Hoppa till innehåll

Ordet Kärlek


Rekommendera inlägg

De finns olika typer av kärlek,

Första kärleken, något nytt och spännande som man vill utforska.

Vänskaplig kärlek, troligen för ni varit med om mycket tsm och känt varandra länge.

Familje kärlek, som sagt, när du gillar din familj väldigt mycket.

Förhållande kärlek, inte riktigt förälskad, men har starka känslor för personen.

Förälskad, den dagen du säger till dig själv - jag vill leva resten av mitt liv med denna person.

 

Sedans kan kärlek mixas med t.ex. kåthet och förbrylla din lilla hjärna om vad som verkligen är vad.

Det stora frågetecknet är dock, vad innebär det ifall känslorna för personen svalnar, och man inte alls känner samma passion för personen, var man verkligen kär och älskade personen eller trodde man bara det. (?)

Jag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.

 

Som jag skrev innan är förälskelse symptomen som har effekter jämförbara med droger och milda psykiska skjukdomar. Detta är för att du ska "förena" dig med en person. Efter ett tag tillsammans övergår som jag har förstått känslorna till samhörighet och gemenskap (a.k.a. kärlek) istället för "jag plågas när jag inte är nära dig" (jämför "jag plågas när jag inte får mitt heroin").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.

 

Som jag skrev innan är förälskelse symptomen som har effekter jämförbara med droger och milda psykiska skjukdomar. Detta är för att du ska "förena" dig med en person. Efter ett tag tillsammans övergår som jag har förstått känslorna till samhörighet och gemenskap (a.k.a. kärlek) istället för "jag plågas när jag inte är nära dig" (jämför "jag plågas när jag inte får mitt heroin").

Så ser jag också det. :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.

 

Som jag skrev innan är förälskelse symptomen som har effekter jämförbara med droger och milda psykiska skjukdomar. Detta är för att du ska "förena" dig med en person. Efter ett tag tillsammans övergår som jag har förstått känslorna till samhörighet och gemenskap (a.k.a. kärlek) istället för "jag plågas när jag inte är nära dig" (jämför "jag plågas när jag inte får mitt heroin").

Så ser jag också det. :)

 

Vill inte se er en vecka utan er flickvän / pojkvän, börja skaka och leta på gatan! :o
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De finns olika typer av kärlek,

Första kärleken, något nytt och spännande som man vill utforska.

Vänskaplig kärlek, troligen för ni varit med om mycket tsm och känt varandra länge.

Familje kärlek, som sagt, när du gillar din familj väldigt mycket.

Förhållande kärlek, inte riktigt förälskad, men har starka känslor för personen.

Förälskad, den dagen du säger till dig själv - jag vill leva resten av mitt liv med denna person.

 

Sedans kan kärlek mixas med t.ex. kåthet och förbrylla din lilla hjärna om vad som verkligen är vad.

Det stora frågetecknet är dock, vad innebär det ifall känslorna för personen svalnar, och man inte alls känner samma passion för personen, var man verkligen kär och älskade personen eller trodde man bara det. (?)

Jag vill påstå att kärlek är "finare" än förälskelse.

 

Som jag skrev innan är förälskelse symptomen som har effekter jämförbara med droger och milda psykiska skjukdomar. Detta är för att du ska "förena" dig med en person. Efter ett tag tillsammans övergår som jag har förstått känslorna till samhörighet och gemenskap (a.k.a. kärlek) istället för "jag plågas när jag inte är nära dig" (jämför "jag plågas när jag inte får mitt heroin").

 

Okej, fast jag skulle vilja påstå att när du är förälskad, med andra ord älskar din partner, då är det riktig kärlek.

Finns inget mer kärleksfullt en att vara förälskad i en person.

 

Visst, man får leva med konsekvenserna som kommer uppstå ifall du väljer att ha förhållanden och bli förälskad.

Men kom igen, nästan allt går att jämnföra med droger ifall föremålet/människan efterfrågas tillräckligt ordentligt.

Fast open minded som jag kan vara, så förstår jag vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill inte se er en vecka utan er flickvän / pojkvän, börja skaka och leta på gatan! :o

Som sagt, jämför. Det är inte precis som att man skakar som du säger, men det har faktiskt lite liknande effekter.

 

Okej, fast jag skulle vilja påstå att när du är förälskad, med andra ord älskar din partner, då är det riktig kärlek.

Finns inget mer kärleksfullt en att vara förälskad i en person.

 

Visst, man får leva med konsekvenserna som kommer uppstå ifall du väljer att ha förhållanden och bli förälskad.

Men kom igen, nästan allt går att jämnföra med droger ifall föremålet/människan efterfrågas tillräckligt ordentligt.

Fast open minded som jag kan vara, så förstår jag vad du menar.

Jag skulle vilja påstå att förälskälse är till för att du ska hitta din partner. En serie känslor som nästan kommer i ett "paket". Jag tycker inte det är så kärleksfullt som du beskriver det. Det som är kärleksfullt är när man är tillsammans med sin partner och känner en samhörighet.

 

Hade ingen förälskats i någon annan hade det inte varit lika lätt att hitta en partner, och det är just det som är syftet med det. Naturen ger dig en kick: "get going". När du väl är tillsammans med din partner så kommer du efter en tid troligtvis inte vara lika "förälskad" som du var innan. Du kommer ha ett (enligt mig starkare) band.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

kärlek: i början är det lite pirrigt och spännande, man är nervös inför dejting och sånt. sen blir det tusen gånger bättre och man slipper den nervösa känslan. det känns som om det är så himla självklart att man ska vara med en viss person att tiden innan nästan är som ett slöseri eftersom man inte var tillsammans då. när man kan vara med en människa hela tiden och ändå inte tycka att det är tillräckligt.

Redigerat av kakankakan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...