Hoppa till innehåll

Guide Spirit Temple


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Gerudo´s Valley

 

Efter att Link löst hemligheten med skuggtemplet och betvingat det bestialiska skuggmonstret Bongo Bongo, informerar Impa honom om hans nästa uppdrag: I Andarnas tempel hålls ytterliggare en av De vise fången, det gäller att befria denne. Templet finns i det inre av kolossen i Spököknen. Innan Link hamnar där måste han först passera Gerudo fästningen. Här väntar honom den första prövningen, till vilken det är bra att fylla på förrådet av pilar till max.

 

För att snabbare ta sig till den bestämda orten har Link ropat till sig Epona och på hästen ridit till Gerudo dalens ingång. Efter att ha passerat den förstörda bron, antigen med hjälp av änterhaken eller sin häst, möter han timmermännens chef. Denne sörjer sitt folk, som lämnat honom för att ansluta sig till Gerudo-krigarinnorna. Det är även till denna person man ska lämna sågen man får iBytesspelet. Nu fruktar han att hans arbetare hålls fångna. Han ber Link att söka efter Timmermännen när han beger sig till Gerudo-fästningen. Innan du går vidare kan du hämta två Golden Skulltulas och en hjärtbit.

 

 

 

 

Gerudo´s Fortress

 

Link beträder den välbevakade Gerudo-fästningen och blir genast upptäckt och inspärrad av vakterna. Vår hjälte befinner sig ånyo i ett rum vars utgång är långt ovanför honom. Men med hjälp av änterhaken är det en lätt match för honom att lämna fängelset igen. Han står nu på en balkong, från viken han kan se hela fästningen. I detta mäktiga byggnadsverk finns de fyra Timmermännen, John, Paul, George och Ringo. Link hoppar från balkongen och beger sig in genom den första dörren. Där inne står det trälådor, i vilka han kan gömma sig för vakterna. Här tar Link till pil och båge för att slå ut vakterna. På kartan ser han vilken väg han måste gå för att hitta alla timmermän. Den röda linjen visar vägen inne i fästningen och den gröna vägen utanför fästningen. Efter att Link befriat alla timmermän får han Gerudo-passet, som berättigar honom att beträda fästningen när han vill. Dessutom kan han nu bege sig till nästa mål, Andarnas tempel. Men först måste han ta sig igenom Spököknen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerudo Traning Ground

 

Gerudo krigarinnorna har utvecklat sin tjuvtradition genom århundraden, och de är mästare inom sitt fack. Enträgen träning ger resultat!

I deras träningsarena, bestående av elva rum, skall Link hitta sju av nio nycklar. Belöningen är riklig: de sägenomspunna ispilarna och ny magisk ammunition till fe-bågen.

 

Link håller sig till vänster direkt efter ingången till träningsarenan och beträder ett rum, i vilket han måste besegra motståndarna inom en viss tid. Först därefter öppnar sig ingången till nästa rum, i vilket han tvingas inom tidsgränsen samla fem silverrubiner. Men Link lyckas ävemn med detta och dörren till framsidan av rummet mittemot öppnas. Då behövs skicklighet: Link måste försvara sig mot flera Wolfsheimer och besegra dem. Väl avklarat tar Link fram Sanningens öga (Lens of Truth) och ser ingången till rum 6. Här finns en kontakt som han måste aktivera. Då förs gallerstavarna till rum 5, åt sidan. Nu skjuter han det svarta blocket vid norra utgången åt sidan därtill han behöver titanhandskarna han erhåller i Spirit Tempel (Silverhandskarna) och i Ganon´s Castle (Guldhandskarna). Så hamnar han i rum 5, i vilken han först måste besegra alla motståndare. Först därefter upptäcker han med Saningens öga (Lens of Truth) en kista, som innehåller en nyckel.

Efter att Link förblindat statyns ögon i rum 6, hamnar han i ett rum där han först måste hitta kontakten som öppnar dörren. Han tar stålhammaren och slår sönder statyerna på väggen. Så frilägger han en ögonkontakt, på vilken han skjuter en pil. Dörrens öppnas! Där finns ytterligare en kontakt i golvet. Han ställer sig på den, och flammorna i mitten slocknar. Nu når han en kista innehållande en nyckel!

 

När Link också i rum 10 slagit alla motståndare inom tidsramen kommer han till det centrala rummet, som är fullt med kistor, reglerade dörrar och galler. I mitten väntar i en stor kista ispilarna och Link utnyttjar skickligt alla sin nyckel för att nå dem.

En nyckel hittar han för övrigt åter igen när han sätter in Saningens öga (Lens of Truth). Direkt till vänster går han genom en dörr och skådar då uppåt. Där finns en öppning! Link klättrar uppåt på gallretoch når ett rum, i vilket han hittar en kista med en nyckel i!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Haunted Wasteland

 

Mellan Gerudo-fästningen och Andarnas tempel i ökenkolossen ligger en lång och besvärlig väg, spököknen. Först väntar honom en jättestor drivsandsgrop, som han övervinner om han ställer sig på träkistan framför gropen och med änterhaken tar sikte på en kista på andra sidan. Har han glidstövlarna på sig kan han ta sig över gropen mycket enklare. Han springer helt enkelt över. Nu skall Link hämta flaggor i tjock sandstorm. Tar vår hjälte en flagga efter den andra hamnar han till slut vid en byggnad som är inringad med flaggor. Här börjar tredje delen av öknen, öken pinan. På taket till den här tornliknande skapelsen hittar Link en inskription, som hänvisar till en fantom som kommer att föra läsaren av raderna till ökenkolossen., men bara om läsaren besitter Sanningen Öga (Lens of Truth). Link använder Ögat och ser då en ande som fordrar att Link ska följa honom. Nu måste äventyraren satsa allt på att följa så tätt inpå anden som möjligt, oavsett vad som händer. Så snart Link förlorar ögonkontakten med anden, står han vid början av öknen igen. Lyckas han, trots ständiga riktningsändringar och uppdykande motståndare, följa fantomen når han ökenkolossen.

 

 

 

 

Desert Colossus

 

När Link kliver in i ökenkolossen märker han att han inte kan komma in i Andarnas tempel. Bägge ingångarna är otillgängliga. Den vänstra är ett smalt schakt, som i bästa fall ett barn får plats i. Den högra ingången blockeras av ett jättelikt stenblock, som Link trots Goronen armbandet varken orkar skjuta eller dra. När han nedstämt lämnar det stora monumentet träffar han på Sheik. Av honom får han reda på att han först måste besöka kolossen som barn för att komma in i templet. För att Link inte skall behöva gå hela väggen tillbaka till fots ger Sheik honom Andarnas Requiem (A, C-ner, A, C-vänster, C-ner, A). Med denna melodi kan Link när som helst återvända till ökenkolossen utanatt behöva korsa spököknen. Spel nu Ljusets kanat (C-upp, C-höger, C-upp, C-höger, C-vänster, C-upp) för att komma till Temple of Time. Sätt svärdet i tids piedestalen och färdas sju år tillbaka. Spel nu Andarnas Requiem (A, C-ner, A, C-vänster, C-ner, A) för att komma tillbaka till öken kolossen. Efter att Link gått in i templet som ung, träffar han Naboru, som ber honom ta han om templets krafthandskar. Link går med på det och kryper genom en smal spricka in i det inre av Andarnas tempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Dela

×
  • Skapa ny...