Hoppa till innehåll

Har Katter Känslor?


Str4ndB3rg
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 37
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst CrazyCake

Såklart att katter har känslor.

Jag får alltid dåligt samvete när jag tar ut min katt ur rummet, så står den utanför och kollar på dörren hela tiden :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vilja säga tvärt emot, katter klarar sig ofta bra som ensamvargar (haha) och är inte alls i samma behov av social kontakt med människan som exempelvis en hund.

 

Sen säger du att huskatter är mänskliga för att de växt upp med hos, tänk på hunden som människan avlat fram och levt med i tusentals år, det har gjort att hundarna blivit extremt lika oss i beteendet.

Som fan att katter är sociala djur, kolla andra typer av kattdjur. En huskatt kan aldrig överleva lika bra ensam som tillsammans. En katt kan inte heller överleva sina första dagar utan socialt umgänge, deras överlevnad är totalt baserad på att det finns någon erfaren där som kan hjälpa dem att lära sig allt de behöver. Sen att de kan överleva på egen hand är en annan sak. Vad det gäller inblandandet av hundar är det helt irrelevant.

 

Katter har känslor jo, men inte lika utvecklade känslor som mäniskor har.

Går visst att dressera katter, det finns folk som har tränat katter att gå på toa, alltså en riktig människo toa

Folk som kommer med sådana uttalanden borda slås medvetslösa av en stor och tung bok om evolution. Katten har gått igenom lika mycket utveckling som människan, sluta tro att människan är så jävla über. Katten han andra typer av känslor, de är på inget sätt underlägsna människans.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som fan att katter är sociala djur, kolla andra typer av kattdjur.

 

Fast det beror ju helt på vilken typ av kattdjur man kollar på. Lejon lever i flock, tigrar lever ensamma. Manliga geparder lever i flock och kvinnliga lever ensamma. Det finns inget som säger att alla kattdjur per definition är as-sociala och hänger med andra hela tiden. Vissa typer av djur gör säkert det, medans vissa endast träffar andra djur när de är små, och när det är parningsdags.

 

En huskatt kan aldrig överleva lika bra ensam som tillsammans. En katt kan inte heller överleva sina första dagar utan socialt umgänge, deras överlevnad är totalt baserad på att det finns någon erfaren där som kan hjälpa dem att lära sig allt de behöver.

 

Alltså, vi pratar väl om nyfödda katter här va? I så fall så är det ju mamma katt som löser allt sådant. Precis som hos (nästan) alla djur så bor ungarna hos sina föräldrar ett tag, fast det betyder ju inte att djuret i sig är socialt. Vad som definierar ett socialt djur (enligt mig i alla fall) är hur de lever sitt vuxenliv. Lejon är sociala och håller sig till en flock. Tigrar är inte särskilt sociala utan lever för det mesta ensamma.

 

 

Katten han andra typer av känslor, de är på inget sätt underlägsna människans.

Berättade en katt det?

 

Klart katter har känslor (som redan är fastslaget), men att prata om hur och vad de känner är nog ganska vanskligt.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katter har känslor jo, men inte lika utvecklade känslor som mäniskor har.

Går visst att dressera katter, det finns folk som har tränat katter att gå på toa, alltså en riktig människo toa

Folk som kommer med sådana uttalanden borda slås medvetslösa av en stor och tung bok om evolution. Katten har gått igenom lika mycket utveckling som människan, sluta tro att människan är så jävla über. Katten han andra typer av känslor, de är på inget sätt underlägsna människans.

 

 

Ja du har rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katter har känslor jo, men inte lika utvecklade känslor som mäniskor har.

Går visst att dressera katter, det finns folk som har tränat katter att gå på toa, alltså en riktig människo toa

Folk som kommer med sådana uttalanden borda slås medvetslösa av en stor och tung bok om evolution. Katten har gått igenom lika mycket utveckling som människan, sluta tro att människan är så jävla über. Katten han andra typer av känslor, de är på inget sätt underlägsna människans.

 

Jag kanske borde sagt på ett annat sätt, visst har dom känslor men inte samma som människor, dom känner t.ex inte empati.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

Katter har känslor jo, men inte lika utvecklade känslor som mäniskor har.

Går visst att dressera katter, det finns folk som har tränat katter att gå på toa, alltså en riktig människo toa

Folk som kommer med sådana uttalanden borda slås medvetslösa av en stor och tung bok om evolution. Katten har gått igenom lika mycket utveckling som människan, sluta tro att människan är så jävla über. Katten han andra typer av känslor, de är på inget sätt underlägsna människans.

 

Jag kanske borde sagt på ett annat sätt, visst har dom känslor men inte samma som människor, dom känner t.ex inte empati.

 

Vadå inte empati?

Klart dem gör?

Fanns ju en video där en katts flickvän hade blivit påkörd, och katten försökte rädda henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Empati innebär inlevelse i och förståelse för andras känslor. Jag ser att X är ledsen, jag kan förstå varför X är ledsen, jag kan relatera till att vara ledsen och jag kan handla utifrån den andres känslor.

 

Om kattens ägare är ledsen så tror jag säkert att katten kan uppfatta det och sedan handla därefter, men jag tror inte att katten kan leva sig in ägarens känslor eller förstå dom, vilket är en viktig del inom empati.

 

Edit: Ja, det här är ju såklart rena spekulationer. Egentligen är det ju bara katten som vet.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Empati innebär inlevelse i och förståelse för andras känslor. Jag ser att X är ledsen, jag kan förstå varför X är ledsen, jag kan relatera till att vara ledsen och jag kan handla utifrån den andres känslor.

 

Om kattens ägare är ledsen så tror jag säkert att katten kan uppfatta det och sedan handla därefter, men jag tror inte att katten kan leva sig in ägarens känslor eller förstå dom, vilket är en viktig del inom empati.

 

Edit: Ja, det här är ju såklart rena spekulationer. Egentligen är det ju bara katten som vet.

 

Ungefär vad jag tror med, men liksom säg att katten river mig då förstår den ju inte att jag får sår och att det gör ont, ungefär som småungar, en slår den andre men när den som slog först blev slagen förstår den inte varför och tycker bara synd om sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär vad jag tror med, men liksom säg att katten river mig då förstår den ju inte att jag får sår och att det gör ont, ungefär som småungar, en slår den andre men när den som slog först blev slagen förstår den inte varför och tycker bara synd om sig själv.

Jo det är klart den gör, du missuppfattade guggos inlägg. Katten kan inte själv simulera den smärtan du känner, men den vet säkerligen att du får ont. hur hade en katt t.ex. kunnat fånga en mus om den inte vet vad musen får ont/dör av? Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katter är sociala djur

Skulle vilja säga tvärt emot, katter klarar sig ofta bra som ensamvargar (haha) och är inte alls i samma behov av social kontakt med människan som exempelvis en hund.

 

Sen säger du att huskatter är mänskliga för att de växt upp med hos, tänk på hunden som människan avlat fram och levt med i tusentals år, det har gjort att hundarna blivit extremt lika oss i beteendet.

 

det beror nog på vilken ras det är

 

jag har en renrasg birma här hemma, och den går där man är, den följer efter en, ligger i mitt knä när jag spelar

den gör inget, men den är där, går man så följer den efter

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...