Hoppa till innehåll

Tror ni på gud?


RealCS_2
 Dela

Rekommendera inlägg

Och du K3nG4

Du skrev att man inte behöver tro på Gud för att vara kristen.

Då vill jag understryka att att vara kristen är att tro på Gud. Ett citat från Bibeln:

"Om du med sin mun bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, då ska du bli frälst."

Är man inte frälst, kan man inte kalla sig kristen. Att vara kristen är att vara frälst dvs tro ovanstående. För att tro detta måste man tro på Gud. Man kan inte tro på bara Jesus och inte Gud, eller bara Gud och inte Jesus, eller bara Jesus och Gud men inte den Helige Ande osv.

De tre är en, vilket kallas treenigheten.

En kristen ska kunna läsa Trosbekännelsen utan att ljuga.

I Trosbekännelsen erkänner man sin tro till Gud, Jesus och den Helige Ande. Alltså - ingen tro på Gud, inte kristen.

Vad är man då om man är som jag? Om man är född kristen men inte tror på Gud..? Jag tycker självklart att det är helt okej att tro på Gud. Men jag slarvade ihop nåt när jag skulle skriva mitt förra inlägg. Jag missuppfattade mig själv och allt. :?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 190
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tror inte riktigt på att Gud straffar någon för att inte tro på honom genom att ge denne en varning på fuska.se.

 

K3nG4

Man kan vara född kristen, men man är inte kristen för att man varit det eller ens familj är det. Du måste välja själv. Antingen eller.

 

Jo gud straffar.

Sen är jag katolsk iochmed att jag är döpt i en katolsk kyrka och har katolska släktingar, så visst är jag katolsk och kristen. Men visst tvivlar jag till endel saker i bibeln, att människan skulle vara inenavel? Det vet väl alla vad det händer med innavlade djur/människor. Därför är det hemskt av bibeln att skriva att Adam och Eva bara skulle uppstå och och fixa mänskligheten. Finns mycket flera trovärdiga teorier hur vi männsikor uppstod. Men Gud tror jag på och Jesus. Allt behöver inte vara sant som står i Bibeln. Minst 20% måste ju vara fel? Eller hur? Det mesta går ju att bevisa. Sen om vi bygger en skyskrapa som är 400 meter hög, varför straffar inte Gud oss för att vi försöker nå honom? Som babels torn, där straffade han folket. Mycket konstigt. Sen finns det trovärdigare vetenskapliga teorier om hur språken uppståt. Inte av något torn. Tro inte på allt som kommer från år 0, tro på det vetenskapsmännen kommer på nu, år 2004. Teknologin är bättre och vi vet mer än vad man visste då. Det var säkert bara teorier vid dessa tider på år 0 att språket gick till på? Att människorna kom på att Adam och Eva var dem första. Det trodde man då, men nu vet man med dagens teknologi att det inte var så. Tro på det ni ska tro på nu, var inte sådana gamlingar och tro på gammal teknologi som fanns på år 0. Nu borde vi veta bättre. Om inte nu, så för eller senare. Våra teorier är som deras teorier för 2000 år sedan. Som att jorden var platt, fast våra teorier är ju annorlundare. Och dem är sanna. Men visst, man kan ju tro på en teori för 2000 år sedan som redan har bevisats och som dem säkerligen hade sagt: "Aha, gick det till så. Då hade vi fel med Eva och Adam och Babels torn". Dessa teorier gör ju så att människor TROR på dem, vilket kanske är lite dumt. Att tro på en teori som kanske inte är sann. Tänk dej om du tror att jorden är platt ännu, men det vet du att den inte är! Varför? Därför dagens vetenskapsmän vet bättre. Samma sak med en massa annat. Så tro på vad vi lever i nu, inte som dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bibeln är ju som en gammal teori bok som gamla vetenskapsmän kanske skrev för 2000 år sedan, som dagens kanske hade skrivit att jorden skapades i ett BIG BANG, dinousarierna vart före oss och innan fanns bakterier etc. Och att vi mäniskor är apor etc. Och vi tror på den gamla teori boken från år 0 eller vilket år den kommer ifrån. Som dagens människor tror på våra teorier från våra vetenskapsmän. Men vi är mycket mer lättlurade av förra vetenskapsmännen från år 0 att vi fortfarande tror på dem. Hade dem levat idag hade dem blivit paffa och insett att dem haft en nära, men felaktig teori. En ren historie teori. Typ som en berättelse. Det betyder inte att dagens vetenskapsmän har precis rätt i sina teorier om att solen kommer att sprängas om 4 miljarder år, men den kommer att sprängas om några miljarder år, det är säkert. Nästan samma principer av vetenskapsmän, vi ska tro på dem, men inte för länge. Finns faktiskt nya teorier man ska tro, gå vidare, över från sina gamla till nya, färska, "riktiga". Innan hade dem ju Tor, sen blev det Gud. Nu kanske ingen, för det är nästan som vetenskapsmännen menar att det inte finns någon Gud. Att denna teori var fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Donald Duck

vi har en vetenskaps bok som säger varje år närmar solen sig lite vid gjorden o det står om nåra cirka 50 år kommer solen att sluka gjorden

o big bang dinosaurien bärretas i historian att hade slängt bort en landskap från sverige fast det var länder förut alla landskap o big bang slängde bort nån landskap i havet står i historian

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vi har en vetenskaps bok som säger varje år närmar solen sig lite vid gjorden o det står om nåra cirka 50 år kommer solen att sluka gjorden

o big bang dinosaurien bärretas i historian att hade slängt bort en landskap från sverige fast det var länder förut alla landskap o big bang slängde bort nån landskap i havet står i historian

 

 

eh... tack för det, nu kan man verkligen sova... kan du inte säga nåt positivt... som att jorden aldrig kommer få metriod nedslag, solen står still... och slocknar aldrig... det blir ingen annan istid... inga mer krig (särkilt ej kärnvapen krig).... DET E NYHETER MAN VILL HÖRA!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...