💬
Logga in
Fuska.se

Ekonomikrisen Vs Globala Uppvärmningen

47 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag slipper ta mig till busshållplatser till fot.

Jag slipper ta med pengar.

Jag slipper alla skrikiga ungar/högljudda tonåringar/"förståndshandikappade" (var någon gång när någon spottade på golvet i bussen?!)

Jag slipper vara beroende av var alla busshållplatser är.

Tack, jag håller mig undan bussar.

Är det så farligt att gå några meter? :P Pengar är ju inget problem, bara skappa busskort. Annars kan jag förstå dig även om jag tycker att det är värt det.

Några meter är det då inte...

Alltså, pengarna är egentligen inget större problem, jag tål bara inte tanken på att sitta i en skitig buss som inte kör dit jag vill bara för att spara några gram koldioxid.

Det vore inte så bra om alla tänkte som jag, men så är det för mig.

Nivå 0 · Nykomling Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag slipper ta mig till busshållplatser till fot.

Jag slipper ta med pengar.

Jag slipper alla skrikiga ungar/högljudda tonåringar/"förståndshandikappade" (var någon gång när någon spottade på golvet i bussen?!)

Jag slipper vara beroende av var alla busshållplatser är.

Tack, jag håller mig undan bussar.

Är det så farligt att gå några meter? :P Pengar är ju inget problem, bara skappa busskort. Annars kan jag förstå dig även om jag tycker att det är värt det.

Några meter är det då inte...

Alltså, pengarna är egentligen inget större problem, jag tål bara inte tanken på att sitta i en skitig buss som inte kör dit jag vill bara för att spara några gram koldioxid.

Det vore inte så bra om alla tänkte som jag, men så är det för mig.

Nu vet jag inte vart du bor, men det brukar vara så att man inte kan parkera i klassrummet, kontoret eller vart man nu är på väg utan på en parkeringsplats som väldigt ofta ligger en bra bit ifrån den position man är på väg till...vilket ju ofta resulterar i att istället för att gå 100-200 meter till en busshållsplats (hemskt långt förresten) så går man bara 50-100 meter till sin bil =)

Sen är det ju billigt med bil...öhm, jaa eller...om du har gratis bränsle,skattefritt och försäkringsfritt....fast det går ju inte om du ska kunna köra bilen...hmmm ajaj.

Vad vare mer för argument du hade, jooo justja...om spottade på golvet...inte så fräscht kan jag hålla med om =/ Fast du hade nog skor på dig hoppas jag (annars blir det ju kallt på vintern plus att det ser konstigt ut om du inte har skor på bussen) så det bli ju egentligen som om du kliver i någons spott på gatan...vilket du säkert aldrig gör...

Högljudda människor...jadu om det nu är ett sånt problem så borde du nog bli erimit eller nått, för högljuda människor finns i allas vardag även om man inte åker buss.

För övrigt är du 17 år just nu (enligt sidan iaf). Du har inte körkort (om du inte har tagit det i USA och flyttat hit men du har ju diskuterat saker som om du bodde i Sverige så länge jag kan minnas så det stämmer nog inte), du bor säkert hemma hos dina föräldrar? Du läser nog på gymnasiet och har inte en anning om hur dyr en bil egentligen är, eller att det är bland det bästa sätten att förstöra sin ekonomi =)

Oj just ja innan jag glömmer det, vad vare för bil du hade tänkt dig skaffa då när du fyller 18?

EDIT: Glömde en sak, att hålla reda på vart busshållplatserna ligger är ju också svårt, och jag menar det är ju inte som om du måste veta var parkeringen ligger om du ska åka bil. Och om du bor någonstans där det är så litet att det r lätt att parkera vart som helst så kan du ju lika gärna cykla (slipper du hålla reda på pengar, behöver inte vara nykter eller drog fri, inga högljuda medpassagerare, eller bilister, inga bilköer, inga koldioxid utsläpp, och du behöver inte hålla reda på vart du ska parkera eller vart hållplatsen ligger)

Soad_token

Senast ändrad:

11 Mar 2009
Nivå 0 · Nykomling

Soad_Token, nu är du bara löjlig.

Verkar som om det är helt ofattbart för dig att någon helt inte vill åka med 30 andra i en långsam buss?

Ursäkta att jag har sårat din bussälskande själ.

Finns flera skäl till att åka buss och att det är bra för miljön, men det bryr jag mig ärligt talat inte om.

Vanligtvis går jag till vänner, skola, whatever, bra för kroppen. Cyklar när snön är borta, men är det långa avstånd ber jag eventuellt om skjuts istället för att stå och huttra vid någon busstation ute i kylan för att sedan spendera 30+ min med att bussen ska stå stilla vid stoppljus och liknande 60% av tiden (bor nära innerstan) medan man får höra på dom där skrikiga ungarna, gråtande babyn längre bak, tanten som hostar lungorna ur sig till vänster, den mentalhandikappade som gör en massa "HÖÖÖÖÖÖÖÖH!!!" ljud framför en.

Jag sitter överraskande nog hellre och blir skjutsad av farsan, för ärligt talat skiter jag fullständigt i hur mycket mer koldioxid världen får stå ut med för att våran bil av de 800,000,000 i världen åkte ett hyffsat antal kilometer.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

kan hålla med om det. men buss är ofta inte så farligt men man slipper att gå till stationen eller platsen där den går ifrån. jag åker ofta med min pappa inte istället för att ta bussen för det är mer skönare att sitta i en varm bil där det är lungt stället för att lyssna på kidsen med sin mainstream musik i bussen. + att pappa jobbar i samma stad som jag går i skola i, det gör ju det mkt enklare.

Nivå 0 · Nykomling

Jag håller med alla här...

Att åka kollektivtrafik är billigare än att åka bil om man använder sig av busskort och betalar en månadssumma eller dylikt. Sen så är det ju bättre för naturen om en buss kör 80 pers istället för att 80 pers åker i var sin bil.

Men vi kan inte styra den globala uppvärmningen som regeringen och miljöfolket försöker få oss att tro.

Den globala uppvärmningen har alltid funnits. Den fanns redan innan vi människor gick på Jorden. Men då fanns det inga bilar eller kolkraftverk som släppte ut koldioxid och andra föroreningar.

Det beror även på solens aktiviteter, var solsystemet ligger i galaxen, etc, etc.

13 Mar 2009
↗ till inlägget

Verkar som om det är helt ofattbart för dig att någon helt inte vill åka med 30 andra i en långsam buss?

Finns flera skäl till att åka buss och att det är bra för miljön, men det bryr jag mig ärligt talat inte om.

Vanligtvis går jag till vänner, skola, whatever, bra för kroppen. Cyklar när snön är borta, men är det långa avstånd ber jag eventuellt om skjuts istället för att stå och huttra vid någon busstation ute i kylan för att sedan spendera 30+ min med att bussen ska stå stilla vid stoppljus och liknande 60% av tiden (bor nära innerstan) medan man får höra på dom där skrikiga ungarna, gråtande babyn längre bak, tanten som hostar lungorna ur sig till vänster, den mentalhandikappade som gör en massa "HÖÖÖÖÖÖÖÖH!!!" ljud framför en.

Jag sitter överraskande nog hellre och blir skjutsad av farsan, för ärligt talat skiter jag fullständigt i hur mycket mer koldioxid världen får stå ut med för att våran bil av de 800,000,000 i världen åkte ett hyffsat antal kilometer.

Jag åke hellre bil istället för att åka buss (inte för att jag har råd att köra bil så ofta som jag vill men iaf). Detta för att jag är lat. Jag åker gärna buss om det går nära mig eller om tiderna passar, att säga "Jag vägrar åka kollektivtrafik" är ju bara dumt, för att åka bil om bussen går och tvinga en förälder att köra sig är bara själviskt. Och jag sover hellre på bussen än sitter i en bilkö och stirar ut ur framrutan, halvt sovade och en mindre trafikfara.

Det jag störe mig på var din inställning, bara för att du har fått lyssna på medpassageare en gång, så vägrar du åka kollektivt, tycker synd om dina föräldrar =/

Soad_token

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag åke hellre bil istället för att åka buss (inte för att jag har råd att köra bil så ofta som jag vill men iaf). Detta för att jag är lat. Jag åker gärna buss om det går nära mig eller om tiderna passar, att säga "Jag vägrar åka kollektivtrafik" är ju bara dumt, för att åka bil om bussen går och tvinga en förälder att köra sig är bara själviskt. Och jag sover hellre på bussen än sitter i en bilkö och stirar ut ur framrutan, halvt sovade och en mindre trafikfara.

Det jag störe mig på var din inställning, bara för att du har fått lyssna på medpassageare en gång, så vägrar du åka kollektivt, tycker synd om dina föräldrar =/

Soad_token

Ja det är synd om mina föräldrar, kanske ber om skjuts en gång varannan vecka ner till en vän som bor en bra bit bort.

Din nya inställning nu är ju som om jag säger "PAPPA SKJUTSA MIG SKA IVÄG NU!" när jag tidigare skrev

"ber jag eventuellt om skjuts istället.

16 Apr 2009
Nivå 0 · Nykomling

Det mest komiska är väl ändå att folk köper bil så att de kan åka till gymmet där de sätter sig på en träningscykel. Snacka om att vi människor krånglar till det här med produktion och konsumtion. Själv försöker jag alltid cykla till mina jobb. Senast fram och tillbaka från Stockholm till Umeå. Det är inget jag förväntar mig att alla ska göra, men några kilometer är väl inte så märkvärdigt? Man kan ju flytta nära jobbet också så slipper man den eländiga pendlingen bland alla främmande människor ... :)

17 Apr 2009
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Man kan ju flytta nära jobbet också så slipper man den eländiga pendlingen bland alla främmande människor ... :)

Jag slipper hellre att behöva flytta

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Man kan ju flytta nära jobbet också så slipper man den eländiga pendlingen bland alla främmande människor ... :)

Jag slipper hellre att behöva flytta

Alla väljer fritt så gott det går.
18 Apr 2009
Nivå 0 · Nykomling
Miljövänligt, en mindre bil av 800,000,000 bilar som finns i världen.

tycker sådana här resonemang är bland de sorgligaste finns.

+1 poäng till dig för att det du konstaterar stämmer. om det nu var ett krav att bara du skulle skippa bilen.

poängen är att så många som möjligt ska åka kollektivt, ju fler ju bättre. en person gör inte mycket själv, men är en del av något mycket större vilket i detta fall resulterar i betydligt lägre utsläpp. tror du förstår det själv.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
Miljövänligt, en mindre bil av 800,000,000 bilar som finns i världen.

tycker sådana här resonemang är bland de sorgligaste finns.

+1 poäng till dig för att det du konstaterar stämmer. om det nu var ett krav att bara du skulle skippa bilen.

poängen är att så många som möjligt ska åka kollektivt, ju fler ju bättre. en person gör inte mycket själv, men är en del av något mycket större vilket i detta fall resulterar i betydligt lägre utsläpp. tror du förstår det själv.

Ja, jag förstår det.

Jag förstår även varför folk hellre tar personbilar.

27 Apr 2009

Soad_token och fishmaster, håll er till tråden.

Vill ni tjafsa med varann så kan ni alltid pm'a varann.

Cykla, åka bil och buss.. what ever..

Jorden kommer alltid förstöras miljoner gånger värre av andra grejer som t.ex atomvapen som testas osv.

Finns ingen chans att du som svensk medborgare hjälper antingen ekonomin eller jorden om du nu inte

donerar 100 miljoner var till forskning eller Volvo :)

Men jag håller med dig Soad, att folket är för lata för att gå..

Seriöst, jag går hellre än att se världen gå under om drygt 50 år.

Om vi ska nu säga hur mycket jag går så är det nog 90% av vart jag än ska.

Om jag ska gå utanför stads-delen så tar jag spårvagnen då det är det miljövänligaste jag vet..

Gå -> Cykla -> Spårvagn.

Tack för mig :)

Nivå 0 · Nykomling

Oj nu ska vi hålla oss till tråden, när vi talar om miljöpåverkan passar det inte in i en tråd om global uppvärmning.

"Seriöst, jag går hellre än att se världen gå under om drygt 50 år."

Tyckte du precis sa att det inte påverkade.

"Om vi ska nu säga hur mycket jag går så är det nog 90% av vart jag än ska."

Har ju säkert inget med att göra att du, antagligen, inte får köra fordon pga ålder, som ej specificerats.

29 Apr 2009
↗ till inlägget

Ja det är synd om mina föräldrar, kanske ber om skjuts en gång varannan vecka ner till en vän som bor en bra bit bort.

Din nya inställning nu är ju som om jag säger "PAPPA SKJUTSA MIG SKA IVÄG NU!" när jag tidigare skrev

"ber jag eventuellt om skjuts istället.

Tja om du bara åker någonstans en gång i veckan, typ skolan/jobbet eller vad du nu gör så kan jag förstå att du tar bilen...du måste ju vara helt oförmögen att fungera i ett samhälle om du bara träffar människor en gång i veckan...och att åka personbil om man är socialt missanpassad är faktiskt ingen fara =)

↗ till inlägget

Jorden kommer alltid förstöras miljoner gånger värre av andra grejer som t.ex atomvapen som testas osv.

Finns ingen chans att du som svensk medborgare hjälper antingen ekonomin eller jorden om du nu inte

Om jag ska gå utanför stads-delen så tar jag spårvagnen då det är det miljövänligaste jag vet..

Gå -> Cykla -> Spårvagn.

Det är ej att tjafsa det är en debatt, varför vi verkar tjafsa är för att bevisa att man själv har rätt måste man förstöra den andras argument.

Jag är bara nyfiken på vad du egentligen menar, kommer jorden gå under iimon 50 år enligt dig med den här utvecklingen eller menar du att vi kommer dö om flera 1000 år? Vad kommer vi dö av egentligen? Skulle uppskatta ett svar på de frågor då de va lite oklara för mig.

Soad_token

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Gå -> Cykla -> Spårvagn.

Det är ej att tjafsa det är en debatt, varför vi verkar tjafsa är för att bevisa att man själv har rätt måste man förstöra den andras argument.

Jag är bara nyfiken på vad du egentligen menar, kommer jorden gå under iimon 50 år enligt dig med den här utvecklingen eller menar du att vi kommer dö om flera 1000 år? Vad kommer vi dö av egentligen? Skulle uppskatta ett svar på de frågor då de va lite oklara för mig.

Soad_token

Med "världen gå under om 50 år" menade jag inte precis att den ska sprängas eller något.. menade

bara att det kommer bli kalabalik och om vi håller på med samma skit vi gör just nu så kommer vi ju

kanske inte se hur det ser ut om 50 år, iaf inte lika fint som det är nu.

@fishmaster: Jag kan mycket väl be min far/mor om skjuts eller dra någonstans med moped.

Men jag sa ju att jag inte åker sånt.

Det har mycket med denna tråd att göra om hur mycket jag går, då vi snackar ju om att

man hellre ska gå osv.

Det jag menade med "håll er till tråden" var att ni började gå lite övergränsen med själva ämnet.

Men du har rätt Soad, det är en debatt och debattera ska man ju göra.

(Jag är Ps2Boj, kunde inte byta namn då jag glömde passwordet <_<)

Nivå 0 · Nykomling

Det är företagen och politikerna som lär föra miljö saken vidare inte vi skattebetalande privatpersoner...det funkar inte så -.- dumma kapitalister.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Tja om du bara åker någonstans en gång i veckan, typ skolan/jobbet eller vad du nu gör så kan jag förstå att du tar bilen...du måste ju vara helt oförmögen att fungera i ett samhälle om du bara träffar människor en gång i veckan...och att åka personbil om man är socialt missanpassad är faktiskt ingen fara =)

Här håller vi en hög nivå ser jag.

Du missade tydligen att jag talade om eventuell skjuts till en vän, skolan är inte så långt bort.

Glöm det, att diskutera med någon som tar till hån utan grund är meningslöst.

1 May 2009
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Här håller vi en hög nivå ser jag.

Du missade tydligen att jag talade om eventuell skjuts till en vän, skolan är inte så långt bort.

Glöm det, att diskutera med någon som tar till hån utan grund är meningslöst.

Men du dra ju till med en överdrift av sällan skådade slag, om du säger något som du vid närmare eftertanke kanske märker att det inte stämmer så får du ju be om ursäkt eller iaf erkänna att du tänkte fel, det är ingen stor grej men när du då istället säger att du aldrig åker kollektivt, inte går eller cyklar och bara åker bil en gång i veckan så målar du jku verkligen in dig i ett hörn...och betyder att du ljuder för det går ju inte ihop...om du nu inte går i skola, inte jobbar och inte heller därför behöver eller vill åka kollektivt...

Att säga "Jag vägrar åka kollektivtrafik." och sedan säga att man bara får skjuts en gång i veckan så inser de flesta att ditt argument inte håller (efter som du inte heller vill cykla, gå eller ta dig fram med egenkraft om du klan undvika det) och säger man sånt, och fortsätter med kommentarer som "Ursäkta att jag har sårat din bussälskande själ." så får man väl förvänta sig att det kan komma en sur kommentar tillbaka? eller tror du att du kan säga vad du vill utan reaktioner?

Nåja jag håller med flera personer vi har tappat tråden i diskussionen och hamnat väldigt nära personliga påhopp, och för det ber jag om ursäkt för. Det var inte min mening att såra dig personligt.

Soad_token

Nivå 0 · Nykomling

Förstår inte hur du kan ha fått för dig att jag sagt att jag endast gör saker om jag kan få skjuts med bil.

Behöver bara hoppa tillbaka till en av mina första posts i tråden för att hitta;

"Vanligtvis går jag till vänner, skola, whatever, bra för kroppen. Cyklar när snön är borta, men är det långa avstånd ber jag eventuellt om skjuts istället"

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in