💬
Logga in
Fuska.se

Klockade Min Processor, Fick Bluescreen

27 svar · startad

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #1

som sagt, klockade min processon (AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+ 2,20GHz) till 2,5Ghz, efter jag gjorde det så skulle jag uppdatera min prestandaklassificering, då kom det till ett läge och sa att det slutade svara, Kan det bero på att jag inte ökade watten? för processorn blev inte mkt varmare än vad det är org, ligger runt 40-45c

efter jag fick det där meddelandet att det slutade svara så fick jag bluescreen och datan startade om, då ändrade jag tillbaka till 2,2GHz och att är som vanligt.

vad tror ni det beror på att jag fick bluescreen osv?

Nivå 9 · Veteranfuskare

När du ökar hastigheten på CPU'n behöver du i regel också öka volten (nog det du menade med "watt") annars blir processorn instabil och bluescreens och andra problem dyker upp, eller så startar datorn inte alls. Det går alltid att överklocka lite utan att höja volten (tex så kör jag min i 3,22 trots att standard är 2,8 ghz utan voltökning).

Det du måste göra är att gå upp långsamt och göra stabilitetstest för att se ifall du behöver öka volten eller ifall allt går stabilt.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Det blev såklart instabilt, klocka lite i taget, det är inte direkt BE processor med upplåst multiplier där du klockar med 1 klick.

Klocka 100mhz i taget och prova hur stabilt det blir, samt temperaturer i förhållande till voltregleringen.

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #4

yes menade volt sry :)

något ''rekommendarat'' program för att kolla stabilitet? osv? efter man har klockat, ska jag ''stressa'' cpu'n?

Nivå 9 · Veteranfuskare

Linpack är bäst för stresstest, tro mig.

Linpack i sig är dock inget program utan det är något dom bättre programmen använder sig av. Jag använder "IntelBurnTest" som sägs använda linpack på ett bra sätt och stressar CPU'n till max.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare

Finns en hel del alternativ, brukar använda prime95 eller simpelt cpustabtest (kräver ingen setup).

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #7

okej, har Orthos som stress program, men får testa att öka ghz långsammt :) hur ska jag se om det är stabilt ?

Nivå 9 · Veteranfuskare

Ju längre den klarar desto stabilare är den. Kör en liten stund innan varje snäpp uppåt och sen när du börjar bli nöjd (processorn snabb inte alltför varm ;) ) så kan du låta den tugga längre.

Rekommenderar att du skaffar linpack istället, processorer som klarar flera timmar av orthos eller prime95 kan fela redan under dom första minuterna av linpack. (=mycket hårdare stress)

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare

Edit: dubbelpost..

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #10

okej, ska testa återkommer om det blir något :)

tack för all hjälp så här tidigt på morgonen!

Nivå 9 · Veteranfuskare

Börja kolla hur långt du kan få den utan att behöva höja volten. ;)

Och ta det lugnt om du bestämmer dig för att höja volten, en lite slöare processor är alltid roligare än en trasig.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Använder du stockkylning? Om det är så hade jag inte vågat höja volten och höjt klocken med mer än 200mhz, kanske inte ens 100.

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #13

yes, och jusst dom processorerna säljs inte längre tror jag :)

Nivå 9 · Veteranfuskare

Vad har du för temperaturer nu förresten? Load och idle.

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #15

under stress, 50c annars lägsta 35c upp till 45c

kan till lägga att datorn har vart på i snart 12 timmar, grymmt varmt i rummet :)

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare

Haha, samma men här blir de inte varmt inte...

Kollade upp din processor och enligt AMD:

Max Temps © 55-72

Ganska stort spel där tycker jag, hur fan ska man tyda det? :S

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #17

haha exakt. men runt 60 brukar vara ett bra ''tak'' :)

testar och höjer ghz nu får se hur det går ;)

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare

En sak till, ha inte CPU-volten på auto oavsett ifall du kör klockat eller oklockat. Den har en tendens att ligga högre än vad som behövs och processorn går onödigt varmt.

Håller också med ryssfemma lite, om AMD säger att maxtemp är 55 och uppåt och du redan nu ligger på 50 så kanske det inte är så bra att öka volten.

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling
Trådstartare #19

okej, får ändra från auto till något annat då :) klockade med 5% ligger nu på 2,3ghz, högsta temp uppnåd är 59c

Nivå 9 · Veteranfuskare

Sätt volten till standard först, ska man egentligen göra innan man börjar men glömde säga det. Ditt moderkort lär ha höjt lite om du gått upp hela 9C bara vid 0,1 GHZ överklockning. ;)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in