💬
Logga in
Fuska.se

Vilken Av Dessa Gitarrer?

25 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #1

Epiphone G400 eller Squier Standard Stratocaster, tycker båda är snygga men undrar nu vilken som har det bästa soundet. Är tacksam för svar :)

Nivå 0 · Nykomling

Du jämför äpplen med päron, båda är frukter men har helt olika smak.. Uhm, beror på vad du har för stil.. G400 med sina två humbucker ger ett lite mer "tyngre" ljud, vet inte hur jag ska beskriva det.. Mera heavey stil. Medans Stratocasterns tre single coils ger ett mjukare och mer blues-aktigt ljud.. Så som sagt, beror på vad du spelar.

Du hittar f.ö. ganska bra reviews på youtube ibland, bara att söka på gitarrens namn (;

Edit - Nu ska du inte tro att man endast kan spela blues med Stratten och heavy med G400.. Stratten är ganska mångsidig, har själv en och kan spela ganska många stilar med den. Har inte spelat på en SG-modell men jag antar att den som sagt har ett tyngre ljud och mer dist i ljudet (rätta mig här någon..) Säger du hurudana stilar du spelar är det lättare att säga vilken som passar dig bättre ;)

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #3

låter som att stratocastern passar mig bäst B) men jag gillar att köra allt möjligt, men mest rock :)

31 Jan 2010
Nivå 0 · Nykomling

Då är en strata ett prima val, men bara det inte är en Squire...

Nivå 0 · Nykomling

@Above - Är Squier och Squire två olika gitarrer? Eller skrev du fel? Squier är Fenders egna gitarrer, helt ok gitarrer egentligen..

Nivå 0 · Nykomling

vart nog en felstavning.

har inte spelat aktivt på en squier-gitarr så vet inte hur de är, men tvivlar på att man märker någon större skillnad på dem och de lite billigare fender-gitarrerna, tror inte jag hade gjort det iaf.

.. å andra sidan är det roligare att ha äkta vara :]

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #7

har lite ont om cash för tillfället så det blir en squier, tack gubbs :)

Nivå 0 · Nykomling

Ojdå, jo det var en felstavning.

Jag har spelat aktivt på en Squier och just därför avråder jag varenda en som undrar från att köpa en.

Nåja, smaken är som baken. (:

Lycka till!

Nivå 0 · Nykomling

Jag har haft 2 Squiers och jag tyckte inte om någon av dom. :S Dom känns helt annorlunda mot för en fender.

1 Feb 2010
Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #10

låter squiers mycket sämre eller är det bara smådetaljer? kan ni säga lite mer om vad ni inte tycker om dem?

2 Feb 2010
Nivå 0 · Nykomling

Ljudkvalitén är på ungefär samma nivå som ett rivjärn, ännu värre i kombination med en dålig förstärkare (givetvis). De är obekväma att spela på, halsen känns ofta sträv, banden är inte så välslipade, d.v.s. de sticker ut (= -5 bekvämlighet), de är fruktansvärt klumpiga överhuvudtaget.

Ovanstående har jag upptäckt på tre olika Squier-gitarrer, så jag drar helt enkelt samma slutsats om resten.

3 Feb 2010
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Ljudkvalitén är på ungefär samma nivå som ett rivjärn, ännu värre i kombination med en dålig förstärkare (givetvis). De är obekväma att spela på, halsen känns ofta sträv, banden är inte så välslipade, d.v.s. de sticker ut (= -5 bekvämlighet), de är fruktansvärt klumpiga överhuvudtaget.

Ovanstående har jag upptäckt på tre olika Squier-gitarrer, så jag drar helt enkelt samma slutsats om resten.

Har också märkt sådant. Du bör inte köpa en sån, enligt mig.
Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #13

Har ni ngt förslag på ngn annan gittar isåfall?

Nivå 0 · Nykomling

Budget?

4 Feb 2010
Nivå 0 · Nykomling

Det problematiska är att man måste ge åtminstone 5 - 6000 för att få en hyfsad träbit (kan variera beroende på tillverkare).

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #16

asså, jag redan en ibanez som gick på ungefär 6000 men jag gillar inte soundet, kom nyss på att det kanske är förstärkans fel? ljudet jag hatar mest är nog när man kör mer rock och man sätter på soundet ''insane'' vilket det heter på min förstärkare. det är svårt att förklara vad jag inte gillar men det låter bara fult. vad tror ni? förstärkaren eller gitarren? det är en line 6 förstärker förresten

Nivå 0 · Nykomling

Mickarna på en Ibanez brukar inte ens i närheten vara liknande som på en Stratocaster.. Så det kan vara det.. Men visst, jag märkte en jävla stor skillnad då jag böt förstärkare (Hade en crap Stagg 10w förr, nu en Peavey Vypyr 30w). Det var ju självklart det var skillnad i det fallet.. Är det en sån där förstärkare som man får med i gitarrpaket som du har? De brukar vara kassa.. Det finns ett antal fina och bra gitarrer för runt 350-600€ (3500-6000kr) på thomann, de jag kan rekommendera är (ifall du är intresserad av att köpa ny gitarr) ;

Epiphone Les Paul Standard - Runt 4000kr tror jag

Fender Mexican Stratocaster - Lite över 5000kr

Vintage V100 (Finns olika Vintage modeller, har bara kollat på V100 dock..) - Typ 3500kr

Självklart hittar du gitarrer som kanske passar just din smak mera, men de där gitarrerna har jag kollat och läst reviews på, och de verkar vara väldigt bra för deras pris.

( Btw, hur länge har du spelat? Man brukar inte skaffa en 5000-6000kr gitarr som första ;o Men jag antar att du har spelat ett bra tag p.g.a. Ibanezen ;d )

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Bach gör ovanligt bra gitarrer och dom finns i Sverige, dom kostar 3.300 för en Les Paul och 2000 för en strat tror jag.

Nivå 0 · Nykomling

Men, om man ska vara petig och dryg, så kan man egentligen inte bara kolla på prisklassen.

En av två likadana gitarrer (dvs samma tillverkare och samma modell) kan vara bättre än den andre vad gäller sound och känsla osv. Trä är ganska opålitligt av sig och därför varierar det från gitarr till gitarr.

Men åter till det relevanta.

Jag skulle gissa på att mycket av ditt problem ligger i förstärkaren, just nu i varje fall. "Insane" brukar innebära fruktansvärt mycket dist, vilket sällan låter bra på en Line 6.

Nivå 0 · Nykomling

Ja, men det jag tycker du borde göra är att testa några gitarrer du känner dig sugen på, sen om vill så köp den som känns bra. :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in