woicer Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 (redigerat) Jag har länge tänkt att göra en recension av mitt tangentbord Logitech G15. Redan dom första dagarna försökte jag att skriva något men jag visste alldeles för lite för att få ihop någon text. Nu har jag haft tangentbordet ett tag och gör ett nytt försök. Dax för nytt! Jag hade förut ett tangentbord från microsoft som jag köpt något år tidigare. Till slut lossnade armstödet nere på tangentbordet, och det kändes väldigt konstigt. Jag bestämde mig för att tejpa fast det. Det höll - i tre dagar. Jag blev less och tänkte att snart ändå är dax för ett nytt, och då kommer vi till den svåra frågan: Vilket tangentbord ska jag köpa? Jag började genast bege mig in på dom största PC-forumen för att leta mig fram till ett nytt tangentbord. Jag läste flera tangentbordstrådar och vissa var mer intressanta än andra. Mina blickar fastnade på ett namn - Logitech G15 Gaming Keyboard. Jag sökte genast upp mer fakta om tangentbordet och redan efter dom första recensionerna hade jag bestämmt mig - det skulle bli mitt nästa tangentbord. Tangentbordet var precis släppt och det var svårt att få tag i. Jag letade på internetsidor och i affärer men jag hittade ingenting. En dag var jag inne i stan och gick in på ONOFF för att titta (det kan vara intressant ibland). Jag gick förbi tangentbordshyllan och tänkte som vanligt "skit, att inte tangentbordet fanns". Jag tittade ändå lite extra på hyllan, och längst bak - längst bak stog faktist tangentbordet! Jag tog det direkt, betalade och åkte hem. Jag har köpt tangentbordet. Priset låg runt 800 kr som är dyrt för ett tangentbordet, men jag hade redan bestämt mig. Innehåll Det första man möts av är tangentbordets kartong och i mitt tycke faktist riktigt snygg. Man ser tydligt vilket tangentbord det är och vilka "speciella" funktioner den har. http://img98.imageshack.us/img98/3208/bild16fx.png Jag klippte försiktigt upp det vita snöret runt om kartongen medans jag tänkte på vad jag snart skulle mötas av. Jag öppnade kartongen och där, där låg tangentbordet. Det var egentligen som ett vanligt tangentbord, men jag var fortfarande rädd att LCD-displayen skulle gått sönder eller att tangentbordet inte skulle fungera. Det var en sak jag blev förvånad över och det var tangentbordets storlek. Jag hade inte förväntat mig att tangentbordet skulle vara så stort. Vad som också fanns med i kartongen var en instruktionsbok, lite reklam för logitech, armstödet och skivan (för att kunna använda snabbknapparna på tangentbordet). http://img102.imageshack.us/img102/1149/bild21lb.png Framsida och baksida av tangentbordet: http://img98.imageshack.us/img98/2130/bild33oz.png Storleken Som jag sa möttes jag av ett hyfsat stort tangentbord. Ja, den är stor. Den har en LCD-display uppe på tangentbordet och 18 extraknappar på sidan, då förstår man nog varför det är större än ett vanligt tangentbord. Mitt gamla och nya tangentbord: http://img98.imageshack.us/img98/2473/bild46td.png Inte ett vanligt tangentbord Det första jag gjorde var att kasta ut det gamla och sätta in det nya i rätt position. Jag kopplade in tangentbordet i en ubs-port bak på datorn. Efter att datorn startat så möttes jag av ett ovant blått ljus under tangenterna. Jag tänkte något om att jag spelat för mycket CS, men så var inte läget. Tangentbordet har ett inställbart blått ljus för att lysa upp tangentbordet om man spelar i mörkret. Det finns tre lägen, ljuset avstängt/ljuste halvt på/ljuset på. Det är ingen större skillnad på halv-ljuset och fullt igång, så det skulle räckt med två lägen. En nackdel med ljuset är den inte lyser upp tecknena högst upp på siffer-knapparna, det kan vara irriterande ibland. Nästa steg var att installera programvaran som ingick. Det gick lätt, som Logitechs programvaror brukar. Det är bara trycka nästa hela tiden tills programmet är installerat. I själva programet (som är gjort för det här tangentbordet) kan du ställa in alla G-knappar, vad som ska visas på displayen m.m. Över G-knapparna sitter det tre knappar, "M1, M2 och M3". Detta är inga knappar utan mer inställningsknappar. Har du M1 igång kan du ha några grejer på G-knapparna. Trycker du sedan på M2 så får du andra inställningar (om du ställt in). Man kan alltså säga att du har 18 G-knappar gånger 3, alltså 54 stycken. M-knapparna lyser, så man ser om du kör på M1, M2 eller M3. Jag själv använder aldrig några av G-knapparna, men det kan vara läge att börja med dom nu när jag har 54 stycken. I början störde jag mig även på att dom satt så nära dom andra knapparna. Istället för att klicka på CTRL klickade jag på G18 som sitter precis bredvid. Över F1 knapparna sitter det en annan typ av en knapp, eller en grej du kan flytta åt sidan. Ena sidan är en symbol av en datorskärm, och andra av en joystick. Om du har knappen åt ena sidan, datorskärmssidan fungerar windows-flaggan knappen. Har du den åt andra fungerar den inte. Den är alltså menad så att om du spelar spel så ska du flytta över den på joysticksidan så att spelet inte stängs ner om du råkar klicka på windows-flaggan. En smart funktion, men jag använder den inte. Nu var det dax för nästa steg - att öppna skärmen. Jag tog bort det vita pappret som skyddat den i kartongen, och öppnade den. Jag möttes av en grymt snygg skärm med en liten panel med volym/stop/start-knappar. Det finns även en liten knapp där du kan välja vilket läge LCD-skärmen ska vara på. Du kan ställa in i programet vilka "mods" till displayen som ska vara igång. Jag har valt LCD clock och Performance Monitor. Antingen kan jag ställa in så att den byts efter t.ex 15 sekunder, eller så gör jag det manuellt med knappen om jag vill. Det bra är att du kan ladda ner andra mods till displayen, t.ex se senaste raderna på IRC eller stats i vissa spel. En annan funktion tangenbordet har är att den har två USB-portar på baksidan. Ännu en funktion jag inte har användning för, men visst kan den vara smidig om man snabbt vill sätta in t.ex en webbkamera eller en joystick. Under tangentbordet finns det skåror där det är meningen att man ska dra sladdar, under tangentbordet då. Men skårorna är så smala så att headsetsladden inte får plats. Knapparna på tangentbordet är även hårda och det låter mycket när man skriver/spelar, men det är en smaksak. Detta är i stort sätt ett bra tangentbord med lite onödiga funktioner. http://img98.imageshack.us/img98/193/bild56il.png Minus & plus + Lysfunktionen + Extraknappar + Dislayen + USB-portar - Hårda knappar - Stort och klumpigt - Lyser inte upp alla tecken Slutsats Ett riktigt skönt och bra tangentbord som har det mesta man behöver, även fast det finns lite överskott av funktioner. Att det finns "mods" att ladda ner till displayen är också bra om man vill ha lite variaton. För dom som har svårt att hitta knapparna är lysfunktionen underbar. Då slipper dom sitta med ficklampa vid nightgibb. Dax för ett nytt tangentbord? Här har du det. Betyg Om jag nu skulle tangentbordet ett betyg: 8 av 10 Övrigt Tillverkare: Logitech Tangentbordets hemsida: här Mods till displayen: http://www.g15mods.com/ /woicer Redigerat 13 Maj 2006 av woicer Citera
pho Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 nu vet jag vad för tangentbord jag ska skaffa när jag får min PC.... dom där G knapparna till vänster e ju sktibra för WoW, man kan ju ha massa keybindings o itne ens behöva använda musen!!! Citera
Aegzor Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 Den bästa recension jag läst om ett tangentbord [applåderar] Citera
Gäst QuikSilver Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 mycket bra! tufft med den där klockan uppe på :). Citera
Simpsons Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 bra skrivet :D det verkar riktigt fräckt, men väger det inte ganska mycket? Citera
woicer Skrivet 13 Maj 2006 Författare Rapport Skrivet 13 Maj 2006 bra skrivet :D det verkar riktigt fräckt, men väger det inte ganska mycket? Den väger mer än ett vanligt tangentbord men ändå inte överdrivet mycket.En bra sak med tyngden är att den inte glider iväg lika lätt. Citera
Zimens Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 Mina damer och herrar, detta är en riktig recension. Bra jobbat woicer, verkligen roligt att läsa. Citera
Vitdom Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 (redigerat) Jätte bra recension! Jag tycker att det ska finnas ett arkiv med recensioner med datortillbehör och hårdvara.. :) Skulle vara en bra ide att fixa admin. Redigerat 13 Maj 2006 av Vitdom Citera
Gäst Tour Skrivet 13 Maj 2006 Rapport Skrivet 13 Maj 2006 bra recension :cool: Fast tangentbord som tangentbord är la inget fel på dom "vanliga" tangentborden naej tycker det verkar lite onödigt att spendera pengar på. Citera
woicer Skrivet 13 Maj 2006 Författare Rapport Skrivet 13 Maj 2006 (redigerat) bra recension :cool: Fast tangentbord som tangentbord är la inget fel på dom "vanliga" tangentborden naej tycker det verkar lite onödigt att spendera pengar på. Du har helt rätt i vad du säger, men extra kostar även extra. och ni andra, tack för kommentarerna! Vore gärna schysst om ni talade om något som behöver förbättras, kan ju bara bli bättre. Skulle även tillägga att jag laddat ner en liten tidsfördrivare till displayen. Det är ett litet fyrkantigt djur, och i displayen finns det en mätare som visar hur hungrig, glad och "motiverad" djuret är. När mätarna sedan går ner får man lov att trycka på knappar för att t.ex mata djuret igen. Kan vara kul om man inte har något att göra ;) Redigerat 13 Maj 2006 av woicer Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.