Hoppa till innehåll

Ubuntu.


ImCasualGamer
 Dela

Rekommendera inlägg

Har haft tankarna åt att pröva Ubuntu istället för W7 i några veckor nu, men har inte gjort nått åt saken eftersom att vissa saker jag hört har fått mig att skuta på saken.

 

Men nu då har jag tänkt att faktiskt pröva på Ubuntu, men först då vill man ju veta vad man ger sig in i.

Är det t.ex. någonting speciellt man bör tänka på när man installerar ubuntu för första gången.

Nått tips du kan som kan hjälpa en på vägen?

Kan man installera från USB? Om man nu kan, ska man heller göra det eller köra en skiva?

Redigerat av Demopan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste versionen av Ubuntu (11.04) har skaffat en sak vid namn Unity som inte så många ogillar. Det är främst dessa knapparna till vänster som märks: http://www.linux-radar.net/wp-content/uplo...buntu-11.04.png

Såhär såg det ut tidigare: http://i1-news.softpedia-static.com/images...1-large_001.jpg

 

Om du vill prova ubuntu skulle jag tagit version 10.10 som inte har Unity. Sedan kan du göra en uppdatering om du känner för det. Enklare så än att göra tvärt om.

 

Jag har börjat rekommendera Linux Mint till nybörjare då Ubuntu blivit "bloated" även fast jag inte provat Mint själv. Bloated betyder att det innehåller en massa onödigt skit som går segt, ungefär som vista.

 

Om du vill prova Linux utan att formatera om hela datorn kan du skaffa VirtualBox som kör ett OS i ett fönster utöver ditt vanliga OS. Prestandan blir förstås inte lika bra men det duger om man ska testa. Unity laggar däremot märkvärt i VirtualBox.

 

Det går att installera från USB, finns en massa guider på det. Men enklast är att bara bränna ut på en CD-skiva. De kostar under 4kr styck i pack och kan vara bra att ha hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har en fråga om jag intsallerar det kan jag när som helst ändra tillbaka till windows 7 och behålla filerna?

Om du bara ska prova det sådär rekommenderar jag VirtualBox. En partition på hårddisken måste bli formaterad för att installera ett OS annars. Man kan dela upp hårddisken i till partition och behålla alla filer på den gamla för att sedan installera Linux på den nya. En partition är en uppdelning av en hårddisk vilket i praktiken blir ungefär som att ha 2 eller fler olika hårddiskar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du bara ska prova det sådär rekommenderar jag VirtualBox. En partition på hårddisken måste bli formaterad för att installera ett OS annars. Man kan dela upp hårddisken i till partition och behålla alla filer på den gamla för att sedan installera Linux på den nya. En partition är en uppdelning av en hårddisk vilket i praktiken blir ungefär som att ha 2 eller fler olika hårddiskar.

ok

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har haft tankarna åt att pröva Ubuntu istället för W7 i några veckor nu, men har inte gjort nått åt saken eftersom att vissa saker jag hört har fått mig att skuta på saken.

 

Men nu då har jag tänkt att faktiskt pröva på Ubuntu, men först då vill man ju veta vad man ger sig in i.

Är det t.ex. någonting speciellt man bör tänka på när man installerar ubuntu för första gången.

Nått tips du kan som kan hjälpa en på vägen?

Kan man installera från USB? Om man nu kan, ska man heller göra det eller köra en skiva?

Det är inget speciellt du behöver tänka på, Ubuntu är nog det enklaste moderna operativsystemet att installera. Vill du dual-boota går det perfekt men gör alltid back-up på de filer du verkligen är rädd om.

 

Du kan installera från USB eller skiva, det spelar ingen roll. Det finns också ett program som heter Wubi som installerar Ubuntu genom din Windowsinstallation och dual-bootar de båda. Detta rekommenderar jag dock inte eftersom jag hört att många haft problem med det samt att du inte får den bästa prestandan då Ubuntu kommer köras på NTSF/FAT32 vilket inte är optimalt för linux.

 

Det jag kan rekommendera dig i början är att pröva olika saker, prova olika desktop environments etc. Gillar du inte Unity som kommer som default i början kan du ändra det vid inloggningen genom att välja "ubuntu classic" (vilket är vad de kallar gnome 2).

 

Gör dig bekväm med terminalen också och lär dig lite grundläggande kommandon. Tilläggas bör att runt 13 oktober släpps den nya versionen av Ubuntu, 11.10. Detta är inget som hindrar dig från att installera Ubuntu nu för det är jättelätt att uppdatera från en version till en annan. :) Rekommenderar dig dock att vänta en vecka innan du gör det ifall det är några stora problem/buggar man inte upptäckt förens dess, även om det är sällan nu för tiden finns risken.

 

Senaste versionen av Ubuntu (11.04) har skaffat en sak vid namn Unity som inte så många ogillar. Det är främst dessa knapparna till vänster som märks: http://www.linux-radar.net/wp-content/uplo...buntu-11.04.png

Såhär såg det ut tidigare: http://i1-news.softpedia-static.com/images...1-large_001.jpg

Måste göra ett inlägg här, vi erfarna användare gillar överlag INTE Unity. MEN, det är vad Ubuntu kommer använda sig av i framtiden så anser att det är bra att pröva det åtminstone för att se hur man känner när man inte använt något annat desktop environment tidigare. Det är också bra att experimentera och pröva olika i början så man vet vad som passar en bäst själv. Unity går inte att göra om så mycket, men man kan åtminstone göra så knapparna åt vänster inte syns såvida man inte hovrar med musen i det området.

 

jag har en fråga om jag intsallerar det kan jag när som helst ändra tillbaka till windows 7 och behålla filerna?
Bara du partionerar rätt enligt instruktioner och väljer att du vill dual-boota Windows 7 och Ubuntu ska det inte vara några problem. Men som vanligt ska man alltid göra back-ups för att vara på den säkra sidan.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst KawaiiNek0

Ta 32bit versionen om du ska köra virtualbox.

Vad är det för fel på 64-bit?

 

Skulle testat Linux Mint för nåt år sen (men den datorn totalvägrade nån form av linux).

 

Blev lite sugen nu igen på att testa det och vill inte lämna ~14GB utanför bara att jag inte kan använda en 64-bit version? :P

 

(kanske blev lite osammanhängande där typ)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...