Hoppa till innehåll

Fota Utan Tillåtelse


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare

 

Jag har några frågor angående fotografering:

 

1. Får man fota på vad/vem som helst utan tillåtelse, eller måste man fråga den personen först?

2. Är det olagligt att lägga ut en bild utan tillåtelse om man på någotsätt anger vem det är på bilden, tex att tagga på facebook, eller är det olagligt vilket som?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare

 

Jag har några frågor angående fotografering:

 

1. Får man fota på vad/vem som helst utan tillåtelse, eller måste man fråga den personen först?

2. Är det olagligt att lägga ut en bild utan tillåtelse om man på någotsätt anger vem det är på bilden, tex att tagga på facebook, eller är det olagligt vilket som?

Är inte säker på det här med jag tror det är lagligt att fota vem/vad som helst, sålänge du är på allmän mark. Om det står en naken gubbe i ett fönster och det är insikt på honom från gatan får du fota honom om du står på gatan.

Jag har för mig det är olagligt att sprida bilder på folk utan deras tillåtelse.

 

Inte säker på allt detta, rätta mig gärna om jag har fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får inte fota folk på allmän plats för ett kommersiellt syfte har jag för mig, och då gäller det privatpersoner.

Dock för offentliga personer som t.ex riksdagsledamot är det fritt fram att göra det.

Det finns väl ingen lag som säger att offentliga personer ska få fotas utan tillåtelse? Menar du när de visar sig offentligt i egenskap av just riksdagsledamot eller menar du även när de knallar ner till Konsum för att köpa mjölk?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare

 

Jag har några frågor angående fotografering:

 

1. Får man fota på vad/vem som helst utan tillåtelse, eller måste man fråga den personen först?

 

Du får fota vem och vad som helst utan tillåtelse, med undantag av vissa militära eller civila skyddsobjekt, men då framgår det tydligt av en fet skylt att fotografering är förbjuden. Du får även fortsätta fota och ha kvar bilder, även om personen du fotar ber dig sluta. Den enda begränsningen är att du inte får hindra, hålla fast personer eller något sådant. Du får till och med ställa dig och fota in genom någons fönster när personen sitter på toa om du vill.

 

Ingen får ta kameran eller filmen ifrån dig, eller tvinga dig att ta bort bilderna. För det krävs ett beslut från åklagare.

 

 

2. Är det olagligt att lägga ut en bild utan tillåtelse om man på någotsätt anger vem det är på bilden, tex att tagga på facebook, eller är det olagligt vilket som?

Beror på. Säg att du lägger upp tidigare nämnda bild på någon som sitter på toa på facebook. Då kan det röra sig om förtal. Du får alltid fotografera vad du vill, att sprida bilderna är en annan sak. Dock är normala bilder helt ok att sprida vidare, så länge du inte gör det i kommersiellt syfte. Skall du tjäna pengar på det måste du ha personens tillstånd.

 

Edit: Åter, du får fota precis vem du vill, när du vill och hur du vill. Även offentliga personer. Dock så måste du fortfarande ha offentliga personers tillåtelse om du vill använda bilden i ett kommersiellt syfte. Precis som med alla andra.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen får ta kameran eller filmen ifrån dig, eller tvinga dig att ta bort bilderna. För det krävs ett beslut från åklagare.

Beror på. Säg att du lägger upp tidigare nämnda bild på någon som sitter på toa på facebook. Då kan det röra sig om förtal. Du får alltid fotografera vad du vill, att sprida bilderna är en annan sak. Dock är normala bilder helt ok att sprida vidare, så länge du inte gör det i kommersiellt syfte. Skall du tjäna pengar på det måste du ha personens tillstånd.

Men vadå?

Om en helt normal bild av mig läggs ut på internet har jag inget att säga om saken?

Om man nu inte vill synas på bild på internet så har man ingen rätt att kräva att bilden ska tas ner?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jag kan fota vem som helst, utan att dom överhuvudtaget kan lägga sig i det?

Börjar du ta bilder på en person och denna person ber dig att lägga av men du skiter i det. Personen blir förbannad och här, enligt lagen så får han inte ta kameran ifrån dig.. Men personen kommer med största möjlighet ta kameran ifrån dig och, ja dra den i backen. :)

 

Så, fråga dig själv innan du börjar fota en främmande person. Vågar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börjar du ta bilder på en person och denna person ber dig att lägga av men du skiter i det. Personen blir förbannad och här, enligt lagen så får han inte ta kameran ifrån dig.. Men personen kommer med största möjlighet ta kameran ifrån dig och, ja dra den i backen. :)

 

Så, fråga dig själv innan du börjar fota en främmande person. Vågar jag?

Jag tänker inte gå ut hur som helst och fotta någon random människa.

Men om det skulle vara någon jag såg, så får jag ta kort.

 

Men skulle han ta kameran, kan jag anmäla honom då?

Isåfall, för vad? Snatteri/stöld och skadegörelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det guggo säger stämmer rätt bra. Du får ta kort på allt du vill. Men:

 

"Var får jag fotografera?

På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera. Andra krav kan vara att du måste ha slips, vara nykter, vara man eller väga minst 120 kilogram. Arrangören av exempelvis en fest kan ställa, nästan, vilka krav som helst på dig som ett villkor för att du får vara i lokalen. Det kallas med ett fint ord för kontraheringsfrihet och ger exempelvis en affärsinnehavare rätt att vägra sälja till en kund bara för att kunden har fula skor på sig. Oj, nu började jag sväva ut, tillbaka till fotograferandet.

 

Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud!"

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

 

Läs mer på källan så förstår du även mer. :)

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...