Hoppa till innehåll

Det År Man Är Född, Inte Datum


swagzter
 Dela

Rekommendera inlägg

Varför göra en stor sak om att man får rösta eller inte? Kan inte direkt säga att det var någon stor sak att få rösta för första gången. Och jag kände inte direkt att min röst va så viktig. Men visst kan jag samtidigt förstå att man vill rösta.

 

Sen för att hålla sig till topic så måste jag säga att detta är en av de löjligaste sakerna jag har hört. Det finns en anledning till att man inte får göra vissa saker innan man är 18 år gammal. Och anledningen är att man inte är mogen nog till att göra dessa saker. Jag tycker snarare att gränserna ska höjas och absolut inte sänkas. Det är fullkomligt orimligt att man skulle få t.ex. ta körkort när man är 17 år. Speciellt om man är född i slutet på året, då ska man alltså få göra saker mer eller mindre ett helt år tidigare än vad som gäller just nu?

 

Så om någon kan komma med ett vettigt argument till varför det ska sänkas så lyssnar jag gärna. Men jag har svårt att det kommer att ske. Dem enda som vill att gränsen ska sänkas är personer under 18 som inte har tålamod att vänta några extra månader på att ta körkort och gå ut på krogen. Och att polarna får göra vissa saker innan dig själv bara för att dom råkar vara födda tidigare på året är inget argument.

Jag vill ju själv kunna rösta och anser att just den frågan är en som handlar om mognadsgrad. Det finns många 16-åringar som är mer mogna än de som har rösträtt, men samtidigt så är antalet omogna i just den åldern också väldigt hög.. Så även om jag vill får jag helt enkelt vänta, det är inte värt att sänka gränsen. Jag tror att partier som SD och Piratpartiet skulle få en del "skämtröster", det skulle inte fungera därför att många unga inte kan hantera det ansvaret. Vilket är extremt frustrerande.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag håller fullkomligt med om att det finns de som är yngre som är mognare än de som är äldre. Men vad skulle alternativet vara till att ha en 18-års gräns? Då jag redan har sagt att det inte finns att man skulle får rösta etc samma år i stället för att göra det efter datumet man fyllt år.

 

<sarkasm>

Det är iofs fullkomligt rimligt att införa ett mognads-test för alla som vill ta körkort, då kan ju vissa 15-åringar ta körkort medan vissa andra för vänta till dom är 35! Då gör man helt enkelt så att man tar skattebetalarna pengar och inför en ny myndighet som exklusivt jobbar med att föra statistik över vilken mognadsgrad alla svenskar har. det är ju viktigare än t.ex. sjukvård.

</sarkasm>

 

Kan någon förklara för mig vad exakt som är problemet med systemet som finns idag? Hittills har jag som sagt bara sett =<18 som tycker att dom ska få rösta tidigare. Jag vet själv att ett år kan göra en _enorm_ skillnad i mognadhetsnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför göra en stor sak om att man får rösta eller inte? Kan inte direkt säga att det var någon stor sak att få rösta för första gången. Och jag kände inte direkt att min röst va så viktig. Men visst kan jag samtidigt förstå att man vill rösta.

 

Sen för att hålla sig till topic så måste jag säga att detta är en av de löjligaste sakerna jag har hört. Det finns en anledning till att man inte får göra vissa saker innan man är 18 år gammal. Och anledningen är att man inte är mogen nog till att göra dessa saker. Jag tycker snarare att gränserna ska höjas och absolut inte sänkas. Det är fullkomligt orimligt att man skulle få t.ex. ta körkort när man är 17 år. Speciellt om man är född i slutet på året, då ska man alltså få göra saker mer eller mindre ett helt år tidigare än vad som gäller just nu?

 

Så om någon kan komma med ett vettigt argument till varför det ska sänkas så lyssnar jag gärna. Men jag har svårt att det kommer att ske. Dem enda som vill att gränsen ska sänkas är personer under 18 som inte har tålamod att vänta några extra månader på att ta körkort och gå ut på krogen. Och att polarna får göra vissa saker innan dig själv bara för att dom råkar vara födda tidigare på året är inget argument.

Jag vill ju själv kunna rösta och anser att just den frågan är en som handlar om mognadsgrad. Det finns många 16-åringar som är mer mogna än de som har rösträtt, men samtidigt så är antalet omogna i just den åldern också väldigt hög.. Så även om jag vill får jag helt enkelt vänta, det är inte värt att sänka gränsen. Jag tror att partier som SD och Piratpartiet skulle få en del "skämtröster", det skulle inte fungera därför att många unga inte kan hantera det ansvaret. Vilket är extremt frustrerande.

 

En stor andel av de som röstar på vänstern är pensionärer som vill ha mer pengar än vad dem redan har som dem kan ge till sina barnbarn, samt en massa som bor i stan också. Liksom, människor utanför stan har också jobb att utföra i innerstan, varför ska man betala för att öka drivkraften där? Egentligen så kan man också dra slutsatsen att en person som absolut inte ett dugg brytt sig om skolan, då den personen inte lagt uppmärksamhet på samhällslektionerna och röstar på 3 olika partier i dem 3 olika forumen.. Det är väldigt svårt att avgöra om mognadsgrad bland ungdomar, jag kanske förstår varför en del ungdomar röstar på Piratpartiet, då dem inte känner sig bekväma av att känna sig kriminella vid datorn när det finns värre saker att fokusera på ute på nätet.

 

Sen är det så att partier som PP bara får sin genomslagskraft i tider då lagar kring integritetsfrågor skärps, sen glömmer människor bort det partiet.. SD däremot kör sitt sunkiga martyrspel vid varje manifest och det har dem gjort ett långt tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om att man borde få rösta/få körkort och liknande saker det året man är född, och inte datumet. Jag fyller i november, vilket är väldigt sent. Vid näst, nästa val så får jag inte rösta för att jag fyller för sent, irriterande. Samma sak med moppe, man måste vänta längre än alla andra.

 

Jag vet att det kan bero på att man då är yngre (mindre utvecklad), men 10 månader kan inte skillja så jättemycket.

 

Aja, jag vet inte. Vad tycker ni?

Du måste inte vänta längre på körkortet än någon annan. Du får det senare på året men du har inte väntat längre än nån annan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
En stor andel av de som röstar på vänstern är pensionärer som vill ha mer pengar än vad dem redan har som dem kan ge till sina barnbarn, samt en massa som bor i stan också. Liksom, människor utanför stan har också jobb att utföra i innerstan, varför ska man betala för att öka drivkraften där? Egentligen så kan man också dra slutsatsen att en person som absolut inte ett dugg brytt sig om skolan, då den personen inte lagt uppmärksamhet på samhällslektionerna och röstar på 3 olika partier i dem 3 olika forumen.. Det är väldigt svårt att avgöra om mognadsgrad bland ungdomar, jag kanske förstår varför en del ungdomar röstar på Piratpartiet, då dem inte känner sig bekväma av att känna sig kriminella vid datorn när det finns värre saker att fokusera på ute på nätet.

 

Sen är det så att partier som PP bara får sin genomslagskraft i tider då lagar kring integritetsfrågor skärps, sen glömmer människor bort det partiet.. SD däremot kör sitt sunkiga martyrspel vid varje manifest och det har dem gjort ett långt tag.

 

men du, hur tänker du nu och vad har det med frågan att göra? Det är snarare pensionärerna som hoppar på SDs martyrsnack eftersom de lovar pengar i massor till de äldre (som SD realistiskt sett inte hade haft råd att ge ut). vänstern är stor bland de som fortfarnade har ett behov av att samhället och gruppen tar hand om individen, som du säger ofta på landet och i mindre städer. de städer som har pengar och storstäderna har ett ganska starkt borgeligt fäste.

skulle vilja påstå att det är ganska vanligt att rösta på olika partier på olika insatser. vad som är bäst på riksplan är inte alltid bäst på kommunplan (de flesta lär ju hålla sig inom blocken iofs).

 

men som det står i ovan inlägg så är missnöjepartier så som PP ofta stora bland ungdommar och därför hade de kanske fått mer röster om man fått rösta från 16 års ålder.

SD startade också som ett missnöjeparti och har nu "utökat" och fått ett helt partiprogramm (som de inte skulle kunna finansiera återigen). hur det går får vi la se...

 

on topic:

varför ska ett februaribarn få vänta längre än ett novemberbarn? och varför förvirra till det med mer olika datum och åldrar för olika saker dessutom. känner många som var ganska nöjda med att de slapp rösta och på så sätt fick ytterligare 4 år på sig att mogna

 

korkort är ju lite tricky men meningen är ju att det proven ska finnas där som ett såll och få bort de som kör som galningar, funkar tyvärr inte alltid men 18 är väl en ganska bra ålder. i USA kan man i vissa sstater få börja övningsköra från 14 års ålder, hur galet är inte det?

 

i slutändan ligger ju fixeringen vid år och skolår och inte vid ålder i den här frågan. tycker också att gränsen måste ju gå någonstans, va glada att rösträtten inte ligger vid 21 som förr :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Dreamhacker

Gränsen måste gå någonstans, så är det bara.

Vad vill du Simple?. Herregud, vad menar du med det?. "Gränsen måste gå någonstans", Ja Det måste den. Det kan också gå en gräns vid nyårsafton.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gränsen måste gå någonstans, så är det bara.

Vad vill du Simple?. Herregud, vad menar du med det?. "Gränsen måste gå någonstans", Ja Det måste den. Det kan också gå en gräns vid nyårsafton.

 

Varför skulle gränsen gå vid nyårsafton?

Alla får ju ändå vänta lika länge på moppe, körkort, systemet osv.(inte val då).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fyller år 8 oktober i år och missar därmed att rösta. Ett argument för att exempelvis rösträtt ska vara från det år man fyller 18 är ju att de som fyller efter valdagen ser alla sina klasskamrater ha rösträtt men själv har man det inte, vilket kan (enligt egen erfarenhet) kännas drygt. Sen så tror jag mognaden att rösta för folk som blir myndiga ett valår är väldigt lite åldersrelaterad, utan man är generellt sett lika mogen oavsett hur sent på året man fyller.

 

Men angående körkort vet jag inte, helst tycker jag att körkortsåldern borde höjas X antal år, eftersom det finns så otroligt många som kör som idioter i åldrarna 18-25, mer än bland äldre chaufförer. Jag skulle själv hellre vänta ett par år till med körkort om det innebar att sådana dårar hann mogna lite mer.

jag med :)

 

OnT:alla får vänta lika länge, valet är ett undantag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag måste säga att nu börjar det gå lite för långt.

Först börjar det med att alla som är född efter oktober 2009 måste ta moppe-körkort för att få köra moppe, medan alla som är födda innan det slipper

det är riktigt uselt då det kan finnas 14åringar som kör bättre moppe (nämner ej mig) än tex 60åringar som skapar kaos i trafiken.

 

Men att man nu har infört att det är 18års gräns på att köra lotter (som jag har fattat det), men jag tycker att man inte borde ha just 18 år, då jag tycker att 15 eller nått ät en bra åldersgräns

samtidigt förstår jag så att inte massa snor-ungar ska komma och köpa lotter och köpa och köpa och köpa tills dom vinner en miljon kronor för att sedan göra av pengarna på godis, då det kan finnas dom som behöver dom pengarna mer.

 

 

 

EDIT: Vet att det här inte hör till 100% till ämnet, men det är ju åldersgränser och jag tyckte detta var bättre än att skapa en ny tråd.

Redigerat av Majvor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad tycker ni om att man borde få rösta/få körkort och liknande saker det året man är född, och inte datumet. Jag fyller i november, vilket är väldigt sent. Vid näst, nästa val så får jag inte rösta för att jag fyller för sent, irriterande. Samma sak med moppe, man måste vänta längre än alla andra.

 

Jag vet att det kan bero på att man då är yngre (mindre utvecklad), men 10 månader kan inte skillja så jättemycket.

 

Aja, jag vet inte. Vad tycker ni?

Jag fyller den 18dec. inte alls kul. Så när jag är typ 22 får jag rösta.. -.-
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...