Hoppa till innehåll

Astrofotografi


FreakyStyley
 Dela

Rekommendera inlägg

Är det någon här som håller på med/är intresserad av astrofotografi? Jag skaffade en systemkamera för några veckor sedan och har därefter utvecklat ett litet intresse för denna fina konst. Problemet är väl att det är så hemskt mycket ljusföroreningar så att det knappt går att få tag på en nattsvart himmel här i södra Sverige. Ska dock någon dag försöka ta mig ut så att det blir lite mörkare, men det får vänta tills nätterna har blivit mörkare.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag har en gång befunnit mig på en plats med så lite ljusföroreningar att man tydligt kunde se Vintergatan sträcka sig över himlen, det var helt fantastiskt, särskilt som man vet vad man ser.

Låter helt underbart, tyvärr inget jag har upplevt än. Jag ska till Island senare i sommar och tänkte att jag skulle få se en riktigt fin natthimmel där, dock så ska ju självklart solen skurka till det och vara uppe i princip hela dygnet.

Redigerat av FreakyStyley
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en gång befunnit mig på en plats med så lite ljusföroreningar att man tydligt kunde se Vintergatan sträcka sig över himlen, det var helt fantastiskt, särskilt som man vet vad man ser.

 

Du får la ta en bild på det så vi andra får se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det mörkt och man har möjlighet att öka exponeringstiden så behöver man inte så stor upplösning, men man måste vara stadig då. Men man behöver inte gå till sådana extremer som att åka till Island för att se fantastiska natthimlar, det räcker med att man är en sån där 5-10 mil utför en storstad på en mörk plats typ landet så kan man se det riktigt bra. När jag såg vintergatan var jag på Årnäshalvön.

 

De närmsta 6 planeterna (Jorden inräknad) tror jag går att se med blotta ögat, dock kan man behöva vänta på dem i över ett halvår.

 

Såg att WolframAlpha är ypperligt om man vill veta vart på natthimlen man ska titta för att se planeterna. Just nu är Saturnus och relativt lättskådad medan Jupiter är dold bakom solen..

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=Saturn+position+gothenburg+23%3A00+PM+25%2F06%2F13

 

Glöm natthimmel på Island såhär års.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det mörkt och man har möjlighet att öka exponeringstiden så behöver man inte så stor upplösning, men man måste vara stadig då. Men man behöver inte gå till sådana extremer som att åka till Island för att se fantastiska natthimlar, det räcker med att man är en sån där 5-10 mil utför en storstad på en mörk plats typ landet så kan man se det riktigt bra. När jag såg vintergatan var jag på Årnäshalvön.

 

De närmsta 6 planeterna (Jorden inräknad) tror jag går att se med blotta ögat, dock kan man behöva vänta på dem i över ett halvår.

 

Såg att WolframAlpha är ypperligt om man vill veta vart på natthimlen man ska titta för att se planeterna. Just nu är Saturnus och relativt lättskådad medan Jupiter är dold bakom solen..

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=Saturn+position+gothenburg+23%3A00+PM+25%2F06%2F13

 

Glöm natthimmel på Island såhär års.

Trodde ärligt talat man behövde ta sig ut längre för att få en riktigt klar himmel, Årnäshalvön ligger ju ändå ganska nära Varberg.

 

Ska bannemej försöka åka ut till ~Laholm om vädret tillåter det någon gång i veckan. Har vi tur kommer jag med en bild snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varberg är ju ingen metropol direkt dock. ;)

 

Nu är jag långt från ens en amatörstjärnskådare men min uppfattning är att moln är betydligt värre än ljusföroreningar. Jag menar du ska se genom 100 km luft till att börja med, och även 1 mil väldigt tunna moln/dimma/vattenånga är rätt svårt att se tydlig igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...