emellan svarta och vita. (Oftast). Och det förekommer att vita 'hatar' svarta ännu mer. Hur nu jag skulle utrycka det.

Barack Obama han leder ju presidentvalet med några antal procent, det är inte många. Tror det var 5%, rätta mig om jag har fel.

Jag tycker iof att de är vanligare me rasistiska svarta personer, som alltså inte lyssnar eller säger saker som men de är lätt för dig att säga du är vit.

Nåja jag tycker att svarta har sammarättigheter som vita, visst kanske svårare att komma in på en innekrog i sthlms city, men de har alla som inte ser ut som en fotomodell så jag vet inte om man ska ta de så seriöst...

Soad_token

↗ till inlägget

"Varför är det självklart?" var en rätt dum fråga. Människa som människa oavsett utseende, ursprung, åsikt etc alla är lika värda.

Jo men nu var det så att det var en som skrev att det var självklart, han kunde ju ha skrivit varför det var självklart enligt han. Och det är inte en dun fråga :huh: Finns dom som inte tycker att det är "självklart".
Nivå 8 · Veteranfuskare

hur kan man godkänna en såhär tråd? :S det är ju helt självklart att alla är lika värda.

Nivå 5 · Fuskare

Ja, svarta ska ha samma rätt som vita. Alla är lika värda.

1 Nov 2008
↗ till inlägget

hur kan man godkänna en såhär tråd? :S det är ju helt självklart att alla är lika värda.

Du kan inte inse handlingen om en debatt? Man framför sina åsikter. Det finns dom som är rasister och anser att alla inte är så lika värda. Det finns dom som inte är rasister fast fortfarande anser att "mörka" inte är nå bra.

Att diskutera om detta lär inte vara svårt då detta är ett stort problem i världen.

Och en sak till, allt är inte så j*vla uppenbart som ni skriver. Om allt var självklart varför finns det rashatare?

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Du kan inte inse handlingen om en debatt? Man framför sina åsikter. Det finns dom som är rasister och anser att alla inte är så lika värda. Det finns dom som inte är rasister fast fortfarande anser att "mörka" inte är nå bra.

Att diskutera om detta lär inte vara svårt då detta är ett stort problem i världen.

Och en sak till, allt är inte så j*vla uppenbart som ni skriver. Om allt var självklart varför finns det rashatare?

Bra sagt fast jag hade inte godkänt tråden efter som just de här frågorna inte var med i från början...vilket ju är poängen med en bra debatt tråd.

sak samma, det jag blir lite iriirterad över är frågan, "Ska svarta ha samma rättigheter" det har dom ju redan...

Soad_token

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Väldigt bra sagt, det är alltid kul att diskutera om alla ska vara lika värda eller inte. Det finns många människor som inte tycker att alla ska vara lika värda. Såsom Adolf Hitler, han gillade verkligen ingen. Han var en nazist. Han tyckte ingen var något värd.

//Megadeth

↗ till inlägget

svarta kom till deras land

För att de vita tvingade dem till deras land*

Själv anser jag att alla är lika mycket värda, varesig man är vit eller svart. För mig är det därför en självklarhet att alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Väldigt bra sagt, det är alltid kul att diskutera om alla ska vara lika värda eller inte. Det finns många människor som inte tycker att alla ska vara lika värda. Såsom Adolf Hitler, han gillade verkligen ingen. Han var en nazist. Han tyckte ingen var något värd.

//Megadeth

Vi har våra åsikter om att allt är en självklarhet, om att alla ska behandlas likadant, det är en åsikt. Adolf, hans åsikt vart tvärtemot vår. Hans åsikt var att, ja judar, mörka osv, att dom inte var en bra "ras".

Man ska respektera varandras åsikter (tyckte jag att jag läste i ett inlägg), och vad gör er till en bättre människa genom att säga att nazister är dumma i huvudet?

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Vi har våra åsikter om att allt är en självklarhet, om att alla ska behandlas likadant, det är en åsikt. Adolf, hans åsikt vart tvärtemot vår. Hans åsikt var att, ja judar, mörka osv, att dom inte var en bra "ras".

Man ska respektera varandras åsikter (tyckte jag att jag läste i ett inlägg), och vad gör er till en bättre människa genom att säga att nazister är dumma i huvudet?

Precis, enligt mig är det att sjunka ner till nazisternas och rasisternas nivå om man inte respekterar deras åsikter och dem som människor. Nu kanske det lät lite som jag sa emot mig själv när jag skrev "sjunka ner till", men jag sympatiserar inte med dem därför skriver jag så. Även om jag då respekterar dem och deras åsikter.
↗ till inlägget

Att respektera nazismens åsikter, oj. Det kan jag långt ifrån göra. Det är ingen tro, det är idioti. Dock lägger jag mig inte i det utan håller mig undan.

Kan ha felformulerat mitt inlägg lite, jag respekterar nazister och deras åsikter, men om deras åsikter skulle gå ut över andra (vilket de oftast gör) respekterar jag dem absolut inte.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

//Megadeth

Nej, jag tycker inte nazister är dumma i huvudet. Det är Adolf Hitler som bara är det. Han var en kommunal nazist. Han visste inte vad han gjort mot människa. Det var därför han begick självmord, han var så hatad av alla de bra människorna. Men efter ett tag så förstod dessa nazistiska folk att Hitler var en dålig människa, och då började de utvecklas till en bra person, efter ha varit en nazist.

//Megadeth

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

//Megadeth

Nej, jag tycker inte nazister är dumma i huvudet. Det är Adolf Hitler som bara är det. Han var en kommunal nazist. Han visste inte vad han gjort mot människa. Det var därför han begick självmord, han var så hatad av alla de bra människorna. Men efter ett tag så förstod dessa nazistiska folk att Hitler var en dålig människa, och då började de utvecklas till en bra person, efter ha varit en nazist.

//Megadeth

Varför tror alla att det BARA var Hitler som stod för förintelsen? Folk verkar ha fått en ganska felaktig bild av det. :/ Sen har jag fått bilden av att Hitler tog självmord p.g.a. att hans Tyskland hade förlorat, inte för att han var hatad.

Håller med Zwail förövrigt. Jag accepterar absolut inte nazisternas åsikter.

🔒 Tråden är låst och kan inte längre besvaras.