Hej, jag har avsevärt stora problem med mitt grafikkort i min nya laptop som jag köpte i december.
Datormodell & hårdvara:
HP Pavilion dv6-6b80eo
Intel Core i7-2670QM
AMD Radeon HD 6490M
6 GB DDR3 RAM
Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit SP1 Svensk version (6.1.7601)
Jag har senaste tillgängliga drivrutinerna för min modell & hårdvara!
Det stora problemet är att mitt grafikkort inte verkar kunna prestera som det ska. Jag har gjort en benchmark-jämförelse med andra datorer med samma grafikkort.
Min dator har tillgång till två stycken grafikprocessorer: AMD Radeon HD 6490M och den integrerade grafikkretsen i CPU:n Intel HD graphics 3000. Följande bild föreställer olika benchmarks av 2D/3D-grafik. Den består av 3 typer av benchmark-hårdvarukonfigurationer.
- Egentest av AMD Radeon HD 6490M. Denna konfiguration presenteras alltid först i varje test, bemärkt "HP Pavilion dv6-6b80 ..."
- Slumpvalt urval av webb-tillgängliga hårdvarukonfigurationer med grafikkortet AMD Radeon HD 6490M
- Egentest av den integrerade grafikkretsen Intel HD graphics 3000. Denna konfiguration presenteras alltid sist i varje test, bemärkt "This Computer"
Som man tydligt kan se av bilden är det två saker som påvisar att något inte står rätt till.
- Den integrerade grafikkretsen presterar BÄTTRE än det dedikerade grafikkortet.
- Grafikkortet presterar avsevärt sämre än de andra grafikkorten av samma modell.