💬
Logga in
Fuska.se

Le Parkour

120 svar · startad

Jag tkr parkour verkar vara roligt att syssla med :) skulle sysslat med det om jag inte vart så klen och svag. Spelar d nån roll om man e kort?:P

Trådstartare #42
↗ till inlägget

Jag tkr parkour verkar vara roligt att syssla med :) skulle sysslat med det om jag inte vart så klen och svag. Spelar d nån roll om man e kort?:P

Hrm, okej. Diskusionen avgår här och nu. Varken läser eller bearbetar mer.

Bambi
↗ till inlägget

Intressant quote du gjorde där, men i vilket fall. Detsamma, ha de.
22 Mar 2006

Mellanmjölk: Skaderisk?Kanske det du,men det är ju mer skaderisk om man kastar sig ner för en klippa.Och också väldigt idiotiskt om man tror det är fotboll. ;)

↗ till inlägget

Är det någon mer här som tränar Parkour? Älskar sporten. Längtar till sommaren då man kan börja köra ute (gillar inte att köra på vintern) :)

Min mening:

* Poker och Schack: Inte sporter.

* Ensamma sporter (utan medspelare): Halvsporter

* Lagsporter: Sport!

Moderator
↗ till inlägget

Är det någon mer här som tränar Parkour? Älskar sporten. Längtar till sommaren då man kan börja köra ute (gillar inte att köra på vintern) :)

Enligt mig så är Le Parkour ingen sport. Jag tycker nämligen att om man ska kunna räkna något som en sport så bör den ha fysisk och/eller mental aktivitet. Vilket Le Parkour har, men en sport bör även kunna ingå i ett tävlingssammanhang.

T.ex. jag åker runt i en ramp på en skatebord. Det räknas som att jag utövar en sport. Men detta är för att (enligt mig) skateborden ingår i olika tävlingar.Alltså att en sport bör kunna ha ett visst poängsystem.

Medans Le Parkour är mer en hobby. Jag påstår inte att det är någonting dåligt och att jag är negativ mot det utan jag ville bara få det sagt så att kanske några fler fattar vad det innebär.

PS. Cyper och NesseN, jag har inte skrattat så mycket som jag gjorde idag angående eran diskussion.

24 Mar 2006

Le Parkour är faktiskt rätt kul testar faktiskt ibland :P Hoppar över stängsel och lité annat smått och gott

Jag tycker sporten verkar konstig, men vissa är riktigt grymma.

31 Mar 2006
Trådstartare #49

Har nog tränat lite för hårt på drops. Har fortfarande lite ont i knäna.

Grym den där Russian climber var :o

7 Apr 2006
Trådstartare #51
↗ till inlägget

Grym den där Russian climber var :o

Jaa, grabben där är duktig.

EDIT: Ska fara till en ws nu I påsklovet!

Senast ändrad:

16 Apr 2006

har aldrig hört talas om det men det verkar ganska häftigt men jag skulle aldrig få göra det för farsan och så är jag rätt klantig så jag skulle nog hammna på sjukan om jag försökte klättra på hustak

Jag kan då säga att man har mer nytta av Parkour än de felsta andra sporter. Jag har intet testat, men skulle vilja. Det jag menar är att. Man får ju samma kondis som i andra sporter och man får även bättre balans. Man tränare sinnena bättre. För man måste ju hålla reda på hur och var man ska t.ex. landa för att inte skada sig.

Man har mer nytta av det om en snut börjar jaga än. Då är det bara att skutta på så kommer man undan. Man kanske inte kommer undan, men man har så mycket bättre schans till det.

Till Cyper: Hur tränar du hoppar du över räckel lr nåt sånt..??

Vill gärna ha lite tips.

17 Apr 2006
Karamellkungen

Jag tycker att det är jätteroligt att köra Le Parkour. Brukar klättra på våra skolbyggnader, många av byggnaderna är inte så jättehöga men vill inte ställa alldeles för höga krav på mig själv. Det är ganska roligt att klättra på tak och hoppa från tak till tak om mellanrummet inte är för stort i mellan dom.

Jag har bara sett det på tv någon gång men jag har aldrig testat det själv. Det ser faktiskt ut att vara ganska roligt.

Senast ändrad:

NesseN (och alla andra): läs första meningen här. <---länk om du inte förstod :P

↗ till inlägget

NesseN (och alla andra): läs första meningen här.  <---länk om du inte förstod :P

Good one Mîhker..!!

Hur tränar ni om ni tränar..???

Jag vågar knappt lägga mig i om det ska kallas för sport eller fritidssysselsättning. Spelar det någon roll igenligen?

Iaf, Le Parkour e så j*vla kul. Det är nyttigt för kroppen (tills man råkar skada sig allvarligt) du tränar styrka, kordination, balans osv. Man bygger även upp ett grymt självförtroende, och tänjer på sina gränser.

Höll på med det hela förra våren/sommaren. Började bli rätt duktig och vältränad (I like that) men slutade när hösten kom. Att hålla på när allting e halt e galet :P

Det största problemet var dock att hitta tillräckligt bra ställen.. Som man ser i videon (som Cyper postade) har ju snubben letat fram ett par riktigt smaskiga ställen i en skön förort skulle jag tro.

Jaha, har ni skadat er någon gång? (allvarligt) Och isåfall hur? Och vad är det farligaste hoppet ni gjort?

Själv har man bara lyckats skada ett par revben, inget mer än en spricka.

Och det farligaste hoppet? Ja.. En gång åkte jag ner för en stålvajer med en kedja runt om som jag höll i, från ett 20-25 meters lager.. Fick upp en j*vla fart när jag väl var nere vid marken och.. Ja :P

Ett annat var nog när jag droppade 7 (vi mätte) meter ner på en gräsmatta

↗ till inlägget

Jag vågar knappt lägga mig i om det ska kallas för sport eller fritidssysselsättning. Spelar det någon roll igenligen?

Iaf, Le Parkour e så j*vla kul. Det är nyttigt för kroppen (tills man råkar skada sig allvarligt) du tränar styrka, kordination, balans osv. Man bygger även upp ett grymt självförtroende, och tänjer på sina gränser.

Höll på med det hela förra våren/sommaren. Började bli rätt duktig och vältränad (I like that) men slutade när hösten kom. Att hålla på när allting e halt e galet :P

Det största problemet var dock att hitta tillräckligt bra ställen.. Som man ser i videon (som Cyper postade) har ju snubben letat fram ett par riktigt smaskiga ställen i en skön förort skulle jag tro.

Jaha, har ni skadat er någon gång? (allvarligt) Och isåfall hur? Och vad är det farligaste hoppet ni gjort?

Själv har man bara lyckats skada ett par revben, inget mer än en spricka.

Och det farligaste hoppet? Ja.. En gång åkte jag ner för en stålvajer med en kedja runt om som jag höll i, från ett 20-25 meters lager.. Fick upp en j*vla fart när jag väl var nere vid marken och.. Ja :P

Ett annat var nog när jag droppade 7 (vi mätte) meter ner på en gräsmatta

Har aldrig skadat mej och det farligaste jag har gjort är att hoppa över typ 1,5 m staket och sedan ner 3m i en backe.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in