WASD Skrivet 20 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 (redigerat) Om 10 miljoner personer kollar på varsin film som buffras i 100kb/s så skickar youtube ut 1TB per sekund... Ganska kraftiga servrar. Sedan har de antagligen flera PetaByte filmer också (1000TB=1PB). Vet nån om de har flera servrar med kopior av alla filmer på varje server? De måste i alla fall ha extremt snabba hårddiskar som läser väldigt många GB per sekund. Rätt så häftigt. Något jag missat eller förstått fel? Redigerat 20 Juli 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ztar Skrivet 20 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 Nej tror inte det. Det är J**** kraftiga servrar dom har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 20 Juli 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 Googlade och fick upp ett foruminlägg från 2008 som påstår att youtube har 40PB filmer på flera servrar med 400gb per server. Notera att detta var 2008. Ett annat resultat från 2009 säger att youtube får 1 miljard views per dag, nästan 12,000 filmer per sekund. Om en film är 30mb så blir det 360GB per sekund, inte riktigt 1TB som jag gissade i första inlägget. Extremt mycket i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ztar Skrivet 20 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 Aa. Det är Sjukt mycket.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 20 Juli 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 Jag har för mig att 24h film laddas upp på 1 minut. De måste konvertera allt det till rätt format också, otroligt snabba processorer behövs alltså :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Link1 Skrivet 20 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 mäktigt alltså vad ska man säga liksom :o Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst pong218 Skrivet 20 Juli 2010 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 Jag har för mig att 24h film laddas upp på 1 minut. De måste konvertera allt det till rätt format också, otroligt snabba processorer behövs alltså :P Svar nej , det krävs inga monster processorer för att konvertera en fil till .flv. Dock så har youtube runt 1'000'000 servrar enligt källor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 20 Juli 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2010 480p mp4 är ju de vanligaste filmerna just nu. HD konvertering till 720p eller 1080p (mp4) i den takten de laddas upp måste ändå kräva monster processorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xenu Skrivet 16 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2010 Har alldrig tänkt på det innan men.... Coolit iaf är det Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fruktnystan Skrivet 16 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2010 Ja, fast Google äger ju numera Youtube, så de kanske hjälper till på den punkten? Inte vet jag :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RUUMPA Skrivet 17 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Augusti 2010 YouTube vill ju hålla standarden. Miljontals klipps läggs ut varje dag och därför måste de ha väldigt kraftiga servrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 17 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Augusti 2010 Ja, fast Google äger ju numera Youtube, så de kanske hjälper till på den punkten? Inte vet jag :/ Skulle chansa på att google har mer servar än vad Youtube har, så nog hjälper google till med den delen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.