Hoppa till innehåll

Hur Långt Tycker Ni Västraffiks Kontrollanter Får Gå När Det Gäller Kontroll?


Lillskiten2
 Dela

Rekommendera inlägg

Men vad ger dem då laglig rätt att ta ut en avgift om man åker utan kort?

Ja nu när du säger det... Kan inte komma på någon annan institution/organisation förutom polisen och rätten som kan bötfälla. Om du t.ex. snattar i en butik får du ju inte böter av dem. Fast bibliotek kan ju lägga till en "böter" har jag för mig om man inte lämnar tillbaka böckerna man har lånat i tid.

 

Men var (och om) det är juridiskt reglerat i lagen vet jag inte, men guggo kan säkert slå på det, han är så flink med den boken.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Vad jag vet så är det en avgift och inte böter de ger ut. Om man lånar en bok på ett bibliotek så måste man ju gå med på avtal som kanske säger att man är skyldig att betala om man lämnar tillbaka boken för sent. Men jag tror inte man går med på något sådant av att automatiskt sätta foten inne i en buss? Särskilt inte om den är offentligt ägd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man går på bussen så ingår man ett avtal med västtrafik där man går med på att följa deras reseavtal. Precis som när man sätter sig i en taxi. Dessutom regleras tilläggsavgiften av lagen.

 

"1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett."- Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det står i deras reseavtal eller vad man ska kalla det att man måste ha giltig biljett under hela resan.

Jo men när godkänner man det? Jag inser att det är när man stiger på bussen men ändå, står det skrivet någonstans och i så fall var?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns ju lite lappar utspridda på bussen som jag tror nämner 1200kr avgift eller vad den nu står på. Och lagen säger ju bara att de får ta ut avgift och inget om att den som fuskåker måste meddelas om det i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste inte visa leg för en kontrollant, nej. Däremot kan de avvisa dig eller hålla kvar dig tills polisen kommer beroende på situationen.

 

Men nu kommer inte kontrollanterna på en vagn och ber om leg. De ber dig visa ditt färdbevis. Har du inte det så ber de dig om ditt leg så de kan skriva en tilläggsavgift. Vägrar du visa leg så slänger de av dig eller håller kvar dig och ringer polisen.

 

Så egentligen är det absolut smartast att bara visa leg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste inte visa leg för en kontrollant, nej. Däremot kan de avvisa dig eller hålla kvar dig tills polisen kommer beroende på situationen.

 

Men nu kommer inte kontrollanterna på en vagn och ber om leg. De ber dig visa ditt färdbevis. Har du inte det så ber de dig om ditt leg så de kan skriva en tilläggsavgift. Vägrar du visa leg så slänger de av dig eller håller kvar dig och ringer polisen.

 

Så egentligen är det absolut smartast att bara visa leg.

Men vad får man egentligen för straff om polisen kommer? Jag menar kan man vägra att betala tilläggsavgift och ta ett mildare straff av polisen? Vad händer om man bara skulle säga nej till tilläggsavgift?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då är frågan, om man inte har ett leg då?

Första och enda gången jag glömt min plånbok hemma kom det förstås en kontrollant. Jag hade då alltså varken busskort eller leg. Jag fick ange mina uppgifter så knappade de in det i en handdator och jag fick 50kr kontrollavgift för att jag ändå hade giltigt kort. Om jag inte skulle haft det skulle de kanske sätt det i datorn och man kan nog då inte heller ange falska namn.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...