WASD Skrivet 4 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 Hur vet man vem som har rätt? Det är ganska ofta jag stöter på detta. http://upload.snelhest.org/images/100604asdasda.PNG Ibland är visar VLC mer och ibland visar windows mer har jag för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Inloggad Skrivet 4 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 Hur vet man vem som har rätt? Det är ganska ofta jag stöter på detta. http://upload.snelhest.org/images/100604asdasda.PNG Ibland är visar VLC mer och ibland visar windows mer har jag för mig. Varför är du inne i "kodekdetaljer" och surrar? Och Bithastighet och Bitfrekvens är väl inte samma sak? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 4 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 (redigerat) Jag är inne där och surrar eftersom bitrate står under "kodekdetaljer", tyckte också det var konstigt. Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad på "bitfrekvens" och "bithastighet". Men eftersom mer än 9 av 10 gånger så visar VLC och windows samma därav tror jag att de är samma sak. Vad är det för skillnad och vad syftar man på när man säger "Denna låten är 128kbps"? .nfo filen som följde med säger "Bitrate: avg. 205kbps" ... Och under Statistik i VLC står det "Strömmens bitfrekvens: 208 kb/s" som hoppar upp och ner hela tiden. Allt jag vill veta är kvalitén på låten och nu har jag 3 olika siffror och vet inte vilken som är rätt av dem... Redigerat 4 Juni 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Inloggad Skrivet 4 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 (redigerat) Jag är inne där och surrar eftersom bitrate står under "kodekdetaljer", tyckte också det var konstigt. Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad på "bitfrekvens" och "bithastighet". Men eftersom mer än 9 av 10 gånger så visar VLC och windows samma därav tror jag att de är samma sak. Vad är det för skillnad och vad syftar man på när man säger "Denna låten är 128kbps"? .nfo filen som följde med säger "Bitrate: avg. 205kbps" ... Och under Statistik i VLC står det "Strömmens bitfrekvens: 208 kb/s" som hoppar upp och ner hela tiden. Allt jag vill veta är kvalitén på låten och nu har jag 3 olika siffror och vet inte vilken som är rätt av dem... Detta varierar beroende på hur din låt är kodad. När man konverterar en låt kan man välja på antingen CBR eller VBR. CBR står för constant bitrate och har alltid samma bitrate, medan VBR står för variable bitrate. Bithastigheten i VBR-kodade låtar ändras under låtens spelning, och kan visa varierande resultat när man kollar upp bithastigheten, eftersom den inte är är bestämd. Kan det vara därför? Redigerat 4 Juni 2010 av Inloggad Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst CrazyCake Skrivet 4 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 Det är samma sak ja. Tycker du bör lita på Vlc. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 4 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 Tycker du bör lita på Vlc.Mhm, windows är ju egentligen inget att lita på :P Men en låt med bättre kvalité har ju större filstorlek, och de gångerna VLC och windows visat olika tycker jag oftast att det windows säger matchar bäst med låtens storlek. Ja denna låten var kodad som VBR. Det kanske är VLC och windows som tolkar VBR olika och med CBR säger de samma? VBR har alltså ingen bestämd "vanlig" bitrate såsom 128, 192, 320 kb/s? Och i detta fallet är både 128kb/s som windows säger och 320kb/s som VLC säger fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst CrazyCake Skrivet 4 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 Tycker du bör lita på Vlc.Mhm, windows är ju egentligen inget att lita på :P Men en låt med bättre kvalité har ju större filstorlek, och de gångerna VLC och windows visat olika tycker jag oftast att det windows säger matchar bäst med låtens storlek. Ja denna låten var kodad som VBR. Det kanske är VLC och windows som tolkar VBR olika och med CBR säger de samma? VBR har alltså ingen bestämd "vanlig" bitrate såsom 128, 192, 320 kb/s? Och i detta fallet är både 128kb/s som windows säger och 320kb/s som VLC säger fel? Men du borde ju höra på låten om det är 320 kb/s eller bara 128 kb/s.Ganska stor ljudkvalite på dem två :S Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 4 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 (redigerat) Jag är inte jättebra på sånt men 128 låter det inte som. 192 och 320 hör jag nog ingen skillnad på, det är fullt rimligt att den än ~205kb/s som VLC säger på ett annat ställe. Redigerat 4 Juni 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Inloggad Skrivet 4 Juni 2010 Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 VBR har alltså ingen bestämd "vanlig" bitrate såsom 128, 192, 320 kb/s? Och i detta fallet är både 128kb/s som windows säger och 320kb/s som VLC säger fel? Nej, VBR har ingen bestämd bitrate. men när du konverterar en låt med VBR-bitrate så kan du välja på ett gäng siffror som bestämmer kvalitén, där 0 är högsta. Då kan alltså låten gå upp till 320kbps (som är det absolut högsta för mp3), men samtidigt gå ner till prick 0. Det är högst troligen fel som både Windows och VLC säger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 4 Juni 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Juni 2010 (redigerat) Jag är ganska säker på att jag haft en mp3-fil som var över 320kb/s, runt 400 tror jag den var. Wikipedia säger detta: "Non-standard bit rates up to 640 kbit/s can be achieved with the LAME encoder and the freeformat option, although few MP3 players can play those files. According to the ISO standard, decoders are only required to be able to decode streams up to 320 kbit/s." http://en.wikipedia.org/wiki/MP3#Bit_rate Så 320 är inte max :P Men örat hör inte skillnad över det ändå. Så slutsatsen i denna tråden blir att både VLC och windows har fel eftersom det är VBR? Jag bumpar isåfall tråden ifall jag stöter på en CBR där de säger olika. Redigerat 4 Juni 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.