Hoppa till innehåll

Hur Långt Tycker Ni Västraffiks Kontrollanter Får Gå När Det Gäller Kontroll?


Lillskiten2
 Dela

Rekommendera inlägg

Men vad får man egentligen för straff om polisen kommer? Jag menar kan man vägra att betala tilläggsavgift och ta ett mildare straff av polisen? Vad händer om man bara skulle säga nej till tilläggsavgift?

Straffet för tjuvåkning är böter eller sex månader i fängelse om jag inte missminner mig. Om polisen kommer, och de bedömmer att du har begått ett brott så kommer de väl antagligen ta med dig till stationen, västtrafik kommer polisanmäla dig, sen blir det åtal och sådant.

 

Du kan vägra ta emot din tilläggsavgift , vänta på polis och hoppas att Västtrafik inte polisanmäler dig. Men helt ärligt så känns det...ja... även om du slipper åka med till stationen så känns det fortfarande väldigt onödigt att hålla på med polisen, och dessutom bli kraftigt försenad. Det överlägset enklaste är att bara ta sin tilläggsavgift istället för att chansa med polisen.

 

Edit: Fängelse kan man nog bara få i teorin, har extremt svårt att tro att du blir dömd till fängelse för tjuvåkning. Ovan nämnda är vad brottet (bedrägligt beteende, vilket innefattar tjuvåkning) kan ge.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är en intressant tanke ändå. Jag menar, när man vägrar tilläggsavgiften så tar ju polisen hand om ens fall och då är tilläggsavgiften i sig inte längre relevant, utan då är det "bedrägligt beteende" som man bedöms efter. Och eftersom tjuvåkning är ett så pass tarvligt brott, det är ju ändå tarvligare än att snatta t.ex. 1 hekto godis, så skulle det inte förvåna mig om bötern blir väldigt låg, kanske under 1200 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en intressant tanke ändå. Jag menar, när man vägrar tilläggsavgiften så tar ju polisen hand om ens fall och då är tilläggsavgiften i sig inte längre relevant, utan då är det "bedrägligt beteende" som man bedöms efter. Och eftersom tjuvåkning är ett så pass tarvligt brott, det är ju ändå tarvligare än att snatta t.ex. 1 hekto godis, så skulle det inte förvåna mig om bötern blir väldigt låg, kanske under 1200 kr.

Nja. Du kan fortfarande åka på tilläggsavgiften. Du har ju fortfarande tjuvåkt, och Västtrafik har därför fortfarande rätt att ge dig en avgift.

 

Visst, bötern kan vara lägre än 1200 kronor. Men varför i hela friden skulle någon välja att hålla på med polis, genomlida en rättegång, få ett brottsregister och massa annat jobbigt bara för att man kanske kan få en böter som är lite lägre än tilläggsavgiften? Makes no sense.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första och enda gången jag glömt min plånbok hemma kom det förstås en kontrollant. Jag hade då alltså varken busskort eller leg. Jag fick ange mina uppgifter så knappade de in det i en handdator och jag fick 50kr kontrollavgift för att jag ändå hade giltigt kort. Om jag inte skulle haft det skulle de kanske sätt det i datorn och man kan nog då inte heller ange falska namn.

Det är nu jag syftar på, inte har ett leg överhuvudtaget.

Jag tex fick mitt leg när jag var 14.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja. Du kan fortfarande åka på tilläggsavgiften. Du har ju fortfarande tjuvåkt, och Västtrafik har därför fortfarande rätt att ge dig en avgift.

 

Visst, bötern kan vara lägre än 1200 kronor. Men varför i hela friden skulle någon välja att hålla på med polis, genomlida en rättegång, få ett brottsregister och massa annat jobbigt bara för att man kanske kan få en böter som är lite lägre än tilläggsavgiften? Makes no sense.

Måste man gå igenom en rättegång för precis allt? För jag menar det är otroligt låg sannolikhet att västtrafik någonsin skulle palla det. Nej visst det kan tyckas oerhört jobbigt men det är ju upp till var och en. Inte för att jag är särskilt intresserad av att faktiskt göra det, men det är intressant med vad som händer om man inte gör så som det är tänkt att man ska göra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kontrollanter har ej rätt till att

 

* Tvinga dig att visa färdbevis/leg

 

* Inte hålla fast dig, stå i vägen eller omringa dig

 

* Kräva dig på svar (Du behöver inte yttra dig alls)

 

 

De får endast be om färdbevis/leg. Vill du inte visa får de endast avhysa dig från platsen. De har ingen rätt att gripa/hålla fast dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har ingen rätt att gripa/hålla fast dig.

Jo i Sverige är envarsgripande lagligt hur svårt ska det vara att förstå? Kontrollanterna får hålla fast dig om du inte har giltligt färdbevis precis som t.ex. din medpassagerare som jobbar på som mattant på en lågstadieskola får. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kontrollanter har ej rätt till att

 

* Tvinga dig att visa färdbevis/leg

 

* Inte hålla fast dig, stå i vägen eller omringa dig

 

* Kräva dig på svar (Du behöver inte yttra dig alls)

De får endast be om färdbevis/leg. Vill du inte visa får de endast avhysa dig från platsen. De har ingen rätt att gripa/hålla fast dig.

Å shit, JuristeN har talat!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hittade detta på wikipedia nyligen:

 

Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

 

Så med andra ord så får inte ens kontrollanterna (eller någon annan) gripa en (förutom polisen givetvis), eftersom tjuvåkning aldrig kommer ge fängelse i realiteten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo. Du har nog tolkat lagtexten fel.

 

 

"Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

 

Det fetstilta innebär att envarsgripande får ske där någon har begått ett brott där fängelse finns med i straffskalan. Om de i realiteten kan bli dömda till fängelse eller inte spelar ingen roll. Tjuvåkning är inget eget brott utan faller under bedrägligt beteende, vilket kan ge fängelse i upp till sex månader. Det vill säga, om fängelse finns med i straffskalan så är envarsgripande möjligt. Fängelse KAN följa tjuvåkning. Att det aldrig har gjort det och antagligen aldrig kommer göra det spelar ingen roll.

 

"Får man överhuvudtaget gripa någon som åker spårvagn utan giltig biljett? Enligt 24 kap 7 § rättegångsbalken får den som begått brott, för vilket fängelse kan följa, och som påträffas på bar gärning eller flyende fot gripas av envar, det vill säga av vem som helst. Det spelar ingen roll om den gripne senare faktiskt skulle dömas till fängelse eller inte – finns fängelse i straffskalan för brottet kan envarsgripande genomföras."

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dock tycker jag kontrollanterna gör fel när dom leker poliser + att man inte får filma dom. Du har all rätt att filma dom o Dokumentera din vardag . Sen ska ju Dom inte leka poliser o gripa dig om dom tror du tjuvåker eller har ogiltig biljett.

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...