💬
Logga in
Fuska.se

Varför Är Alla Så Förbannat Dåliga På Att Stava?

55 svar · startad

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

men d e väl inte världens undergång om man skriver fel??

asså vem orkar skriva stor bokstav å sånt? d går ju att läsa ändå.

det är ju helt onödigt att d finns pedanter som rättar ens stavning i ett forum vad e det för mening med det?? och ragnarök jag tyker inte att moderatorer ska ge dig varning bara för att man skriver snabbt o inte orkar att rätta sina fel m man skulle fått en varning för varje felstavning skulle nog hälften av alla medlemmar varit borta nu

helften av ala medlemar skule inte alls vara bårta för d hadde komit nya medlemar som kann skriva normallt o dras til sona forum der fålk kan skriva onrmalt o varför ska mna int få varning för at mann uprepar sej minst 10 ggr???ock som ja sa inan så borde de vara vid uprepande gonger ock inte vid enstaka hendelser
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Har kikat runt lite här och det saknas punkt och kommatecken i vartannat inlägg ungefär.

Sen verkar folk ha ordetligt svårt med att sätta ihop ord. Dvs. väldigt många särskriver.

Ex. "Pappa ledig"

Betyder det att Pappa är ledig?

"Sökes: Kassa personal"

Betyder det att personalen skall vara kass?

Att sätta ihop ord underlättar mycket!

Sedan har vi "." , "," och stor Bokstav och rättstavade ord. (hängde ni med där?)

Det här är en text utan varken komma eller pungt  eler stor bokstav där allt är totalt omöjlit att läsa för att ingenförsökt att anstränga sig så specielt avsävärt När jag tog tåget hemigår så mötte ja två poliser fast imorgon så kanske ja möter tre vem vet aja nu ska jag så småningåm gå och lägga mej så jag slipper läsa sådant här eländä någåt mer nu på onsdag skall jag först äta frukost sedan skall jag dursaläsatiningen jobba träffa en snygg tjej och gå på resturang ha de bra alläsamans gonatt man kan ju alltid trycka in en och annan smile i inlegget så att de hela bli ennu mera rörit istälet :gitarr:  för att läga in spilen sist dessu :lol: tom kan man trycka in en massa annat skit i sitt inläg såm ja jör nu tillexempell bara för att man itne okar jöra en ny rad utan istälet bara skriver på utan att äns tänka på att :medieval:  man kanske vil att fler skall förstå vad men ägentligen menade med det hela men ja e ny på de her forrumet så ja har ju inget att sega till om och vill inte ha de als nu är tillochmed de härbiten :student:  klaaaaar!!!!!!!!!!!!!

Det här är en text med stor bokstav, kommatecken och punkt insatta. Det är ganska enkelt att läsa eftersom man i det här fallet försökt att skriva tydligt och enkelt.

När jag tog tåget hem igår mötte jag två poliser. I morgon så kanske jag möter tre, vem vet.

Nu skall jag så småningom gå och lägga mig och drömma härliga drömmar om ordentligt skrivna meningar.

Nu på Onsdag skall jag först äta frukost. Sedan skall jag, duscha, läsa tidningen, jobba, träffa en snygg tjej och gå på restaurang.

Ha det bra allesammans. Godnatt! :zzz:

Jag lade dit en fet bokstav som jag rättar ditt "rättstavade" inlägg med.

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #23

Det går att läsa felstavade inlägg även när knappt ett ord är rättstavat. Det jag vill komma till är att det går precis lika snabbt att stava rätt, sätta ut komma och punkt och inte särskriva.

Skriver man bra här skriver man bra i skolan. Kan skryta med att jag hade bäst resultat i min klass på de nationella proven i svenska. Mycket tack vare att jag håller till på forum där man skall skriva om inte perfekt så i alla fall någorlunda korrekt.

Testa att läs igenom ditt inlägg innan du sänder iväg det eller ha word´s rättstavningsprogram på i din webbläsare så att den stryker under felstavade ord.

Visst kan man haalka på tangentbordet eller missa stor bokstav i ett nytt stycke men man kan alltid försöka att hyfsa till sig lite när det gäller stavningen.

Nivå 7 · Fuskare

Orka.

JAg skiter i om det e felstavat bara det går att läsa så, mene de så att det inte går att läsa så e de inte kul.

Nivå 9 · Veteranfuskare

och jag kan skryta med MVG på flera svenskaprov och VG i svenska trots att jag inte brukar använda stor bokstav och förkortar ord här på forumet.

Det är även stor skillnad om man skriver, med perfekt svenska, men bara en enda stycke.

Alltså, man bara babblar med rätt punkt, kommatecken, stora bokstäver och sådant utan att dela upp texten i stycken (alltså om texten är lång), så kan man ju inte klaga på nåt fel fast texten oftast blir svårt och tröttsamt att läsa. Man tappar lätt bort sig.

Så stycken är faktiskt en av de mest viktiga saker i grammatiken (jag tycker att de andra sakerna är inte så viktiga).

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare

jaghatarpunktochkommasamtfolksomgnällerpåattfolkskriverslarviktochfel

ja skiter i om jag inte har punkt eller komma eller stor bokstav

16 Aug 2005
Nivå 3 · Lärling

Många på det här forumet är 9-12 år och går bara i ÅK 6~ och kan inte helt ren engelska.

Vissa skriver "en mening" på 50+~ ord utan att använda ett kommatecken eller punkt, det är därimot riktigt irreterande och försöka tyda vad dem har skrivit.

I'm 11 and my english is damn better than all of yours!!! I Usa e det tuffa tag med skolan och sproket, jag ska borja sjette klass her men det skulle va 5an i sverige. And I doubt you know what doubt means, and you probably don't know what apprehensive means. So think about what stuff you're about to write down. I hate when people do that!!!!!

P.S. I cant use the letters with dots over them since i have a american keyboard

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare

Doubt = Tvekar~

apprehensive = klarsynt~ (vi hade denna som glosa ett par veckor innan vi slutade skolan)

Det finns säkert flera här på forumet som kan bättre Engelska än dig marjus återkomst, det finns säkert folk som bott i USA i många mer år än dig och sedan kommit in hit och vill ha hjälp med ett spel.

Nivå 11 · Veteranfuskare
(marjus återkomst @ 16/08-2005 07:11:20)

Många på det här forumet är 9-12 år och går bara i ÅK 6~ och kan inte helt ren engelska.

Vissa skriver "en mening" på 50+~ ord utan att använda ett kommatecken eller punkt, det är därimot riktigt irreterande och försöka tyda vad dem har skrivit.

I'm 11 and my english is damn better than all of yours!!! I Usa e det tuffa tag med skolan och sproket, jag ska borja sjette klass her men det skulle va 5an i sverige. And I doubt you know what doubt means, and you probably don't know what apprehensive means. So think about what stuff you're about to write down. I hate when people do that!!!!!

P.S. I cant use the letters with dots over them since i have a american keyboard

Sure, I do love fat americans, don't you?

Kommantecken och punkt är absolut det jobbigaste, sen med stor bokstav och skit kvittar väl ändå.. ? ;p

Nåja. Ingen tvingar er att vara här, om inte de som skriver lite sämres intresse passar er så dra härifrån då.. Ingen tvingar er att vara här. Orka whina.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Om någon tror att jag ska springa omkring och leka språkpolis, så glöm det. Då går jag i strejk! O_o

Fast man får väl ta och lägga ner ner lite tid på vad man skriver, skriver man som en kratta, utan skiljetecken och sånt så tror jag knappast att folk tar en på så särskilt stor allvar.

Skriv på ett trevligt sätt, snälla.

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #33

Saken är ju den att det är väldigt enkelt att skriva hyvsat gramatiskt korrekt. Det är bara att försöka.

Att det sedan är en stil för vissa (ni under klass 9, fjortisgäng, eller de som vill skriva som om de kom till Sverige i går) att skriva uselt är trist. De kommer ni ha lagt av med snart. Det är tufft att kunna formulera sig.

Ni som är yngre kan bara lägga in ett rättstavningprogram i den webbläsare ni använder. Eller finns inte sånt till pc?

Nivå 11 · Veteranfuskare

Men för i helsike, lugna dig. Om det inte passar dig med hur folk skriver så dra, ingen tvingar väl dig att vara här?

Det var väl ett sjuhelsikes tjat.

Nivå 12 · Mästerfuskare

kan inte mer än att hålla med MeM....ingen tvingar dej att vara här....

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Men för i helsike, lugna dig. Om det inte passar dig med hur folk skriver så dra, ingen tvingar väl dig att vara här?

Det var väl ett sjuhelsikes tjat.

kunde verkligen inte sagt det bättre själv!
17 Aug 2005
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Om någon tror att jag ska springa omkring och leka språkpolis, så glöm det. Då går jag i strejk! O_o

Fast man får väl ta och lägga ner ner lite tid på vad man skriver, skriver man som en kratta, utan skiljetecken och sånt så tror jag knappast att folk tar en på så särskilt stor allvar.

Skriv på ett trevligt sätt, snälla.

Jag skulle kunna vara språkpolis i såna fall.

18 Aug 2005

Jag med.. men jag brukar resa mycket te stugan under helgerna.. men om man är typ 5 st så skulle det funka.. men om jag skulle bli en "språkpolis" så skulle jag iaf bara vara i Pokemon forum.. för där behövs man :) oki alla som kan läsa denna text som jag nyss skrev där uppe säger Jak e snelhest.. nemen säger att dom kan... för jag har inte stor bokstav eller komma, oj :P men asså jag har knappt komma iaf... men punkter har jag gott om.. har väll lärt mig det från min pappa, ser att han skriver ....... som faen ;( sen flör att jag ibland skriver fel är för att jag inte tittar på tagent bordet när jag skriver, men är inte så jätte bra för jag håller inte fingrar som man ska, men när jag tittar på skärmen hela tiden ser jag när ja g skriver fel och suddar ut det, och nu har jag skrivit fel typ 2 gånger.. en gång var bara för jag skrev ja g.. men ändå, sen så använder jag oxo ganska mycket.. och jag måste erkänna att jag har suddat det jag stava fel ungefär 67 gånger nu asså på hela denna text ^ så har jag typ suddat 70 nu typ.. men asså det är mycket som faen.. ;( men asså när jag verkligen lär mig asså blir van så kommer jag knappt sudda... 84 nu :P 85 ;( aja (86) men nu ska jag nog sluta snac (90) ka men asså det är jobbigt i Pokemon forumet var dom stavar fel (92) flera gånger asså dom stavar inte fel (93) utan dom bara kan inte Stava... asså typ, JEEEÄÄÄÄÄÄLLLLLPPPPPP!!!!!!!!! ADMIN JEEEEEEEEEEEEEÄÄÄLP!!!!!!!!!! i pokemon forumet typ.. så var det nån som hade skrivit (94) ungefär så var det iaf (97) sen (98) så undrade nån varför Admin skulle hjälpa (99) för (100) han kan väll inte så mycket om pokemon (101)gissar jag (102).... aja var tvungen att (103) sudda det jag skrev fel Ungef(104)är 104 gånger.... aja men kommentera (105) gärna (106) ASSÅ! ;( jag kan ju (107) knapp (108) t stava...... aja (109) kommentera snälla..... äääh bvi testar utan att dus sud sudda... :P jag åkte vflyhgplan hemigrån igår och jhag öter popcorn på pnlanet men jasså jsag är ju nästan felskrivarn själv :P

Nivå 3 · Lärling

ni överdriver extremt mycket i era exempel...

kolla nästan vilket inlägg som hällst på det här forumet och man ser att de är långt ifrån så man stavar som i vissa utav era exempel.

visst finns det men då är det självklart att medlemmarna som skriver så inte är särskilt seriösa!

men jag skrev som jag alltid skriver och det dära i slutat är sant när jag inte suddade... (suddade en gång i "men jag "skrev"" råkade bli skrwv)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in