Hoppa till innehåll

Webserver Med Iis


epaaj
 Dela

Rekommendera inlägg

Hur skapar jag en webserver med IIS i windows xp pro? När man ansluter till min server så kommer det bara upp en ruta som man måste skriva in användare och lösen i och jag har ingen aning om vad lösenordet är. Men det spelar väl inte så stor roll egentligen för jag vill inte ha något lösen. Så nu undrar jag hur jag ska göra för att få bort detta lösen så vem som helst kan komma in på min webserver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst henke37
  1. Avinstallera iis
  2. Installera apache
  3. installera php
  4. installera mysql
  5. ställ in apache,php och mysql
  6. Gör nå't i php
  7. Läs en guide om hur man ska säkra php-skript
På det viset så riskerar du inte att din dator blir en måltavla för någon mask. Redigerat av henke37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Avinstallera iis

     

  • Installera apache

     

  • installera php

     

  • installera mysql

     

  • ställ in apache,php och mysql

     

  • Gör nå't i php

     

Jag har funderat på något i den stilen, men jag frågade på ett forum om en speciell funktion och fick ett svar med en kod i asp så jag ville koda i det. Men jag får väl försöka fråga om han vet hur man gör det i php.

 

Skulle du kunna hjälpa mig installera php och mysql om jag får problem? Bara förklara om jag fastnar?

 

Måste jag avinstallera IIS ??

Redigerat av cloud
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst henke37

Iis och apache kan inte köras samtidigt, på samma port, en port är ett nummer för http som andvänds för www är talet 80, en port kan bara ha ett program åt gången.

 

Se till att ta bort iis, det är som en ommålad bil från 1903, vist det fugerar, men ingen vill ha dreten. Krockar du så lär du bli skadad alvarligt och dö.

 

Se symboliken mellan en krock och att en hacker eller en mask, kommer och andvänder ett välkänt säkerhets hål, som inte borde varit där i från början.

 

Apache är lätt att instalera, det har installations program. Välj att installera som service!

Gå igenom inställningarna som ställs in, ingen fara bara återställ från kopian som kommer med filen om du klanatar till det.

 

Php är rätt enkelt att instalera:

Extrahera filerna ur zip-filen till säg c:\program\php. (Ingen zip fil? andvänd den istället!)

Leta upp stället i konfigurations filen för apache där man kan lägga till egna moduler, gör det enligt instruktionerna, klart!

Om du vill andvända mod_negotation så andvänd de här instälningarna

AddHandler php-script php
AddType text/html php

istället för

AddType application/x-httpd-php php

som föreslås i instalations guiden

 

Mysql är en gnutta svårare:

Installera servern, och en klient att sköta den med, båda behövs.

Öppna kommando tolken(Dos-aktigt) och navigera till mysqls mapp,

gå vidare til bin(mapp) och kör mysqld --help skriv kommandot för att instalera mysqld som en tjänst(service).

 

Gå sedan till tjänster i mmc(se start/adminstratörs grejs).

Se till att både mysql och apache startar automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur skapar jag en webserver med IIS i windows xp pro? När man ansluter till min server så kommer det bara upp en ruta som man måste skriva in användare och lösen i och jag har ingen aning om vad lösenordet är. Men det spelar väl inte så stor roll egentligen för jag vill inte ha något lösen. Så nu undrar jag hur jag ska göra för att få bort detta lösen så vem som helst kan komma in på min webserver.

 

Beror på vad man kör för OS, att köra Apache under Windows med lite belastning är som att döda servern då Apache använder samma process under Windows medan IIS delar upp belastningen. Under Linux och andra OS så är dock Apache att föredra stark. Men under Windows så är verkligen IIS att rekommendera STARKT ifall man räknar med att några skall besöka sidan samtidigt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan annars prova http://www.easyphp.org/ den instalerar Apache, PHP och mySQL. Ett tips för dig som inte orkar mecka med allt.

 

Eller om du vill göra allt själv så läs http://ematte.se/tut/wamp.php där är en guide som visar hur du instalelra allt skit. Fast det där är en guide för php4 inte php5. Om du vill ha php5 så måste man göra lite andra instälningar.

Redigerat av H4xx0R
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...