tjenare, jag lyckas aldrig komma högre än G fast jag pluggar inför provet så hur gör ni berätta gärna :D
Hur Pluggar Ni Inför Prov?
↗ till inläggetFinns inte så många variationer när man pluggar. Ellör' ?tjenare, jag lyckas aldrig komma högre än G fast jag pluggar inför provet så hur gör ni berätta gärna :D
Gör läxorna ordentligt så har du mindre att lära dig när det väl är dags. Sen dagarna innan provet läs igenom det du ska ha några gånger och skriv egna frågor på texten som du lär dig svara på utantill. Försök inbilla dig vilka frågor lärarna kommer ställa på provet.
↗ till inläggetGör läxorna ordentligt så har du mindre att lära dig när det väl är dags. Sen dagarna innan provet läs igenom det du ska ha några gånger och skriv egna frågor på texten som du lär dig svara på utantill. Försök inbilla dig vilka frågor lärarna kommer ställa på provet.
Där ser du... den perfecta lösningen
1. Läs sidorna
2. läs anteckningarna
3. läs båda samtidigt
4. be mamma fråga lite frågor o se om du kan dem.
5. kan du inte frågorna så gör om steg 1-3
dun dun dunnn
Jag pluggar typ dagen innan provet är fast jag har tagit hem allt en vecka innan -.-
↗ till inläggetJag pluggar typ dagen innan provet är fast jag har tagit hem allt en vecka innan -.-
där känner man igen sig.
Jag brukar ta anteckningarna jag skrivit på lektionen och skriva in dem på datorn i Word på ett så enkelt och logiskt sätt som möjligt, sen är det bara plugga på det papperet. Dessutom lär man sig bra av att skriva saker man själv antecknat igen och komma ihåg vad det handlade om.
↗ till inläggetTar hem det, läser texten + anteckningar en gång. MVG.tjenare, jag lyckas aldrig komma högre än G fast jag pluggar inför provet så hur gör ni berätta gärna :D
↗ till inläggetJapp, har matteprov om 2 dagar, har tänkt plugga...imorgon↗ till inläggetJag pluggar typ dagen innan provet är fast jag har tagit hem allt en vecka innan -.-
där känner man igen sig.
Eller kan du spela in medans du läser upp hela boken.
Spela upp det medans du sover, kan gissa på att du får MVG i alla prov du kommer ha.
Eller så kan han börja med att läsa kriterierna för ett högre betyg än G. Gör du det så blir det med största sannolikhet enklare för dig att sikta högre, för då vet du vad du ska plugga på och även vad du ska visa på proven för ett högre betyg. Förövrigt håller jag mer eller mindre med Mumutio.
↗ till inläggetEller kan du spela in medans du läser upp hela boken.
Spela upp det medans du sover, kan gissa på att du får MVG i alla prov du kommer ha.
shit värt att prova :D
↗ till inlägget↗ till inläggetEller kan du spela in medans du läser upp hela boken.
Sen ska man stå ut med sin egen röst också :D
Nejmen det funkar faktsikt inte så. Det du hör under sömnen går inte rakt in i hjärnan så du kan allt. (Läste precis om detta trevliga fenomen i min psykologi kurs .D).
↗ till inlägget↗ till inläggetEller kan du spela in medans du läser upp hela boken.
Sen ska man stå ut med sin egen röst också :D
Nejmen det funkar faktsikt inte så. Det du hör under sömnen går inte rakt in i hjärnan så du kan allt. (Läste precis om detta trevliga fenomen i min psykologi kurs .D).
okej :D
men man kan ju ha det på lektionen när man har provet :D
Läs texten och upprepa texten många gånger, läs texten högt för dig själv eller till en kompis. Ska du lyssna på musik ska det vara lugn musik som endast är instrumental, ingen speedcore eller sång får vara med.
Läs inte texten långsamt, finns det med bilder i boken du ska plugga ifrån kollar du på alla dem nån timme innan du börjar läsa. osv.
läs avsnitten ur boken under vissa perioder då du är sugen på det...ingen ide att försöka när man känner att koncentrationen är låg. försök memorera så mycket från genomgångare så möjligt, spela kanske in en lektion om du får tillstånd, lyssna på den när du är ute o springer. förhör dig själv i huvet när du står i duschen, gör ramsor som förklarar samband, hitta på egna förkortningar, om du ska kunna någonting om t.ex friheter i sveriges demokrati så hitta på ordet FRIDMY som står för företagsfrihet, religionsfrihet, informationsfrihet etc etc. eller vad fan som helst
Om du pluggar glosor eller liknande skapa dig bilder i huvet... franska ordet för sköldpadda "tortoise" påminner mycket om svenska ordet tortyr, tänk dig en sköldpadda som blir smiskad med järnrör.
Det är bra att ha ord både som bilder, som text och som tal. Samma gäller information, försök att se samband i huvudet och kunna fakta både i ord, i bilder och med känslor. låter flummigt
Läs när du åker kollektivtrafik, passa på, men kom ihåg försök få dig själv studiemotiverad, ät mycket frukt, o läs mest om det du är intresserad av...planera din tid, skjut inte upp massa om inget viktigt kommer ivägen.
kombinera in läxpluggandet i dina andra intressen, gör små dataspel av ditt pluggande, belöna dig själv med cigarr och glass och få någon du känner att regelbundet förhöra dig.
↗ till inläggetläs avsnitten ur boken under vissa perioder då du är sugen på det...ingen ide att försöka när man känner att koncentrationen är låg. försök memorera så mycket från genomgångare så möjligt, spela kanske in en lektion om du får tillstånd, lyssna på den när du är ute o springer. förhör dig själv i huvet när du står i duschen, gör ramsor som förklarar samband, hitta på egna förkortningar, om du ska kunna någonting om t.ex friheter i sveriges demokrati så hitta på ordet FRIDMY som står för företagsfrihet, religionsfrihet, informationsfrihet etc etc. eller vad fan som helst
Om du pluggar glosor eller liknande skapa dig bilder i huvet... franska ordet för sköldpadda "tortoise" påminner mycket om svenska ordet tortyr, tänk dig en sköldpadda som blir smiskad med järnrör.
Det är bra att ha ord både som bilder, som text och som tal. Samma gäller information, försök att se samband i huvudet och kunna fakta både i ord, i bilder och med känslor. låter flummigt
Läs när du åker kollektivtrafik, passa på, men kom ihåg försök få dig själv studiemotiverad, ät mycket frukt, o läs mest om det du är intresserad av...planera din tid, skjut inte upp massa om inget viktigt kommer ivägen.
kombinera in läxpluggandet i dina andra intressen, gör små dataspel av ditt pluggande, belöna dig själv med cigarr och glass och få någon du känner att regelbundet förhöra dig.
tackar för tipsen är laddad för nästa termin nu :D
↗ till inläggetJag pluggar typ dagen innan provet är fast jag har tagit hem allt en vecka innan -.-
Precis som jag, ibland pluggar jag inte alls,men jag får alla rätt ändå. :rolleyes:
Gör allt i sista minuten. Vad gäller att nöta fakta och sånt så är det värt att börja tidigare! Men för mig så presterar jag rätt så bra i stressiga situationer när det gäller att skriva uppsatser, krönikor eller artiklar!