Hoppa till innehåll

Miljön


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej, jag tänkte ta upp en tråd om... miljön!

Det är inget nytt, men vi alla vet att den blir allt sämre, mer koldioxid släpps ut, regnskogar huggs ned och giftiga saker kommer ut i naturen. Det står om läskiga saker som kommer hända över allt om vi inte gör något som vissa reagerar hårt på, men andra inte alls.

Så jag har lite frågor ni kan svara på men det är fritt fram att ta upp andra frågor och diskutera andra saker, så länge ni håller er till ämnet miljön. Här är frågorna:

1. Reagerar du starkt på utsläppen och den globala uppvärmningen? Eller inte?

2. Brukar du handla ekologiskt, närproducerat och miljövänligt och tycker du att det är viktigt?

3. Gör du andra saker för miljön?

 

Mina svar:

1. Ja, ibland tänker jag mycket på det, och vad som skulle kunna hända. Jag brukar också reagera på folk som inte tar det seriöst alls och fortsätter göra. Jag har sett att fler börjar verkligen tänka på det och det blir bra dock tycker jag att det är viktigast att ta ansvar för sig själv. Det är något man måste lära sig.

2. Ja, jag/ min familj försöker handla mer ekologiskt och närproducerat på de vanligaste varorna, som till exempel mjölk och mjöl. Iblandtänker man inte så mycket på det, när dte inte gäller mat till exempel, men jag tycker det är viktigt att kolla så att allt verkar vara bra.

3. I min familj åker vi mycket kollektivt, försöker att inte duscha så länge och gör andra nyttiga saker, till exemple att sänka värmen och släcka ljuset.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

1. Nej, speciellt starkt reagerar jag inte, men jag tänker iochförsig på de miljöbovar som mest bidrar till växthuseffekten och vilken skillnad mindre utsläpp egentligen gör.

2. SKa jag vara helt ärlig, så gör jag det inte. Jag handlar vanligt för det är billigare

3. Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Nej, speciellt starkt reagerar jag inte, men jag tänker iochförsig på de miljöbovar som mest bidrar till växthuseffekten och vilken skillnad mindre utsläpp egentligen gör.

2. SKa jag vara helt ärlig, så gör jag det inte. Jag handlar vanligt för det är billigare

3. Nej.

Samma som ovan.

 

Aa det är ganska läskigt att kanske polerna kommer smälta och det blir översvämmning överallt. Men, men, vvi lever ju inte då :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Reagerar du starkt på utsläppen och den globala uppvärmningen? Eller inte? - Nej

 

2. Brukar du handla ekologiskt, närproducerat och miljövänligt och tycker du att det är viktigt? - Nej, orkar inte kolla på vart maten/andra saker jag handlar ifrån kommer.

 

3. Gör du andra saker för miljön? - Sitter vid datorn och svarar på dessa frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma som ovan.

 

Aa det är ganska läskigt att kanske polerna kommer smälta och det blir översvämmning överallt. Men, men, vvi lever ju inte då :P

tvivlar på det

har hört på vetenskapliga program att vi måste hinan rädda jorden inom 50 år.

Isbjörnarna kommer troligtvis vara helt utdöda 2030, pga att isen smälter och dom drunknar när dom inte kan hitta land.

 

1. Ja det gör jag, men det är bara när man får reda på hur lite tid det är kvar.

Men även hur lite vi kan göra för att hjälpa till med så mycket.

Reagerar även starkt på ryssland som ignorerar växthuseffekten.

För under Arktis så finns det olja som dom kan pumpa upp om isen smälter.

Men om deras tundra smälter så kommer det läcka ut massa ämnen i luften som är värre än CO2.

Och vad har Ryssland? Jo, tundra som inehåller dessa ämnen.

 

2. Inget jag tänker på, föredrar det som är mest ekonomiskt och smakar godast.

 

3. Jag åker kollektivt så ofta jag kan, pga att jag går i skolan och måste åka buss :P

Men jag gillar inte riktigt det bussarna gör, att dom kör samma sträcka oavsett om det är en eller 20 personer som åker med.

Men det är bara om jag ska ganska långt bort, annars går jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag "kämpar" inte för att vara miljövänlig. Men där jag har ett enkelt val som inte involverar att jag ska göra grejer (t.ex. släcka lampan när jag går ut, inte låta vatten rinna i onödan, cykla till skolan när det är varmt o.s.v.) så blir det det miljövänliga alternativet.

 

Jag stör mig mer på de som tycker det är "fjolligt" att bry sig om miljön eller de som tycker det är trevligt att t.ex. slänga något på gatan med en papperskorg precis bredvid än på själva utsläppen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker själv globala uppvärmningsteorin är så överskattad och den är inte ens bevisad.

Visst bidrar vi till ett varmare klimat, men det har vart en globaluppvärmning sedan jorden

kom till då själva solen blir varmare hela tiden.

 

Avvecklar vi all kärnkraft t.ex i Sverige kommer vi få el underskott, det innebär att vi måste importera kolkraft

ifrån Ryssland, nej det är inte miljövänligt.

 

Sen tycker jag människor i t.ex Sverige klagar för mycket på Kina och deras utsläpp.

Det är lätt för oss att klaga som är knappt över 10 miljoner av invånare.

 

1. Visst måste vi ta hand om jorden, men idag handlar det om att företagen ska tjäna feta summor

än att bry sig om miljön.

 

2. Brukar du handla ekologiskt, närproducerat och miljövänligt och tycker du att det är viktigt?

Handlar ekologiskt för hälsans skull, så som frukter, kaffe och några andra livsmedel. Det är inte så att

Arla och andra företag ska sluta producera icke ekologiskt bara för att människor väljer ekologiskt.

3. Tänker köpa mig en hybridbil när körkortet är klart. Jag slänger skräp i papperskorgen och då tycker jag

att jag bidrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Reagerar du starkt på utsläppen och den globala uppvärmningen? Eller inte?

2. Brukar du handla ekologiskt, närproducerat och miljövänligt och tycker du att det är viktigt?

3. Gör du andra saker för miljön?

 

1. Det jag reagerar på är att de som har en massa utsläpp nonchalant fortsätter att spy ut mer utsläpp. Bara för att de kan liksom. Folk fattar inte att det finns begränsat med råvaror, vad ska de göra när allt tar slut? Sure, det kommer ta massor av år men det kommer ju hända snabbare än vad de som använder allt vill.

 

2. Miljömärkt brukar jag köpa, svanen-märkt eller energisnåla lampor och sånt.

Ekologiskt, njä. Finns inget bevis för att det är nyttigare eller godare. Enda anledningen till att det är dyrare är för att det är inte många som håller på med det och att man får inte ut lika mycket av skörden som de som använder kemikalier. Alltså kan de pumpa upp priset.

Närproducerat. Inget jag aktivt försöker köpa. Vissa saker blir "närproducerade" för att det tillagas i närheten, men vart kommer alla ingredienser ifrån? Ett annat exempel där jag bor är mjölken. Jag bor i Kalmar och Skånemejeriet gör en hel del reklam på Maxi och Coop om att deras produkter är närproducerade och jättebra. Deras mejeri ligger minst 5 mil bort. Det roliga med det hela? Arlas mejeri ligger vid busshållplatsen där man går av för att komma till Maxi och Coop, ca 50 m från butikerna. Lantgårdarna börjar ligga väl en halv km längre bort än så.

 

3. Inget aktivt, förutom källsortering. Jag cyklar för att det är gratis, jag släcker lampor och drar ur kontakter för att hålla räkningen nere. Jag slänger sopor i papperskorgar (vilket förövrigt inte verkar existera på gatorna i Kalmar, jag blir galen, i GBG finns de överallt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...