Hoppa till innehåll

Graffiti? Bra/dåligt


insanity
 Dela


Rekommendera inlägg

jag känner mig i högsta grad delaktig i vårt samhälle och jag tycker målade tåg är ljuset i min dunkla pendlarvardag! ingen tvingar företagen att tvätta tågen :). tror de som går och stör sig på graffiti gör det för att de inte fattar vad det är, vad det står etc. jag tyckte det var skitonödigt för några år sedan, men sen började jag läsa och uppmärksamma mer. skitgött, prova du med så kanske du ändrar inställning snart :)

Redigerat av Symptom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det verkar precis som att ni misstolkar det jag skriver med flit...

 

Det är uppenbarligen så att allmänheten, eller åtminstone den allmänhet som reser med tåg, inte vill ha tågen graffitimålade. För i annat fall skulle inte tågbolagen behöva tvätta sina tåg. De kan ju lika gärna låta dem vara graffitimålade om deras kunder ändå föredrar dem så.

 

MEN eftersom den stora majoriteten INTE tycker om att resa med graffitimålade tåg är de tvungna att tvätta dem.

 

Jag har inget emot graffiti på tråkiga betongväggar eller gamla rostiga godståg, men på nya pendeltåg som någon har lagt sin själ i att designa förstör det bara tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

MEN eftersom den stora majoriteten INTE tycker om att resa med graffitimålade tåg är de tvungna att tvätta dem.

 

Jag har inget emot graffiti på tråkiga betongväggar eller gamla rostiga godståg, men på nya pendeltåg som någon har lagt sin själ i att designa förstör det bara tycker jag.

men jag tycker att det är en konstig mentalitet. Så långe det inte är något "stötande" så är väl graffitin tillräckligt snygg för att man ska kunna låta bli att lägga en massa pengar på att ta bort det? Varför inte läggas pengar på annat som behövs i samhället? T ex att ta bort FTTTTTPPPP-klotter från privatpersoners husväggar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag tycker att det är en konstig mentalitet. Så långe det inte är något "stötande" så är väl graffitin tillräckligt snygg för att man ska kunna låta bli att lägga en massa pengar på att ta bort det? Varför inte läggas pengar på annat som behövs i samhället? T ex att ta bort FTTTTTPPPP-klotter från privatpersoners husväggar.

De gör bara vad som är lönsamt, alltså tillfredsställer sina kunder.

 

Skit i att måla tågen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkar precis som att ni misstolkar det jag skriver med flit...

 

Det är uppenbarligen så att allmänheten, eller åtminstone den allmänhet som reser med tåg, inte vill ha tågen graffitimålade. För i annat fall skulle inte tågbolagen behöva tvätta sina tåg. De kan ju lika gärna låta dem vara graffitimålade om deras kunder ändå föredrar dem så.

 

MEN eftersom den stora majoriteten INTE tycker om att resa med graffitimålade tåg är de tvungna att tvätta dem.

 

Jag har inget emot graffiti på tråkiga betongväggar eller gamla rostiga godståg, men på nya pendeltåg som någon har lagt sin själ i att designa förstör det bara tycker jag.

tycker inte det är så uppenbart att folk har den uppfattningen. här nere målas det mycket karaktärer nu och dom uppmärksammar/uppskattar många, förmodligen för att dom fattar och kan se vad det är.

 

tvätta tåg-mentaliteten tror jag grundar sig i hur SL började leka "krig" mot graffiti för typ 20 år sedan. vet inte hur motparten ser på det hela men om det nu funnits ett krig så borde SL se sig besegrade. policyn att sanera inom 24h har inte varit särskilt framgångsrik ur deras perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är du seriös?

 

Om de skulle låta tågen vara målade förstår väl vem som helst att SJ (du menar väl SJ?) och alla tågbolag och myndigheter skulle bli fullkomligt sönderbombade av sura brev från tanter, gubbar och såna som jag som faktiskt inte vill ha kladd som täcker tågrutorna och gör vagnarna alldeles mörka.

 

Graffiti tillhör fortfarande subkulturen och dessutom så tar, som jag skrev innan, målarna inte hänsyn till tågens utseende och funktion när de blaskar på med färg. Om de hade velat pryda tågen kunde de ju undvikit att täcka rutorna med färg samt rita något annat än sina taggs?

 

Nu använder de bara tågen som någon sorts mobila klotterplank/reklamskyltar, vilket de faktiskt inte är. Det är någon som har suttit och tänkt ut designen på pendeltåg (vilket gör att man kan se tågens originalmålning som konst också...), till skillnad från ett plank eller en betongvägg där graffiti faktiskt förgyller.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är du seriös?

 

Om de skulle låta tågen vara målade förstår väl vem som helst att SJ (du menar väl SJ?) och alla tågbolag och myndigheter skulle bli fullkomligt sönderbombade av sura brev från tanter, gubbar och såna som jag som faktiskt inte vill ha kladd som täcker tågrutorna och gör vagnarna alldeles mörka.

 

Graffiti tillhör fortfarande subkulturen och dessutom så tar, som jag skrev innan, målarna inte hänsyn till tågens utseende och funktion när de blaskar på med färg. Om de hade velat pryda tågen kunde de ju undvikit att täcka rutorna med färg samt rita något annat än sina taggs?

 

Nu använder de bara tågen som någon sorts mobila klotterplank/reklamskyltar, vilket de faktiskt inte är. Det är någon som har suttit och tänkt ut designen på pendeltåg (vilket gör att man kan se tågens originalmålning som konst också...), till skillnad från ett plank eller en betongvägg där graffiti faktiskt förgyller.

nej jag menar SL! tvekar inte en sekund på att gnällspikarna skulle skriva men det gör de redan nu i vilket fall. rent ekonomiskt tror jag det gynnat tågbolagen att strunta i att sanera tågen. de lägger stora summor på vaktbolag, sanering etc förgäves. inte för att jag bryr mig ett helvete vad de lägger pengar på egentligen, men deras eget gnällande är ganska enerverande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...