Hoppa till innehåll

Självmord


Whore
 Dela

Rekommendera inlägg

En diskussion som vi kom in på i en annan tråd, tänkte spinna vidare på den här.

 

Frågeställningen lyder: Är självmord en självisk handling? Själv kan jag tycka att om man som människa känner inte har någonting kvar att ge, är det ens fulla rättighet att få ta sitt eget liv. Är det inte alltid en själv som i slutändan bestämmer sitt eget öde, varför skulle det inte inkludera att få begå självmord?

 

Är självmord i grunden en egoistisk handling? Varför/Varför inte?

Finns det omständigheter då det inte kan räknas som själviskt eller osjälviskt?

 

Diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Beror på situationen.

 

Om en föräldralös unge i ett fattigt land utan kompisar begår självmord är inte det egoistiskt. Det barnet har inte fått någonting och har därför ingen anledning att leva och visa tacksamhet. Sen finns det ju ingen som bryr sig om h*n dör. Och om h*n skulle leva skulle h*n förmodligen vara så upptagen med att ta hand om sig själv att h*n inte skulle kunna göra något nyttigt för andra människor eller världen i vilket fall.

 

Det intressanta är dock att sådana barn inte brukar begå självmord utan istället gör allt för att överleva. Självmord är sånt folk som har det bra begår, som t.ex. folk här i Sverige. Och när folk som har det så bra som vi här i Sverige begår självmord är det oftast otacksamt ja för då visar man inte uppskattning för allt man fått.

 

OBServera att jag inte säger att det alltid är förkastligt att begå självmord, bara att det brukar vara själviskt.

 

Anledningen till det är att folk som mår bra och har fått mycket kärlek har mycket större förmåga att visa osjälviskhet och tänka på andra. Folk som inte får kärlek och omtanke av andra har också svårare för att själva tänka på andra och vara osjälviska och kommer därför vara mer benägna att begå själviska handlingar som just självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Minst hälften så många som tar självmord blir utsatt/mobbad har jag läst någonstans.

Vilket kan återknytas till det jag skrev innan. Att man begår självmord för att man är självisk för att man själv inte fått kärlek och omtanke, alltså t.ex. har blivit mobbad.

 

Om man mår dåligt själv förlorar man egenskapen att tänka på andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min kompis morsa tog livet av sig, hon var 15 år då. (min kompis alltså)

Hon skrev inget brev, ingenting, hon bara hängde sig. Det var otroligt själviskt. Hon hade familj, hennes föräldrar levde, hon hade gott om vänner. Jag fattar det fortfarande inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla självmordstankar kommer ju faktiskt från huvudet först och främst.

 

Jag tror att man inte ska tänka så himla mycket på hur man mår, för om man då mår dåligt kommer man må ännu sämre av att gräva ner sig i det och ännu sämre och sämre... På så vis kan små skitproblem bli hur stora som helst.

 

Det är nog därför svenskar begår så mycket självmord också, för att vi har tid att gräva ner oss i våra skitproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Begå självmord är en ynklig handling, och det är något som bara sårar människor i ens närhet. Om man lever med en dödlig sjukdom, som exempel, så kan jag förstå varför man inte vill härda ut längre. När ens tillvaro har nått djupaste avgrund så kan livet bara bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Begå självmord är en ynklig handling, och det är något som bara sårar människor i ens närhet. Om man lever med en dödlig sjukdom, som exempel, så kan jag förstå varför man inte vill härda ut längre. När ens tillvaro har nått djupaste avgrund så kan livet bara bli bättre.

 

 

 

Vem är jag att avgöra vilken sorts psykologiskt lidande är jämförbart med fysiskt lidande? För fysiskt lidande anses ändå rättfärdiga självmord, så varför inte psykologiskt lidande?

 

Det verkar som om att personer har två meningar när det kommer till självmord. Som att personer som är sjuka har större, mer acceptabelt att begår självmord, medan personer som är deprimerade är ynkliga idioter. En familj har lånat en minibuss och tar familjen ut på en semester. Väl på färden så sker en olycka och mamman förlorar sin man och 6 barn. Skulle du våga säga till denna kvinna att hon är en ynklig skit om hon begår självmord?

 

 

Hursomhelst, ingen har rätt att döma personer som har begått självmord. Du var inte insatt i personens liv och du vet inte varför han gjorde sitt val..

 

 

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...