💬
Logga in
Fuska.se

Matematikproblem

62 svar · startad

Nivå 11 · Veteranfuskare

Slå in Göran Perssons skostorlek på din miniräknare.

Multiplicera med hans midjemått i centimeter. Tryck på "=" för att få ut svaret, och vänd på miniräknaren. Avläs tal från vänster och svara som ekvation/valfritt uttryck. Vad är Göran Persson?

Senast ändrad:

5 Oct 2006

Ok, men vad är hans skostorlek och midjemått då?

Nivå 11 · Veteranfuskare

Här kommer en till kluring: Andreas fyller år den 5:e mars, Adam är två veckor yngre. På vilket datum är Adam född?

Nivå 1 · Novis

Du har en hink med vatten som rymmer 5 liter och en som rymmer 3 liter du ska få 4 liter. Du får använda hur mycket vatten du vill.

Nivå 12 · Mästerfuskare

En man skall åka tåg, mannen har 5 fruar, varje fru har sju barn och varje barn har tre katter. Hur många fötter/tassar fanns det på tåget ?

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

En man skall åka tåg, mannen har 5 fruar, varje fru har sju barn och varje barn har tre katter. Hur många fötter/tassar fanns det på tåget ?

502?

B=Barn

K=Katter

T=Tassar/fötter

F=Fru

Tar vi dom minsta barnen nu.

En katt har 4 tassar.

4T * 3K = 12 T + 1B = 14

Så varje barn är/har 14T

14T * 7 = 98 + 1F = 100T

Nu har vi räknat ut antalet T för varje F.

100T * 5F = 500T

Nu räknade vi ut hur många T alla F har/är.

500T + 2 = 502

Nu räknade vi ut alla T inkl. mannens T.

Så, det bör vara 502 Fötter/Tassar om jag inte har räknat fel.

Men det är väl bara mannen som åker med tåget? ;P

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare

Jo, det står det. Men det står inget om hans fruar m.m. inte åker med, eller åker med tåget.

Knepigt. ;D

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Ok, men vad är hans skostorlek och midjemått då?

Det är ju det som är frågan..

Nivå 3 · Lärling Baron
↗ till inlägget

Du har en hink med vatten som rymmer 5 liter och en som rymmer 3 liter du ska få 4 liter. Du får använda hur mycket vatten du vill.

Fyll den med 3 liter, häll i den med 5. Fyll den med 3 igen och töm den 5 litaren, du har då 1 liter kvar i 3 litaren. Tom 5 litaren och häll i det som är kvar i 3an, fyll 3an och du har 4 liter!

6 Oct 2006
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Här kommer en till kluring: Andreas fyller år den 5:e mars, Adam är två veckor yngre. På vilket datum är Adam född?

Är svaret 27 Februari? :P
Nivå 11 · Veteranfuskare

Nepp, men man kan tro det. Det är det som är grejen med det hela: Om man säger att någon är yngre så tänker man att man ska subtrahera men egentligen ska man addera. Så man ska altså addera 5+14 (2 veckor) och det blir 19.

Svar: Adam fyller är den 19:e mars.

Senast ändrad:

7 Oct 2006

Ripto var mitt svar rätt på kluringen med hanskakningarna?

Ingen har svarat rätt på min än. =/

Ny kluring: En spelledare förbereder sig genom att lägga tre spelkort (två kungar och ett ess) upp och ner på ett bord. Sedan kallar han in dig och berättar för dig att din uppgift är att hitta esset. Först väljer du ett kort. När detta är gjort kommer spelledaren att plocka bort ett av de två korten du inte valt (som självklart inte är ett ess). Nu frågar han dig om du vill byta till det andra kortet som nu finns kvar eller behålla ditt första val.

Ja, vad är bäst att göra?

8 Oct 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

fel, fel, fel. Första meningen lyder "en man skall åka tåg" därmed är det 2 fötter på tåget, eftersom bara mannen skulle åka

Moberg: Bäst är att byta, eftersom det nu är 50% chans att välja rätt. Innan var det bara en tredjedel

Fast guggo, hur vet man att det är bara mannen som är på tåget? :P

Japp det är bäst att byta, fast man har inte 50% chans att gissa rätt.

10 Oct 2006
Nivå 5 · Fuskare

en tegelsten väger 1 kg + hälften av sin egen vikt.

Hur mycket väger Tegelstenen?

20 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling Baron
↗ till inlägget

Ripto var mitt svar rätt på kluringen med hanskakningarna?

Ingen har svarat rätt på min än. =/

Ny kluring: En spelledare förbereder sig genom att lägga tre spelkort (två kungar och ett ess) upp och ner på ett bord. Sedan kallar han in dig och berättar för dig att din uppgift är att hitta esset. Först väljer du ett kort. När detta är gjort kommer spelledaren att plocka bort ett av de två korten du inte valt (som självklart inte är ett ess). Nu frågar han dig om du vill byta till det andra kortet som nu finns kvar eller behålla ditt första val.

Ja, vad är bäst att göra?

1+0.5X=X

1=0.5X

X=2

Stenen väger 2kg. Meh ~~

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Två grannar står och pratar med varandra:

1: Hur många barn har du?

2: Tre stycken

1: Jaha hur gamla är dem då?

2: Ja produkten av deras ålder är 36 och summan av deras ålder är lika med ditt husnummer. Kan du lista ut hur gamla de är då?

1: Ne...

2: Men om jag säger att den yngsta är rödhårig?

1: Jaha då vet jag!

Hur gamla var barnen?

>Det var inte denna jag tänkte skriva in, men tyckte den kunde vara lite kul. Den jag letar efter är nog lite för svår... :P

Den var klurig... =P

21 Oct 2006

Nja Oden, först har du 33% chans som du sa, men då om du byter så har du 67% chans att välja rätt. ;)

Min första är en riktig kluring. :P

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in