💬
Logga in
Fuska.se

Kan Någon Förklara Detta Matte Sak?

13 svar · startad

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #1

Ja tjenare!

vi har matte prov i morrn o undrar om någon kan förklara hur man räknar såna hära saker:P

Vilket Tal Är Störst?

3/4delar eller 7/8delar?

hajjar ingenting

Nivå 5 · Fuskare

7/8 delar är störst :D

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #3

mmmm förklara gärna hur du tänkte :)

100/4 = 25 = 0.25

0,25*3 = 0,75

100/8 = 12,5 = 0,125

0,125*7 = 0,875

Svar: 7/8 är störst.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Eller ännu lättare, gör så att talen är i samma *delar. Så du gör om 3/4 till åttondelar.

3*2 = 6

4*2 = 8

6/8

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #6

tackar fattar nu :)

28 Apr 2009
Nivå 9 · Veteranfuskare

Man kan också tänka så här.

Tänk att du har en tårta, en rund ring. Dela tårtan i åtta lika stora bitar och kryssa sedan över en del. Då har du sju åttondelar. För att få tre fjärdedelar delar då tårtan i fyra lika stora bitar och kryssar över en. Då har du tre fjärdedelar och då ser du att sju åttondelar är störst.

Ett litet sätt som jag brukar tänka ;)

29 Apr 2009
Nivå 6 · Fuskare

3 / 4 = 0,75

7 / 8 = 0, 875

Allt som behövs egentligen.

30 Apr 2009
Nivå 5 · Fuskare

3/4 och 7/8.

Du kan göra nämnaren (den som är underst) samma tal som den som är på andra talet.

Typ;

3___________6

-- gånger 2 = --

4___________8

Sen kan man jämnföra 6/8 med 7/8 och då blir 7/8 störst vid det här sammanhanget.

EDIT: Snyggt va? Lol.

Senast ändrad:

4 May 2009
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Tänk att du har en tårta, en rund ring. Dela tårtan i åtta lika stora bitar och kryssa sedan över en del. Då har du sju åttondelar. För att få tre fjärdedelar delar då tårtan i fyra lika stora bitar och kryssar över en. Då har du tre fjärdedelar och då ser du att sju åttondelar är störst.

Mmm ett väldigt smart sätt men det lärde man sig i 3:an och det känns som om man ska bli matematiker på NASA(inte för att han ska bli det) så känns det som ett litet fjolligt sätt..no offence.
↗ till inlägget

Mmm ett väldigt smart sätt men det lärde man sig i 3:an och det känns som om man ska bli matematiker på NASA(inte för att han ska bli det) så känns det som ett litet fjolligt sätt..no offence.

Ptja, nånstans måste man ju börja tills man får till det automatiskt. I t.ex. 3:an kunde man ju inte räkna ut ett tal som 319-255 med huvudräkning, men efter att hållt på med subtraktion i några år klarar man det galant. Så att tänka tårtbitar funkar, för man kommer ändå fixa det automatiskt sen.
5 May 2009
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jovisst självklart!! Men personen som vi hjälper är lika gammal som mig, jag fyller dock år om 2 veckor men jag har MVG i matte(skryt :P ) och kanske inte alla har det men det var bara ett påstående det är ju självklart ett bra sätt att räkna ut bråktal.
26 May 2009
Nivå 1 · Novis

Jag e dålig på matte, me jag tippar på 3/4delar

12 Jun 2009
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

3 / 4 = 0,75

7 / 8 = 0, 875

Allt som behövs egentligen.

detta är det absolut lättaste sättet, iaf om man har miniräknare till hands. annars är det lättast att förlänga 3/4 till 6/8.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in