Hoppa till innehåll

Nordkorea Och Usa


Rhino
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad tror och tycker ni om det? Kommer nordkorea göra en blunder och stupa inom kort eller kommer USA att stupa? Kommer något land från EU t.ex Storbrittanien hjälpa USA? Kommer Ryssland hjälpa Nordkorea?

 

Eller kommer det ens hända någonting?

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kommer inte hända något. Det är bara höga höga spänningar och varningar. Nordkorea har ingen chans att göra något om USA verkligen vill förhindra det. USA har så fruktansvärt mycket antimissil- och antiluftvapensteknik att de kan ta ner vad Nordkorea än försöker skicka. Det absolut värsta som kan hända är en Nordkoreansk kärnvapenmissil oskadliggörs högt upp i luften över stilla havet av USA. Visst, detta kommer att få långt i från trevliga konsekvenser men någon rädsla om kärnvapenkrig eller liknande tror jag är otroligt överskattat scenario. Anledningen till att USA inte har jämnat Nordkorea med marken redan är för att det inte finns något intresse av dem, de har inte olja så då är det inte intressant, då är det mycket viktigare att smuggla in vapen i Syrien och underminera regeringar länder som Iran eller Venezuela. Nordkorea behöver hållas på plats och inte skada USA, men att göra något aktiv motattack tror jag inte att USA planerar, om de nu inte anser att de 4 krig som de håller igång inte stimulerar ekonomin tillräckligt. Men det känns som USAs fysiska barriärer för hur mycket krig man kan föra börjar slås emot. Så jag tror inte det är troligt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja alltså det är väl två huvudsakliga scenarion som man tänker sig angående Kim Jong-Un och hans styre.

 

1. Han är väl medveten om USAs kapacitet relativt hans egna land och han försöker hålla upp en fasad

av stolthet och suveränitet för att bibehålla folkets tilltro. Alltså ren propaganda, riktad primärt inåt men med

en förhoppning om att det kanske biter även utåt, mot andra länder.

 

2. Han är till en sådan stor grad själv en produkt av årtionden av enkelriktad propaganda att han är förblindad

själv och faktiskt tror att Nordkorea är det bästa landet i världen och har en ärlig chans mot USA. Kanske är

Nordkoreas intel så dålig pga av sanktionerna att de inte har riktigt koll på hur långt resten av världen har

kommit tekniskt sett de senaste decennierna och gör något förhastat som att försöka med kärnvapenattacker

eller liknande.

 

I de allra flesta andra fall är scenario 2 väldigt osannolikt, t.ex. om vi snackar Afghanistan, Irak, Iran etc som tidigare

har anklagats för att vara ett stort kärnvapenhot mot USA. Men just i Nordkoreas fall har jag uppfattningen av att det

är mycket mera troligt. Sen tror jag faktiskt att det ändå lutar åt scenario 1, jag tror att tanken på att förlora är

alldeles för skrämmande för Nordkorea, När folket redan är så pressat så skulle ett riktigt allvarligt krig antagligen

bryta förtroendet för alltid. Nordkorea måste ju ändå känna till USAs stora militära inflytande över världen även om

de inte känner till hur många vapen, vart och hur de funkar. Jag tror att det med största sannolikhet bara är en stor

"vem kan pissa längst"-tävling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nordkorea är mycket snack och lite verkstad. De har inte en chans, och det vet dom (hoppas jag). Till och med Ryssland och Kina börjar ju motsätta sig dom nu. De skulle kunna anfalla någon, men då skulle de få hela världen emot sig. Jag tror inte något kommer hända, de bara skramlar lite med vapnen, för det är sådant de gör i Nordkorea.

 

Någon borde köpa en Game Boy till Kim Jong-Un så han får något att göra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nordkorea är mycket snack och lite verkstad. De har inte en chans, och det vet dom (hoppas jag). Till och med Ryssland och Kina börjar ju motsätta sig dom nu. De skulle kunna anfalla någon, men då skulle de få hela världen emot sig. Jag tror inte något kommer hända, de bara skramlar lite med vapnen, för det är sådant de gör i Nordkorea.

 

Någon borde köpa en Game Boy till Kim Jong-Un så han får något att göra.

THIS.

 

Som sagt skulle ändå vara kul att se konsekvenerna..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Nordkorea förklarar "State of war" mot sydkorea. Jag undrar vad detta innebär i praktiken. Jag menar, Nor doch syd har ju varit varandra i luven ett bra tag ändå och skickat missiler och stridit vid gränsen.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...