Hoppa till innehåll

Hjälp Med Datorfel Skärmen Funkar Inte Med Datorn


Touchmagic
 Dela

Rekommendera inlägg

Tja, nyligen så skulle jag starta datorn, då började processorfläkten låta som en hårfön och jag fick ingen bild på skärmen.

har provat att byta grafikkort och det funkade ändå inte. det kommer inte ens BIOS på skärmen, och har provat att koppla in skärmen i min laptop och då funkade den så det är inget fel på skärmen eller grafikkortet. någon som vet vad felet är?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är fel på skärmen. Hur kan du veta att det inte är fel på skärmen? Grafikkortet kan det också vara fel på.

jag provade ju skärmen i en annan dator, och jag bytte grafikkort till ett som jag fick låna av min lärare, han vet att den funkar.

 

kan det vara C: som det är fel på? för OSet ligger på C: kanske därför den inte startar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DarkLight

Det är fel på skärmen. Hur kan du veta att det inte är fel på skärmen? Grafikkortet kan det också vara fel på.

jag provade ju skärmen i en annan dator, och jag bytte grafikkort till ett som jag fick låna av min lärare, han vet att den funkar.

 

Verkar vara problem med datorn då. Kan ju vara processorn. Finns så mycket delar i datorn som ha kunnat kraschat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är fel på skärmen. Hur kan du veta att det inte är fel på skärmen? Grafikkortet kan det också vara fel på.

jag provade ju skärmen i en annan dator, och jag bytte grafikkort till ett som jag fick låna av min lärare, han vet att den funkar.

 

kan det vara C: som det är fel på? för OSet ligger på C: kanske därför den inte startar...

 

Ditt OS är det knappast fel på, datorn kan starta utan OS.

 

Exakt vad händer när du trycker på start knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det är ditt moderkort/processor/nätaggregat som det är fel på.

 

När du startar datorn, körs POST då? Det brukar pipa någon en eller två gånger ifrån moderkortet om POST körs och allt är som det ska. Piper det någon annorlunda signal?

 

Har du nyligen öppnat upp din dator? För mig låter det som att det har uppstått en kortslutning.

 

Annars har väl något gått sönder av moderkortet/processorn/nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag trycker på startknappen så startar datorn, processorfläkten börjar låta som en hårfön (bokstavligen) och skärmen är bara svart och lampan på skärmen blinkar som när skärmen är på men inte datorn. jag har öppnat datorn och bytt grafikkort till ett som jag fick låna av min IT lärare, som han sa att det funkar. inget hände

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag trycker på startknappen så startar datorn, processorfläkten börjar låta som en hårfön (bokstavligen) och skärmen är bara svart och lampan på skärmen blinkar som när skärmen är på men inte datorn. jag har öppnat datorn och bytt grafikkort till ett som jag fick låna av min IT lärare, som han sa att det funkar. inget hände

Låna en ny processor och testa då.

Är det inte fel på processorn så har jag inte en jävla aning om vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag trycker på startknappen så startar datorn, processorfläkten börjar låta som en hårfön (bokstavligen) och skärmen är bara svart och lampan på skärmen blinkar som när skärmen är på men inte datorn. jag har öppnat datorn och bytt grafikkort till ett som jag fick låna av min IT lärare, som han sa att det funkar. inget hände

Låna en ny processor och testa då.

Är det inte fel på processorn så har jag inte en jävla aning om vad det är.

 

Det är inte det lättaste att bara hitta en processor med rätt sockel och låna som med ett grafikkort.

Mina tips är:

Se till så du inte har någon extern USB inkopplad, ta ut skivor/disketter om du har några i.

Se till så alla sladdar sitter i korrekt, kolla så du har tillräcklig strömförsörjning från nätagget till moderkortet. Om du har ett av de nyare grafikkorten som kräven en extern strömförsörjning ska denne också vara ikopplad.

Prova grafikkortet i en annan PCI-slot, om du har flera att välja på.

 

Det är ganska svårt att hjälpa med sådana här problem när man inte har datorn tillgänglig och kan felsöka sig fram själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...