Hej, jag har köpt en ny laptop. Tyvärr verkar det som att det är något fel på grafiksystemet.
Laptopen har ett AMD Radeon HD 6490M 1 GB GDDR5 grafikkort, till vilken jag har korrekta grafikdrivrutiner. Laptopen har också en 64-bitars Intel Core i7 2670QM 2,2 GHz 4-kärnig 2t-HT processor som har den integrerade grafikkretsen Intel® HD Graphics 3000. Operativsystemet är Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 64-bit Svensk version (6.1.7601).
Problemet är att det verkar som att grafikkortet inte används, istället används processorns integrerade grafikkrets för att rendera grafik. Vid grafikinställningar är den enda valbara grafikkretsen Intel® HD Graphics Family. När jag kontrollerar den anknutna enhetsinformationen till Intel® HD Graphics Family står det att tillverkaren är AMD, vilket är helt fel. Vid enhetshanteraren syns Radeon HD 6490M som grafikkort.
Om jag inaktiverar den integrerade grafikkretsen Intel® HD Graphics Family, byter systemet till den mjukvarubaserade VGA-drivrutinen, och inte till Radeon-kortet. Det står även att ingen drivrutin är installerad till Radeon-kortet, även fast den är det. I Catalyst Control Center hittar jag inga grafikinställningar eller information om att min laptop ens skulle ha ett Radeon-kort.
Undrar om någon kan hjälpa mig komma på vad som är fel? Tycker att detta är väldigt konstigt.
Ska pröva avinstallera drivrutinerna, inaktivera den integrerade grafikkretsen och installera drivrutinerna igen.