Som rubriken, Vad heter programet där man utbildar sej till spel utvecklare / tillvärkare? (till dator, tv m.m.) Tacksom för svar så fort som möjligt.
Speltillverkar / Utveklare.
alltså, det finns egentligen inget program för just det, men det som i sånna fall skulle vara närmast är nog teknik-datornteknik
Lite granna som Aviator säger.
Du väljer först teknik programmet. Andra året så inriktar du dig på dator teknik. När du har gått ut gymnasiet så finns det skolor som inriktar sig på spel utveckling.
Jag tror att det var i Falun, där finns en skola man kan gå istället för gymnasium, som man inriktar sig på spelutveckling från första början. Men annars så väljer du Teknik programmet. Men du vet väl att mattematik är ett måste för spelutvecklare?
↗ till inläggetSom rubriken, Vad heter programet där man utbildar sej till spel utvecklare / tillvärkare? (till dator, tv m.m.) Tacksom för svar så fort som möjligt.
Min kompis läser spelutveckling på LBS i Lund.
http://www.lbs.se/index.php?option=com_con...ge&Itemid=1
det finns nog fler sådana linjer i landet.
↗ till inläggetspelutvecklare och spelutvecklare, inom kategorin programmering ja, men där handlar det mycket om fysik också.Lite granna som Aviator säger.
Du väljer först teknik programmet. Andra året så inriktar du dig på dator teknik. När du har gått ut gymnasiet så finns det skolor som inriktar sig på spel utveckling.
Jag tror att det var i Falun, där finns en skola man kan gå istället för gymnasium, som man inriktar sig på spelutveckling från första början. Men annars så väljer du Teknik programmet. Men du vet väl att mattematik är ett måste för spelutvecklare?
Finns annars Teknik - Nätverk och programmering, samt kan man ta EC - Datorteknik om man vill få ett programmeringsyrke direkt efter gymnasiet.
Teknik - Datorteknik verkar säkrast.
Men tänkt på att matten är stenhård där, även mycket Fysik och Kemi är det.
Visst, man går i skolan för och lära sig, men det är bra om man håller greppet på dem ämnerna.
Har för mig att Fysik B och Matte D samt Kemi A är ett måste för spelutvecklingsprogram i högskolan, iallafall i bra skolor.
Fysik A, B, Matte A, B, C, D och Kemi A är krav för att få plugga vidare på högskolan.
Detta får du inte på elprogrammet.
Teknikprogrammet är det valet du ska välja.
Eller NV förstås!
Om jag inte minns fel brukar John Bauer ha en linje som riktar in sig en del på spel.
http://www.johnbauer.nu/web/IT-media.aspx
Tror det kan vara en bra grund för spellutveckling/programmering ..
↗ till inläggetEl - Datorteknik kan man välja till kurser som leder till KTH till ex, men El - Datorteknik ger även kompetens för yrke direkt efter gymnasiet.Fysik A, B, Matte A, B, C, D och Kemi A är krav för att få plugga vidare på högskolan.
↗ till inläggetNej, på El - datorteknik får du varken kemi eller fysik eller de högre kurserna av matte, det är så pass många kurser så du har inte ens poäng att kunna välja det på individuella.↗ till inläggetEl - Datorteknik kan man välja till kurser som leder till KTH till ex, men El - Datorteknik ger även kompetens för yrke direkt efter gymnasiet.Fysik A, B, Matte A, B, C, D och Kemi A är krav för att få plugga vidare på högskolan.
Ska du vidareutbilda dig till högskolan från ellinjen måste du gå ett extra basår för att kunna plugga upp ämnerna innan du officiellt får börja på ingenjörsutbildningarna.
Har en polare som går "TELIT" i Skövde. Det är någon slags spelutvecklingslinje, de lär sig programmera å massa sån skit :P.
Sen så, är det inte bättre att kolla med din SYV? Han/hon ahr nog bättre koll på det än vad vi på fuska har :).
↗ till inläggetKTH kommer även höja till så man måste ha matte A, B, C, D och E till hösten 2010.↗ till inläggetEl - Datorteknik kan man välja till kurser som leder till KTH till ex, men El - Datorteknik ger även kompetens för yrke direkt efter gymnasiet.Fysik A, B, Matte A, B, C, D och Kemi A är krav för att få plugga vidare på högskolan.
↗ till inläggetNej, på El - datorteknik får du varken kemi eller fysik eller de högre kurserna av matte, det är så pass många kurser så du har inte ens poäng att kunna välja det på individuella.↗ till inläggetFysik A, B, Matte A, B, C, D och Kemi A är krav för att få plugga vidare på högskolan.
El - Datorteknik kan man välja till kurser som leder till KTH till ex, men El - Datorteknik ger även kompetens för yrke direkt efter gymnasiet.
Ska du vidareutbilda dig till högskolan från ellinjen måste du gå ett extra basår för att kunna plugga upp ämnerna innan du officiellt får börja på ingenjörsutbildningarna.
I skolan jag ska välja så får man välja profil man ska gå på i tvåan.
Efter att man gjort klart kärn- och karaktärsämnerna.
Finns nätverksteknik, programmering, tekniskt högskoleförberedande.
Tar man högskolekompetensprofilen så kan man inte välja till t.ex programmeringskurser ja som måste va ett tillval i el.
I Borås finns det ett spelutvecklarprogram på ljud- och bildskolan.
Dock skulle jag välja teknik om jag vore du. Du får en större utbildning, och om du inte vill bli spelutvecklare om 3 år kan du alltid välja att utbilda dig till något annat. :)