Hoppa till innehåll

Mitt Bands Musik!


Rekommendera inlägg

Musik slutade vara i närheten av avancerat i slutet av 80-talet. Kolla bara på Mange Makers, de slängde ihop en hit med program som man hade kunnat piratat i princip.

Det bror ju absolut på vart man letar, i popmusiken kan jag garantera dig att du inte hittar "avancerad" musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det bror ju absolut på vart man letar, i popmusiken kan jag garantera dig att du inte hittar "avancerad" musik.

 

Fast det stämmer ju inte heller. Popmusik är dels ett väldigt stort begrepp och dels ganska gammalt. Det innefattar alltså allt från big band, till The Beatles, till Madonna och Michael Jackson.

 

Jag antar att det är den typen av mainstream-musik som spelas på de flesta radiostationer som är den musik du hänvisar till. Inget tidsperiod eller genre innehåller uteslutande avancerad eller oavancerad musik. Det beror helt på. 

 

Och vad är det som definierar avancerad musik?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vad är det som definierar avancerad musik?

Någon som har lagt ner mycket tid på att göra musiken, skrivit den osv... Låten går inte lika i 3 minuter. 

 

Man gör inte musiken i fl-studio och säger sen att man är grym på att göra musik.

 

Fl-studio är som att redigera en video. Vem som helst kan göra Dubstep osv.. nu när det finns Fl-studio och då kan göra låtar mycket lätt utan att använda ett instrument. Jag tycker avancerad musik är musik som går olikt / de sjunger olika under en hel låt. Inte bara en mening eller ett ord under 2 minuter sen lite dunk på det.

 

Ett fint exempel är Queen.

 

Där såg ni skillnaden mellan Rihanna's låt och Freddie Mercury's från Queen.

Redigerat av Nimrood
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, visst. Men huruvida låten är avancerad enligt din definition eller inte är inte alls relaterat till när den är gjord eller vilken genre den tillhör, vilket var hela poängen. Hur lång tid det tar att göra musiken tycker jag inte spelar någon roll, i så fall borde Chinese Democracy vara mycket mer avancerad än Bohemian Rapsody ( ).

 

Om någon är intresserad av ett exempel likt det ovan, men med ombytta tidsepoker så jämför I get around (Beach Boys, 1964) med Jesus of the Moon (Nick Cave, 2008). Beach Boys sjunger "I get around" i en hel låt, och Beyoncé (inte Rihanna) sjunger "Who run the world". Är en mening och lite dunk mindre avancerat än en mening och tre ackord?

 

Varje epok och genre har enkel och avancerad musik. Det är dumt att begränsa sitt musiklyssnande bara för att man tror att all musik efter 1979 är som Run the world.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, visst. Men huruvida låten är avancerad enligt din definition eller inte är inte alls relaterat till när den är gjord eller vilken genre den tillhör, vilket var hela poängen. Hur lång tid det tar att göra musiken tycker jag inte spelar någon roll, i så fall borde Chinese Democracy vara mycket mer avancerad än Bohemian Rapsody ( ).

 

Om någon är intresserad av ett exempel likt det ovan, men med ombytta tidsepoker så jämför I get around (Beach Boys, 1964) med Jesus of the Moon (Nick Cave, 2008). Beach Boys sjunger "I get around" i en hel låt, och Beyoncé (inte Rihanna) sjunger "Who run the world". Är en mening och lite dunk mindre avancerat än en mening och tre ackord?

 

Varje epok och genre har enkel och avancerad musik. Det är dumt att begränsa sitt musiklyssnande bara för att man tror att all musik efter 1979 är som Run the world.

Det är dumt i överhuvudtaget att diskutera det här. Eftersom alla band och låt skrivare är olika. Men Jag tolkade avancerad musik som hur väl de hade gjort låtarna. Och hur budget nutidens musik är (SPOTIFY topplistan).

 

Och för att påminna är det en riktig diskussion offtopic detta.

 

Men vi kan inte vardera hur avancerad all musik är eftersom alla är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och hur budget nutidens musik är (SPOTIFY topplistan

 

Fast poängen är ju att det finns avancerad nutidsmusik. Kanske inte på Spotifys topplista, men att säga "Dagens musik är inte avancerad, det var mer avancerat förr" är fel.

 

Men ja, det är OT och lite menlöst. Kanske är bäst att lämna det.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast poängen är ju att det finns avancerad nutidsmusik. Kanske inte på Spotifys topplista, men att säga "Dagens musik är inte avancerad, det var mer avancerat förr" är fel.

 

Men ja, det är OT och lite menlöst. Kanske är bäst att lämna det.

Ja du har du rätt i. Det finns musik är nu populär som är en aning avancerad. Men majoriteten är ju skit musik.

Ett fint exempel som jag tog random ut listan: Psy – Gentleman. Och det finns många liknande i denna klass.

 

Men det har sjunkit en aning med skitmusik.  

Redigerat av Nimrood
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

 

Tycker covern var hyfsad, träna mer nästa gång ;) Förresten så är väl Simple plan mer alt-rock än punk? Punk enligt mig är till exempel Sex Pistols eller Dead Kennedys.

Punk för mig är mer Ramones.

 

Men ingen frågade om min åsikt så ska vara tyst.

Redigerat av Epixa
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...