Hoppa till innehåll

Tror ni på gud?


RealCS_2
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 190
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

dubbelpost!  

ja tror itte på gud han suger

 

Dubbelpost, och?

 

Även jag tror på Gud men dock inte på allt som bibeln säger. Inom viss gräns kan man säga. Annars brukar jag be till honom om allt möjligt, även om jag är lite skeptiskt till att han kan finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ferrie.

Du tror på Gud men inte allt Bibeln säger. Bibeln är Guds Ord. Alltså ljuger Gud, eller? Man kan inte be till Gud om vad som helst. Det finns gränser.

Gud kan antingen säga ja, vänta, eller nej. Men ett nej betyder inte att han inte finns.

 

Och du K3nG4

Du skrev att man inte behöver tro på Gud för att vara kristen.

Då vill jag understryka att att vara kristen är att tro på Gud. Ett citat från Bibeln:

"Om du med sin mun bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, då ska du bli frälst."

Är man inte frälst, kan man inte kalla sig kristen. Att vara kristen är att vara frälst dvs tro ovanstående. För att tro detta måste man tro på Gud. Man kan inte tro på bara Jesus och inte Gud, eller bara Gud och inte Jesus, eller bara Jesus och Gud men inte den Helige Ande osv.

De tre är en, vilket kallas treenigheten.

En kristen ska kunna läsa Trosbekännelsen utan att ljuga.

I Trosbekännelsen erkänner man sin tro till Gud, Jesus och den Helige Ande. Alltså - ingen tro på Gud, inte kristen.

 

Mikael, jag kan försvara -Snake_bite- en aning.

Jag vet inte precis vad han menade, men om man skriver som om man vore neutral, kan Gud både finnas och inte finnas. Men visst, har man en tro så har man.

 

-Snake_bite-

Jag instämmer i vad du sa. Vad jag vet har jag inte skrivit rakt ut att evolutionsteorin är skit, eller att de som inte tror som jag är dumma i huvét. Men däremot säger ni som inte tror som jag att jag är smittsamt psykiskt sjuk och att Gud... ja ni vet! Jag kan skriva precis lika rakt ut som ni gör om ni vill. Men då kan ni räkna med att bli arga!

Jag ber om förlåtelse precis som du, för jag tror på att Gud förlåter.

Jag är också säker på att man hamnar någon annanstans efter döden. Du vet nog vad jag talar om ;).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ferrie.

Du tror på Gud men inte allt Bibeln säger. Bibeln är Guds Ord. Alltså ljuger Gud, eller? Man kan inte be till Gud om vad som helst. Det finns gränser.

Gud kan antingen säga ja, vänta, eller nej. Men ett nej betyder inte att han inte finns.

 

Och du K3nG4

Du skrev att man inte behöver tro på Gud för att vara kristen.

Då vill jag understryka att att vara kristen är att tro på Gud. Ett citat från Bibeln:

"Om du med sin mun bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, då ska du bli frälst."

Är man inte frälst, kan man inte kalla sig kristen. Att vara kristen är att vara frälst dvs tro ovanstående. För att tro detta måste man tro på Gud. Man kan inte tro på bara Jesus och inte Gud, eller bara Gud och inte Jesus, eller bara Jesus och Gud men inte den Helige Ande osv.

De tre är en, vilket kallas treenigheten.

En kristen ska kunna läsa Trosbekännelsen utan att ljuga.

I Trosbekännelsen erkänner man sin tro till Gud, Jesus och den Helige Ande. Alltså - ingen tro på Gud, inte kristen.

 

Mikael, jag kan försvara -Snake_bite- en aning.

Jag vet inte precis vad han menade, men om man skriver som om man vore neutral, kan Gud både finnas och inte finnas. Men visst, har man en tro så har man.

 

-Snake_bite-

Jag instämmer i vad du sa. Vad jag vet har jag inte skrivit rakt ut att evolutionsteorin är skit, eller att de som inte tror som jag är dumma i huvét. Men däremot säger ni som inte tror som jag att jag är smittsamt psykiskt sjuk och att Gud... ja ni vet! Jag kan skriva precis lika rakt ut som ni gör om ni vill. Men då kan ni räkna med att bli arga!

Jag ber om förlåtelse precis som du, för jag tror på att Gud förlåter.

Jag är också säker på att man hamnar någon annanstans efter döden. Du vet nog vad jag talar om ;).

 

Det vart ju inte precis så jag menade, menade mer att Gud kan finnas (till ungefär 90% tror jag att han finns), men jag har mina tvivel. Sen att jag inte tror allt på "Guds ord", kanske det som inte är bevisat är det jag tvivlar på, mån tro? Om detta som verkar så overkligt (t.ex. Jesus under), inte är bevisade, tror jag inte på det. Man kan inte köpa något så enkelt, om vi säger typ att någon som mördade någon säger att han inte gjorde det, och vi tror på han och han slipper undan, allt kan man inte tro på utan bevis. Först bevisen, sen tror man på han/eller inte. Är det inga bevis, tror man inte på han. Men man kan ju tro hur som helst, lär ju aldrig komma några bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan instämma i att man tvivlar. Det gör alla.

Om man bevisade vad som händer i Bibeln, då var det ju ingen vits med undren? Varför skulle man göra under, bara för att människan senare ska överbevisa det? Undren är till för att bevisa att det finns något större.

Om Gud gjorde vad människor kan göra, då behöver man ju honom inte. Typ. Kan man tro på att ett under skett om vetenskapen har bevisat hur det går till? Knappast. Själva beviset för att de skett är just att det inte är meningen att vi ska förstå hur de gått till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst -Snake_bite-
Så alltså tror du på gud?? Ärligt talat!

du frågar inte mig men jag tror på gud..., varför har du skrivit ärligt????, tror du man ljuger när man säger att man tror på gud???

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag tror på Gud? Jag tror på Guds existens, tror på att han skapat världen, tror på att han sände sin Son hit till jorden för att rädda oss människor, att hans Son dog för våra synder och uppstod, och att han en dag återvänder. Jag tror på den Helige Andes existens och att han är verksam i människor, jag tror att Gud är kung över kungar, herre över herrar och att han älskar oss!

Jag tror att det är svar på din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och jag ser mycket om att fok säger att de inte tror på Gud och det gör inte jag heller, men jag tycker inte illa om dem som tror på Gud för att man får väll tro vad man vill och sen var det ju någon som sa att det var en sjukdom att vara kristen och det tycker jag är att ta i lite grann för att jag känner många som är kristna och de är hel coola ju så jag tycker att man ska få tro på vad man vill och ingen annan ska bestämma vad man ska tro på och om det är någon som håller med mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...