Hoppa till innehåll

Åk 8, Procent Med Bråk!


siaames
 Dela

Rekommendera inlägg

1. Kan inte se ordentligt

 

2. Delen/det hela

 

3. a/b*c/d = (a*c)/(b*d), identifiera a, b, c och d.

 

4. Förändringsfaktor:

Om förändringsfaktorn är större än 1 så har priset ökat med (förändringsfaktorn-1) %.

Om förändringsfaktorn är mindre än 1 så har priset minskat med (1-förändringsfaktorn) %.

 

5. Använd förändringsfaktor. Nya värdet/gamla värdet = förändringsfaktorn

 

6. Totala förändringsfaktorn = förändringfaktor1 * förändringsfaktor2

 

7. Samma metod som i 6

 

8. a) Samma metod som i 3 och dessutom y*x/(z*x) = y/z samt w^2 = w*w

b­) a/b - c/d = (a*d-c*b)/(b*d)

 

 

Jag börjar misstänka att du bara skriver här för att få siffersvaren utan att själv förstå vad du gör så därför svarar jag med lösningen och inte med svaret. Det hade varit trevligt om ingen annan heller postar svaret direkt för jag ser inte direkt poängen med att fuska sig igenom matte då man förr eller senare inte kommer ha tid att fuska eller inte kan. IG/E på nationella senare på högstadiet eller gymnasium kan bara undvikas om man faktiskt kan matten, och då behöver man dessa grunder för att spara en mycket tid.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Kan inte se ordentligt

 

2. Delen/det hela

 

3. a/b*c/d = (a*c)/(b*d), identifiera a, b, c och d.

 

4. Förändringsfaktor:

Om förändringsfaktorn är större än 1 så har priset ökat med (förändringsfaktorn-1) %.

Om förändringsfaktorn är mindre än 1 så har priset minskat med (1-förändringsfaktorn) %.

 

5. Använd förändringsfaktor. Nya värdet/gamla värdet = förändringsfaktorn

 

6. Totala förändringsfaktorn = förändringfaktor1 * förändringsfaktor2

 

7. Samma metod som i 6

 

8. a) Samma metod som i 3 och dessutom y*x/(z*x) = y/z samt w^2 = w*w

b­) a/b - c/d = (a*d-c*b)/(b*d)

 

 

Jag börjar misstänka att du bara skriver här för att få siffersvaren utan att själv förstå vad du gör så därför svarar jag med lösningen och inte med svaret. Det hade varit trevligt om ingen annan heller postar svaret direkt för jag ser inte direkt poängen med att fuska sig igenom matte då man förr eller senare inte kommer ha tid att fuska eller inte kan. IG/E på nationella senare på högstadiet eller gymnasium kan bara undvikas om man faktiskt kan matten, och då behöver man dessa grunder för att spara en mycket tid.

Jag var faktiskt lite lat men jag behövde bara veta lösningen för svaren står på baksidan.

Denna sida heter ju faktiskt "fuska.se" så ser inget fel med att fuska på denna sida även fast jag inte gör det haha!

Tack så mycket för att du hjälpte mig 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...