Hoppa till innehåll

Amerikanska Politiker Vill Ha Varningstext På Tv-spel


Spelbroderna
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 98
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Klart man påverkas av att spela massa våldsamma spel. :huh:

 

Människor är otroligt lättpåverkade i alla avseenden så det finns ingen anledning till att just tv- och datorspel skulle vara undantagna från den regeln. Alla som studerat psykologi vet detta.

 

Jag tycker det är en jättebra idé att märka TV- spel, det kan nog hjälpa många föräldrar att tänka till lite grann. Klart man ska få spela spel liksom, men det är många som liksom du inte vill se att spelen påverkar hur man beter sig. Jag tycker hela den här tråden på sätt och vis är ett bevis för att märkning behövs.

Och alla som inte har håller inte med...inte jag iaf <_<

 

Förutom att jag lärde mig engelska väldigt fort, kunde bas engelska i 2:an... och vi började inte bli lärda fören i 4:an, kan lätt säga att 4:an engelska är överskattat.

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker man ska ha vaningstext på spelen.

 

Det påverkar ungar mer än man tror.

Hade en kompis som spelade ett spel där man kunde spränga fienderna så att kroppsdelar flög och as mycket blod var det.

Han var skit aggresiv i skolan.

 

Jag har visserligen också spelat våldsamma spel, men det har bara varit att personer har dött, lite explotioner, inget annat.

Jag känner mig ganska lugn. Även om jag lätt blir irriterad, så kan jag behärska känslorna och lösa det med ord.

 

Men detta är bara jag, och jag tycker att varningstexter ska stå på fodralet när man köper spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och alla som inte har håller inte med...inte jag iaf <_<

Du bevisar ju poängen. Alla matematiker anser att lösningarna till en lineär diffekvation av första ordningen bara innehåller en godtycklig parameter. Att du som går i åttan inte gör det spelar inte så stor roll.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men herregud. Jag är nästan säker på att när du köper ett spel så får du en liten lapp inuti fodralet där det står om konsekvenserna som spelet kan ha på dig, att spelet framkallar beroende osv.

 

Sen gömmer dom ju inte direkt PEGI-märkningen heller, utan den sitter så att det är en av de första sakerna man ser på fodralet, och jag menar, vem nu för tiden har inte tillgång till internet och kan på mindre än en minut få fram pegis hemsida och se vad märkningarna betyder?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att varningstexter och liknande initiativ är något som fungerar i det långa loppet, utan det gör så att de "lite förbjudna" blir mer intressant. Människor som inte kan skilja på fiktion och verklighet ska sitta och gosa med rosa nallebjörnar, inte spela våldsamma spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att varningstexter och liknande initiativ är något som fungerar i det långa loppet, utan det gör så att de "lite förbjudna" blir mer intressant.

Ofta är det föräldrar som köper spelen till de yngre tonåringarna (troligtvis de som löper störst risk att påverkas) och föräldrar kommer nog tänka igen innan man köper ett spel om det står att det kan ha våldsamma effekter på barnet (de kommer iaf inte tänka att det blir mer intressant).

 

Människor som inte kan skilja på fiktion och verklighet ska sitta och gosa med rosa nallebjörnar, inte spela våldsamma spel.
1. Det handlar inte om att man inte kan skilja på spelet och verkligheten. T.ex. kan en roman med ett ledset slut påverka dig även om du vet att det inte har hänt. Man kan bli inspirerad av spelet på andra sätt än "jag ser ingen skillnad på verkligheten och spelet".

 

2. Det finns ju ingen polis som går runt och kontrollerar vem som påverkas av spel och liknande. De som påverkas mest kommer ju inte tänka: "äsch, jag tror jag ska gosa med rosa nallebjörnar istället".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ofta är det föräldrar som köper spelen till de yngre tonåringarna (troligtvis de som löper störst risk att påverkas) och föräldrar kommer nog tänka igen innan man köper ett spel om det står att det kan ha våldsamma effekter på barnet (de kommer iaf inte tänka att det blir mer intressant).

 

Det finns säkert en hel del föräldrar som inte är fullt så ansvarstagande, så du kommer nog stöta på massor av småungar i nästa GTA-spel också.

 

1. Det handlar inte om att man inte kan skilja på spelet och verkligheten. T.ex. kan en roman med ett ledset slut påverka dig även om du vet att det inte har hänt. Man kan bli inspirerad av spelet på andra sätt än "jag ser ingen skillnad på verkligheten och spelet".

Det var bara ett exempel.

Redigerat av Sinclair
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...