💬
Logga in
Fuska.se

Ska Köpa Ny Tv

27 svar · startad

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Kan någon tipsa om en Full HD LCD TV minst 30" med minst 1 scartuttag och 1 HDMI uttag för ett bra pris?

Den ska användas främst till mitt Xbox 360 för att spela spel och se på filmer. Men även ibland att se på vanlig TV.

Budgeten vet jag inte riktigt än, men låt oss inte överskrida 5000 iallafall.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Nivå 12 · Mästerfuskare

Usch, bara 80 000:1 i kontrast?

Jag skulle rekommendera Samsung http://www.pricerunner.se/cl/2/TV?man_id=2...000000=42281105

Dock så blir du tvungen att lägga lite över 5000kr för att få en Samsung med full HD. Dock är Samsung, följt av Sony, ljusår bättre än de flesta andra platt-tv märkena.

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #4
↗ till inlägget

Usch, bara 80 000:1 i kontrast?

Jag skulle rekommendera Samsung http://www.pricerunner.se/cl/2/TV?man_id=2...000000=42281105

Dock så blir du tvungen att lägga lite över 5000kr för att få en Samsung med full HD. Dock är Samsung, följt av Sony, ljusår bättre än de flesta andra platt-tv märkena.

Någon specifik av de listade som du rekommenderar extra?
Nivå 12 · Mästerfuskare

Eftersom det bara är 4 som är listade under 6000 så kan du kolla allihopa, det beror på hur många utgångar och så du vill ha. Pixmania är ett säkert bolag om du vill beställa av dem. Har köpt en kamera av dem (egentligen en för längesen som pajade, fick den utbytt till en ny version som sen pajade och fick en ännu nyare, de har jätteschysst garanti!).

De billiga är serie 5, de är väldigt bra och billiga just nu (ute i butiker kan man hitta serie 3, de ser dock rostiga ut!). Själv har jag en serie 6 (den är nyare, duh...) men de ligger på minst 8000 kr.

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #6

Ser man stor skillnad mellan 50hz och 100hz? Är det värt att lägga nån tusenlapp extra för att få 100hz?

Nivå 12 · Mästerfuskare

Eftersom du ska spela spel så är det bäst att ha minst 60 Hz, vid 50 Hz kan man nästan se hur det flimrar.

Man får en mycket jämnare bild med högre uppdateringsfrekvens och man får inte lika lätt ont i huvudet.

Så ja, du borde försöka ha minst 60 Hz på tvn.

27 Oct 2009
Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #8
↗ till inlägget

Eftersom du ska spela spel så är det bäst att ha minst 60 Hz, vid 50 Hz kan man nästan se hur det flimrar.

Man får en mycket jämnare bild med högre uppdateringsfrekvens och man får inte lika lätt ont i huvudet.

Så ja, du borde försöka ha minst 60 Hz på tvn.

Men alla i den listan du länkade hade bara 50hz.
Nivå 11 · Veteranfuskare

Om du kan, så försök skaffa en TV med 120hz. När Project NATAL släpps kommer det kräva en 120hz TV, likadant med Sony 3D.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Personen ska köpa en tv för ~5000, inte någon av senaste modellen. Jag tror inte tvapparater runt 5k har över 60 Hz.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Personen ska köpa en tv för ~5000, inte någon av senaste modellen. Jag tror inte tvapparater runt 5k har över 60 Hz.

Sant, men han kanske kan tänkas kompromissa lite med budgetten med tanke på förmånerna i framtiden med NATAL och Sony 3d.

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #12

Är denna prisvärd och bra?

http://www.teknikhallen.se/hisense-lcd-tv-...ull-hd-dvb.html

http://www.pricerunner.se/pi/2-1260078/TV/...duktinformation

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare

Har aldrig hört märket, Bara det skrämmer mig bort från tvn.

"Upplösning: 1920x1080 Kontrast:20000:1 Ljusförhållande: 500 cd/m Responstid:6,5 ms HD Ready"

Kontrasten suger, responstiden är usel och den är bara HD Ready, du sa själv att du ville ha Full HD.

Köp hellre en Samsung som bara har 50 Hz, ca 100 000:1 i kontrast och Full HD istället.

28 Oct 2009
Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #14
↗ till inlägget

Har aldrig hört märket, Bara det skrämmer mig bort från tvn.

"Upplösning: 1920x1080 Kontrast:20000:1 Ljusförhållande: 500 cd/m Responstid:6,5 ms HD Ready"

Kontrasten suger, responstiden är usel och den är bara HD Ready, du sa själv att du ville ha Full HD.

Köp hellre en Samsung som bara har 50 Hz, ca 100 000:1 i kontrast och Full HD istället.

Men då lär det väl flimra rätt så mycket? Ska höra med farsgubben imorrn om han kan tänka sig att höja budgeten lite.
Nivå 12 · Mästerfuskare

Det flimmrar inte "jättemycket" men om man har bra ögon så kan man märka det. För vanliga personer så syns det oftast inte.

Men med bara 1000 kr till så hittar du nog en väldigt prisvärd tv. :] Kolla på mediamarkt vid Sisjön, de brukar ha ganska låga priser. (men då måste du åka dit, de har aldrig sina priser online).

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #16
↗ till inlägget

Det flimmrar inte "jättemycket" men om man har bra ögon så kan man märka det. För vanliga personer så syns det oftast inte.

Men med bara 1000 kr till så hittar du nog en väldigt prisvärd tv. :] Kolla på mediamarkt vid Sisjön, de brukar ha ganska låga priser. (men då måste du åka dit, de har aldrig sina priser online).

Ungefär hur bör specifikationerna vara för en 6000 kronors 32" och kanske 37" TV för att den ska vara prisvärd?

Ska åka till mediamarkt vid Bäckebol imorgon och kolla, men vill veta först ungefär vad jag ska kolla på.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Kolla på märke (Samsung, Sony eller möjligtvis LG är bäst nu i normal prisklass för oss dödliga som har krav)

Kolla kontrasten, runt 100 000:1 är bäst om du ska spela spel för att få bra färgdjup. 80 000:1 kan funka om annat är för dyrt. Samsung har lite konstiga namn på sin kontrast typ "Ultra contrast", men det är över 100 000:1.

Se till att du får alla utgångar du vill ha, alltid bra att ha med än nödvändigt. Det är ganska skönt med USB-port till tven faktiskt.

Full HD är bra att ha också.

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #18
↗ till inlägget

Kolla på märke (Samsung, Sony eller möjligtvis LG är bäst nu i normal prisklass för oss dödliga som har krav)

Kolla kontrasten, runt 100 000:1 är bäst om du ska spela spel för att få bra färgdjup. 80 000:1 kan funka om annat är för dyrt. Samsung har lite konstiga namn på sin kontrast typ "Ultra contrast", men det är över 100 000:1.

Se till att du får alla utgångar du vill ha, alltid bra att ha med än nödvändigt. Det är ganska skönt med USB-port till tven faktiskt.

Full HD är bra att ha också.

Är kontrasten det "högsta" man ska kolla på? Det man ska sätta före allt annat.

T.ex. om en tv har lägre responstid men sämre kontrast än en annan TV som har högre responstid. (sry för att jag förklarar dåligt :P)

Senast ändrad:

29 Oct 2009
Nivå 12 · Mästerfuskare

Om du spelar FPS eller verkligen kollar och gillar actionfilmer så kanske du vill ha hög responstid och kanske offra kontrasten om du vill.

Själv spelar jag hellre RPG, plattform och pussel, så jag prioriterar ju kontrasten istället.

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #20

Var iväg och kollade på mediamarkt idag. Frågade en snubbe som jobbade där och han rekommenderade Samsung LE40B655 för 8990.- att den var mycket prisvärd och vi kanske ska köpa den.

Är den bra? Själv tyckte jag att den såg rätt så bra ut.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in