Hoppa till innehåll

Tips För Nya Macanvändare

admin

Rekommendera inlägg

Mac-datorer blir ju mer populärt nu för tiden och det är många som köper sig en iMac, MacBook Air eller en MacBook Pro Retina. Så därför tänkte jag att denna tråd kan vara bra att dela med sig de programmen som man tycker är viktiga att ha. Självklara program som Skype, Chrome etc kan vi bortse från.

Fantastical

Ett kalenderprogram som lägger sig lägst upp till höger vid klockan. Bara att klicka på programmet och man får upp en kalender och kan lägga till saker på den. Går även ställa in så den visar veckor vilket är bra. Kostar en slant, men absolut värt det enligt mig.

BetterSnapTool

Ett program som gör att man kan dra program åt sidorna och då ändras storleken så det visas på halva skärmen eller så drar man det åt ett hörn och då används det hörnet för programmet. Alternativt så drar man programmet rakt upp i mitten och det maximeras över hela skärmen. Smidigt program helt enkelt, påminner om stödet som finns inbyggt i Windows 7 men är mer avancerat. Kostar 19kr och är väl värt ifall man saknar denna funktion på Macen.

Avast

Virus är inte jättevanliga på Macar men de blir allt fler desto fler som börjar använda Mac. Så vill du ha ett antivirusprogram som är gratis så rekommenderar jag Avast. Detta tycks inte slö ner datorn nämnvärt och innehåller ingen reklam eller liknande heller. Har även kört med Kaspersky Internet Security som kostar och detta var tyvärr ingen höjdare. Det fick datorn att hänga sig då och då vilket löstes genom att man fick inaktivera det och då lossnade allt. Avast har inte detta problemet och har ibland varnat för virus i mejl, så jag är nöjd med det.

Sen ett bonustips som handlar om inställningar/styrplattan:

En sak som jag stört mig på är att scrollen är konstig på Mac. De kallar denna naturlig och jag tycker det känns tvärtom. Så tycker du scrollen är konstig så testa att ändra.

Du gör det genom att trycka på Äpplet längst upp till vänster, välja Systeminställningar, välja Styrplatta, välja "Rulla och Zooma". Testa där att ta bort Rullningsriktning: Naturlig.

Om du saknar högerklick även så gå in på "Peka och klicka". Aktivera där sekundärklicka. Ett tips är att kolla runt där så lär du dig även massa andra trevligheter om hur du kan använda pekplattan :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...