Hoppa till innehåll

Sökväg?


Epixa
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag tyckte att det inte passade in på Grafik och programmering så lade den här.

--------------------------------

I alla fall, T.ex: om jag gör en genväg till ex IE från mitt skrivbord och ska skicka den till en annan dator, så funkar inte genvägen (eller?)

 

Ett annat exempel: om jag gör en batch fil och skriver in att den ska starta ett program/fil på min dator.

----batch exempel-----

start C:\Users\Nimrood\Desktop\jtf.png

--------------------------

hur gör jag då om det är på någon annans dator Det står ju \Nimrood\ inte den andras Användarnamn ?

 

Eller funkar det ändå?

Redigerat av Nimrood
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då kommer den leta efter C:\Users\Nimrood\Desktop\jtf.png på kompisens dator och inte hitta det. Det finns generiska namn som kan se ut som "$desktop/fil.exe" som då översätts till användaren som kör och letar efter fil.exe på dennes skrivbord. Jag vet inte hur detta ser ut i batch.

 

Detta hör förövrigt hemma i programmeringsforumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du hänvisar till en länk i fillsystemet så måste den vara samma på bägge datorerna för att det ska funka. Det är som att ge ut två identiska vägbeskrivningar i två olika länder, givetvis hittar man inte rätt i ett av länderna (datorerna i detta fall). Annars rekommenderar jag att du skaffar Firefox istället för IE till att börja med, och så kan du ju alltid bara skapa en vanlig länk som en fil som öppnar t.ex. google eller något med din standardwebbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars rekommenderar jag att du skaffar Firefox istället för IE till att börja med, och så kan du ju alltid bara skapa en vanlig länk som en fil som öppnar t.ex. google eller något med din standardwebbläsare.

Om vi ska vara sånna rekommenderar jag att han byter till Linux och lär sig dess shell-språk som är motsvarigheten till batch. Där räcker det att skriva "firefox" så startar programmet om det är rätt installerat.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi ska vara sånna rekommenderar jag att han byter till Linux och lär sig dess shell-språk som är motsvarigheten till batch. Där räcker det att skriva "firefox" så startar programmet om det är rätt installerat.

This, så jädra najs att bara behöva skriva in ett programs namn så startar det-
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...