💬
Logga in
Fuska.se

Debattforumet

6 svar · startad

Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Hola fellaz, jag har haft en tanke i huvet en stund och nu tänkte jag få den att få lite slagverkan. :)

Det gäller forumet Debatt.

När jag var aktiv i Debattforumet (Nu är jag det inte längre) var när det var precis alldeles nytt och ett par veckor efter. Det var skitroligt. Sen började ordet Debatt underskattas lite, och tråd efter tråd skapades. Vi som argumenterade och höll på mest i början domnade lixom bort lite, tänker mest på medlemmar som Jellyfish, Guggo, Zdravo, Jokinen, Oden, Apoca m.fl, och fler personer som inte var så fingerfärdiga tog över. Och så kom Xade till, och blev vild och skrev i alla trådar alltid. Ett tag var varje nytt inlägg Xades, i alla trådar, och det var bara svar på 2-3 rader. Max.

Det jag menar, på ett ungefär, är att Debattforumet har glidit ifrån sin style. De trådarna som var heta innan, finns nu utspridda i runt 5-6 trådar. Det finns utan tvekan nästan tvåsiffrigt med trådar om Fildelning.

Det jag vill att man ska göra är helt enkelt att börja om. Få de riktiga diskussionerna på samma ställe, inte uppspritt, och så inläggskåtigt. Det ska vara rakt.

Frågar som t.ex Bråkiga Invandrare, Kärnkraftverk, Feminism, Rasism (Folkgrupper överlag) m.fl får en stor tråd var.

Jag vill bojkotta alla trådar i stort sett, och skapa fasta trådar. Allt för att få det mer seriöst och fokuserat.

Debattforumet ska självklart vara öppet för alla, men folk som inte vet vad dom säger, sitter och hetsar, skriver "Håller med" eller bara spammar, förstås, ska inte ha där att göra.

Det ska vara på riktigt. Folk ska kunna debattera seriöst.

Sen finns det ju trådar som "24 timmar kvar att leva, vad gör du?" osv finns ju oxå, och jag förstår att det inte är mindre än Rätt att placera de under Debattfliken. Men jag vill bygga Debattforumet kring den principen som var till från början.

Olika politiska åsikter blandades men alla accepterades. Folk var seriösa, och det var fokuserat. Inget massflöd med trådar, och inte så många "tomma" inlägg.

Det låter säkert jobbigt att fixa det här för oss men om jag bara får tillstånd så städar jag upp allt och gör om det.

Självklart kan vi bygga ut med fler argument och förslag här, jag tycker bara det är så dumt att ta miste på ett så fascinerande delforum.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

Håller med. Det är många som bara skriver max en mening som egentligen inte tillför något till debatten.

För att få igång en bra debatt/diskussion krävs det att folket utvecklar det de skriver lite mer och motiverar varför de tycker som de gör. Därför kanske hårdare regler för just debattforumet vore på sin plats.

Som det står i texten MEM skrev så tappar man lusten att debattera när folk bara upprepar sig eller inte förklarar vad de menar. Att bara skriva att man håller med eller inte är helt onödigt. Ska man skriva det så kan man i alla fall göra det tillsammans med något nytt.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Jaop, håller med om det. Var tidigare lite aktiv där men inte längre. En tråd för varje större ämne låter bra, men vi måste gå ut stort och hålla stenhårt på reglerna de första veckorna efter "omstarten" annars kommer det inte att funka. Men gör vi det så tror jag att de flesta oseriösare debbatörer kommer att försvinna, bara vi låser alla likadana trådar och inte tolererar spam. Och ser till att alla vet om de hårdare reglerna i debattforumet.

Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #4

Ja, absolut. Stenhårt. Jag har väl en aning om vilka som kmr härja där, och dras dit. Men såklart vill jag ha dit fler medlemmar, som kanske inte ens orkar sätta sin fot där just nu när det är så oseriöst.

Det skulle väl kunna fungera på två sätt. Antingen att vi raderar alla trådar som finns där nu, och kanske sparar en utav varje, de hetaste förstås.

- Eller så cuttar vi allting, och själva skapar "Officiella"-trådar för 7-8 ämnen. Man

kunde oxå göra så att forumet är låst för skapa nya trådar, och folk måste ansöka om för att få en Officiell tråd för ett ämne.

Man skickar ett PM till en moderator, som antingen accepterar eller nekar, och skapar denna tråden. För enkelhetens skull bara "Här pratar vi om~". Men givetvis vill jag ha argument och stil i första inlägget. Så man fångar uppmärksamhet, det måste gå att diskutera för, motargument kommer inte utav sig självt.

Jag tror det ska kunna fungera. Speciellt om vi får in det lite mer färgstarka folket där.

Senast ändrad:

23 Mar 2006
Nivå 41 · Överlegend Bossen Admin

Nya trådar måste nu godkännas i forumet, men att svara i befientliga trådar går och göra direkt.

När det gäller de trådar som finns nu så finns det ingen ide att radera utan istället isåfall låsa dubletter och liknande.

Edit: http://forum.fuska.se/Angouende_Debatterna-t39539.html

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #6

Bra. Börjar i helgen. Är det okej att lösa meningslösa? ^_^

Och trådar där alla har samma åsikt, självklara trådar som inte kan bilda debatter? :P

Nivå 41 · Överlegend Bossen Admin

Mjo, lås det det som bör låsas alt. skicka till allmänt ifall det passar in där, dvs mer oseriösa debatter som dock inte behöver låsas..

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in