Hoppa till innehåll

Ubuntu


JJespeRR
 Dela

Rekommendera inlägg

Skärm: 1280 x 1024 lcd. Det är nog de som är felet? Men ska nog installera win xp igen eller typ finns det något annat linux typ 10 istället?

 

Dator specs:

Amd Duron 1,2 Ghz

1 Gb ram

Integrerat Grafikkort med 8 mb (Då x1650 gick sönder) Tror det heter AMD 780

Redigerat av JJespeRR
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skärm: 1280 x 1024 lcd. Det är nog de som är felet? Men ska nog installera win xp igen eller typ finns det något annat linux typ 10 istället?

 

Dator specs:

Amd Duron 1,2 Ghz

1 Gb ram

Integrerat Grafikkort med 8 mb (Då x1650 gick sönder) Tror det heter AMD 780

Det är på grund av att du inte har något tillräckligt grafikkort, du får ta och köpa ett nytt grafikkort.

Detta på grund av din integrerade grafikkrets minne. Det är vanligt att grafiksystem dubbelbuffrar bilder, d.v.s. lagrar två bilder i grafikminnet för att undvika problem och för att det ska gå snabbare och effektivare att rita upp bilderna på bildskärmen.

 

Så en 1280 x 1024 x 4(32 b bitdjup) * 2 = 10,49 MB. Detta är +31,1 % mer än vad din grafikkrets kan hantera. Och sedan ska det ju få plats annan nödvändig data i grafikminnet också.

 

Detta resonemang förutsätter naturligtvis att grafikdatan inte ligger i RAM-minnet, vilket det kan göra. Men jag gissar ändå på att grafikdatan någon gång måste överföras till grafikkretsen för att GPU:n ska kunna rita upp bilden på bildskärmen. Ändå erhålls samma resultat då annat också ska få plats i grafikminnet.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja juste Ubuntu använder Unity nu. Om jag minns rätt kräver det 32mb grafikram. Linux Mint kan du prova, de är också inriktade mot nybörjare och släppte en ny version (12) alldeles nyss. Funkar dessutom på datorer som inte är så kraftiga, som din. Jag skulle köpt det billigaste grafikkortet du kan hitta om du inte tänkt att skaffa helt ny dator.

 

Om du bor nära Göteborg har jag ett gammalt X600 som inte används, några steg sämre än ditt trasiga.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...