💬
Logga in
Fuska.se

Köpa Saker Och Ta Med Hem Från Utlandet?

15 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #1

Scannar dom väskorna, alltså inte handbagaget. när man ska till sverige igen? För ja är sugen på ett sviiin ballt knogjärn.

Tänker ju inte slå nån på käften om man blir deppig utan mer som en ''staty''.. och jag vill inte hamna fast för att ha ''smugglat'' vapen till sverige. det undrade jag.

Tänker ju inte slå nån.. -.- <_<

Nivå 6 · Fuskare

Nej, men dom skannar innan du går på flygplanet i landet du åker ifrån.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Det är tillåtet att föra in knogjärn i Sverige. Dock får du inte gå runt med det på allmän plats.

Och so what om du skulle åka fast? Du är 13. Det värsta de kommer göra är att ta ifrån dig skiten.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Nej, men dom skannar innan du går på flygplanet i landet du åker ifrån.

Stoppa det inte i handbagaget menar du.
Nivå 10 · Veteranfuskare

Så länge du inte har det i handbagaget eller i nån ficka så är det lugnt!

Nivå 12 · Mästerfuskare

Vad du har i dina resväskor är DITT ansvar, så länge det inte kan skada andra personers väskor (dvs. bomber, bazookas, etc.)

Har rest med knivar, borrmaskiner och andra tyngre verktyg i resväskorna och det har inte ställt till med några problem som helst. Men lägg inget sånt i handbagaget, de är extremt försiktiga med sånt, t.ex. man får inte ens ha med sig en virknål som gamla tanter använder för att göra små dukar. <.<

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Vad du har i dina resväskor är DITT ansvar, så länge det inte kan skada andra personers väskor (dvs. bomber, bazookas, etc.)

Har rest med knivar, borrmaskiner och andra tyngre verktyg i resväskorna och det har inte ställt till med några problem som helst. Men lägg inget sånt i handbagaget, de är extremt försiktiga med sånt, t.ex. man får inte ens ha med sig en virknål som gamla tanter använder för att göra små dukar. <.<

Gapskrattade pga detta, made my day.

Lägg det i ditt bagage längst ner så om dom så scannar så slipper dom ta ut allt för att det från sidan ser ut som en jävla handgranat..

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Är väl vassa föremål längre än (mått) som inte får innehas i handbagaget ? Vi kom igenom med en nagelsax för något år sedan.
Nivå 12 · Mästerfuskare

Man får inte ens ha med en nagelfil i stål nu för tiden. Så inga nagelklippare, saxar, nålar, stickpinnar, etc.

Jag blev tvingad att slänga min cola bara för att den rymde mer än en deciliter vätska, men det dumma är ju att jag kan köpa en cola inne på terminalen också... :huh:

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Man får inte ens ha med en nagelfil i stål nu för tiden. Så inga nagelklippare, saxar, nålar, stickpinnar, etc.

Jag blev tvingad att slänga min cola bara för att den rymde mer än en deciliter vätska, men det dumma är ju att jag kan köpa en cola inne på terminalen också... :huh:

Det är ju i handbagage som man inte får ta med sig något vasst eller vätska.

Flygplatserna är så jävla dumma nuförtiden.

Ska man smälla av en bomb så smugglar man inte precis in den i en cola burk, då kör man på smartare taktiker...

5 Mar 2010
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Anledningen till det är att när du handlar inne i terminalen, så kan flygplatsen garantera att det faktiskt är cola i flaskan. Du får ta med dig hur mycket vätska du vill ombord på planet, men ingen vätska utifrån.

↗ till inlägget

Det är ju i handbagage som man inte får ta med sig något vasst eller vätska.

Flygplatserna är så jävla dumma nuförtiden.

Ska man smälla av en bomb så smugglar man inte precis in den i en cola burk, då kör man på smartare taktiker...

...fast anledningen till att vätskregeln uppkom var ju på grund av att ett gäng terrorister hade smugglat ombord diverse kemikalier i läskflaskor. Väl ombord på planet skulle de blanda kemikalierna och göra farligheter.

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #12

Okej. trodde ingen skulle svara först. kanske köper en Knogjärn imorrn. :P

Känns ändå lite osäkert..

6 Mar 2010
Nivå 8 · Veteranfuskare

Jag har fått in Nun-chakas, batong och knogjärn ifrån Turkiet. Nun-chakas är olagligt och inneha bara det inte är en kampsportsklubb med licens för och använda dem. Knogjärn ingår i knivlagen.

Nivå 12 · Mästerfuskare

"1 § Springstiletter, springknivar, knogjärn, kaststjärnor, riv- eller

nithandskar och batonger samt karatepinnar, blydaggar,

spikklubbor eller liknande får inte föras in till landet utan särskilt

tillstånd. Lag (1993:180).

2 § Tillstånd till införsel av sådana föremål som avses i 1 § får ges

endast om sökanden kan visa att föremålet här är avsett att ingå i en

vapensamling eller innehas för något liknande ändamål.

Tillstånd får också ges beträffande batonger av det slag som enligt

särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst

uppdrag, om föremålet förs in till landet för att ingå i sådan

utrustning.

3 § Tillstånd till införsel enligt denna förordning prövas av

polismyndigheten i den ort där förtullning skall äga rum eller, om

förtullning inte skall ske, där införseln skall äga rum.

Förordning (1996:75)."

...

5 § Om påföljd för olovlig införsel av föremål som omfattas av denna

förordning och försök till sådant brott finns föreskrifter i lagen

(2000:1225) om straff för smuggling. Förordning (2000:1271).

Det krävs alltså tillstånd för att föra in knogjärn i Sverige.

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Din Cola kan innehålla något helt annat än Cola, t.ex en liten kniv. det är nog därför dom tvinga dig att slänga den.

7 Mar 2010
Nivå 2 · Novis

Ha den på dig. Då vågar de inte säga nej.

Är inte säker men det är ganska jobbigt när man ska ta med saker från utlandet.

Bli inte förvånad om de säger att det inte går.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in