Hoppa till innehåll

Akut! Någon Kontrollerar Min Dator!


fubbis
 Dela

Rekommendera inlägg

Tidigare idag tog jag emot en fil av min komps som hette "kul bild på skrillexe.jpg" jag trodde att det var en bild och försökte öppna den men det var egentligen en "kod" i texten och "exe" i skrillexe var slutet på filen och det var ett program som kördes men inget hände. Sen sa min kompis att han inte hade skickat nåhon fil och att han trodde att det var virus, jag skannade filen men det var inget. Senare efter 3-5 timmar så tog någon över min dator och stängde ner alla program, jag skyndade mig och hann disconnecta från internet då försökte kag ta bort filen som någon via min kompis skype hade skickat till mig(jag försökte innan oxå men det verkade som att den ville köra något program) men det stod att jag inte hade behörighet att göra det. Hur ska jag göra för att få bort det? Kan man restora datorn(hoppa tbx några dagar eller till fabriksläge(och spara vissa filer)) eller har det spridit sig i datorn eller nåt? Vad ska jag göra???

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Den bästa lösningen skulle vara att installera Linux. Men om du inte vill göra det så börja med att installera malwarebytes och spybot. Var sålänge sen jag hade sånna här problem då jag använder Linux så jag minns inte exakt hur man gick tillväga. Men de två programmen hittar ibland saker som vanliga antivirus inte gör. Vad har du för antivirus?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det första du ska göra är att installera Windows Defender om du inte redan har det. Hade du det inte aktiverat då du öppnade filen, ja då får du ta och rensa hårddisken och installera om Windows.

 

Om du däremot hade Windows Defender aktiverat då du körde filen. Då är det bara gå in i felsäkert läge och radera filen. Men innan du gör det, ladda upp filen på virustotal.com och ladda ner och använd ett anti-virus som kan identifiera trojanen, i stället för det anti-virus program som du använder nu.

Observera att jag inte rekommenderar att du tar bort trojanen. Jag rekommenderar att ringa polisen först och be att få göra en polisanmälan och tala om för dem att du har kvar trojanen och att det finns en stor potential att hackaren ansluter till din dator igen om du ansluter dig till internet, vilket möjliggör spårning av hackaren

 

Kom också ihåg att all data du hade på din dator kan vara stulen, även om du var snabb med att stänga av internetförbindelsen. Se därför till att byta alla lösenord, meddela ev. internetbank och polisen om intrången.

 

Gör en polisanmälan om dataintrång. Ring 114 14 och be dina föräldrar hjälpa dig. Se till att ha klockslag vid det inträffade intrånget(när dina program stängdes ner), vem din internetleverantör är, vad din IP-adress var vid klockslaget och ha till hands vilka andra internettjänster som du använde vid intrångsögonblicket; det hjälper polisutredningen att filtrera din ISP:s loggar om de har några. Gör du detta är det stor chans att hackaren åker fast om denne befinner sig i Sverige då dataintrång kan leda till 2 års fängelse, vilket betyder att polisen får begära ut uppgifter om intrånget ifrån din ISP & andra ev. mellanliggande proxy-servrar & routrar som de också är skyldiga att lämna till polisen; och även göra husrannsakan hos hackaren om de får tag på han.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu funkar inte vårt wi-fi heller! De kan la int ha kommit åt det va??? Hade ju inte varit inne på datorn efter att ha disconnectat från intenet, bara på skype för att sedan nå min kompis via telefon(han jag nämnde innan) där han berättade att någon hade tagit över hans dator oxå, bli rädd nu :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vitdom: Hur ser ett antivirus egentligen skillnad på något sånt här program och teamviewer/vnc? Båda låter en remote klient styra ens dator.

Jo anti-virusmjukvara använder något som kallas för virusdefinitioner som identifierar redan analyserade och verifierade virus, som såklart är skilda ifrån teamviewer. Sedan finns det också något som kallas för heuristisk anti-virusskanning vilket kan hitta sådana trojaner utan redan existerande virusdefinitioner för viruset, men då som du sa ignoreras den troligen då det är som teamviewer. Det kan också vara så tvärt om att teamviewer kan identifieras som ett virus. Det är därför som det finns känslighetsinställningar i heuristiska anti-virusprogram.

 

Personligen använder jag Avast! Free anti-virus, och då och då köper jag internet security / professional när det kommer nya mycket användbara funktioner. Jag har min känslighet satt till max för att själv kunna avgöra om någonting är virus eller inte efter rapport ifrån en heuristisk skanning.

 

Nu funkar inte vårt wi-fi heller! De kan la int ha kommit åt det va??? Hade ju inte varit inne på datorn efter att ha disconnectat från intenet, bara på skype för att sedan nå min kompis via telefon(han jag nämnde innan) där han berättade att någon hade tagit över hans dator oxå, bli rädd nu :o
Kan vara så att trojanen spridits till din vän. Ni bör stänga av era internetanslutningar och ringa polisen för mer information. Vill ni sedan återställa datorerna tror jag att det enda som kommer att fungera är att rensa hårddisken och installera om Windows, då detta verkar vara ett allvarligt virus. Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu funkar mitt wi-fi igen men han hade bara tillgång till min dator(då jag märkte det i typ30sec) är det schans han har gjort skit och kan komma åt alla datorer i nätverket? Bör jag vara inne på det, är det stor risk?

 

P.S loggas alltid ut från fuska.se när jag ska posta blir as paranoid

 

Redigerat av fubbis
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu funkar mitt wi-fi igen men han hade bara tillgång till min dator(då jag märkte det i typ30sec) är det schans han har gjort skit och kan komma åt alla datorer i nätverket? Bör jag vara inne på det, är det stor risk?

 

P.S loggas alltid ut från fuska.se när jag ska posta blir as paranoid

Du bör inte ansluta till internet via den datorn!!!

 

Det finns en extrem chans att en aktiv keylogger finns installerad på din dator vilket betyder att så fort du skriver in någonting i datorn / ansluter till internet så får hackaren tillgång till detta och all annan data på din hårddisk.

 

Det är också en stor risk att han har gjort mycket med din dator, då spridningsmekanismen verkar vara sofistikerad. Då är chansen också stor att trojanen automatiskt behandlar datan i din dator & ändrar på inställningar, och kölägger instruktionshämtningar och datauppladdning till & från hackaren tills nästa gång ditt NIC(nätverkskort) är aktivt & anslutet.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...