Hoppa till innehåll

.bat Kommandon


ELF
 Dela

Rekommendera inlägg

Om jag t.ex har skrivit:

NET SEND dator1 hej

 

Hur gör jag för att jag ska kunna välja vilken dator jag vill skicka till utan att behöva ändra filen varje gång?

Man ska ju kunna skriva ett kommando som gör så att en förfrågan kommer upp. Ungefär som en prompt...

 

OBS. Detta passa rnog bättre på Programmering?

 

Är det någon som kan något sådant kommando?

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Få se. Vad jag menar är att:

Jag skriver en .bat fil. När den öppnas så får man en förfrågan om att skriva in något. När man har skrivit t.ex "MAMMA" och meddelandet efter så skicas det till datorn MAMMA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

varför inte bara öppna kommandotolken som vanligt varje gång? Eller vill du samtidigt göra fler grejer?

Hmm det finns väl nåt program som du kan använda för att mata in text, men det verkar komplicerat, sökte lite på det men fattade ingenting.

 

Flytteliflyttar trådelitråden...

 

Varför? Redigerat av Moberg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Flytteliflyttar trådelitråden...

 

För att det passa bättre i programmering...

 

Allt går ut på att käna tid och lära sig lite mer om .bat programmering.

Lägger man in filen i Windows mappen lr var det nu är och skriver skriver namnet på den i "kör" så startas det direkt och sen är det bara att skriva datorn man vill skicka meddelandet till och trucka "enter".

Istället för att öppna CMD skriva kommandot och namnet på datorn varje gång. Men känar på det :P

 

Det är det snabbkommandon är till för som "CTRL+C" för att kopiera etc.

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo man kan programmera sånt med bat, men det är krångligt, som jag sa. Allt man anropar med .bat är olika program, så du anropar et tprogram som gör att du kan mata in tecken, så har jag uppfattat det iaf, jag är itne helt haj på det där själv...

 

Dessutom så måste inte din fil ligga i systemmappen för att kunna köras direkt från kör utan sökväg. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I bat-filer skriver man så vitt jag vet bara dos-kommandon.

 

Ex.

dir - lista filer i en mapp

del - radera filer

rm - radera katalog/mapp

move - flytta filer/kataloger

copy - kopeira filer

 

Sen kan man även anropa en hel del andra kommandon/program som ska köras. Men mer än så kan man inte köra, vad jag vet.

 

Vill man göra egna program bör man lära sig något programmeringsspråk. C++ är väl att föredra i så fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I bat-filer skriver man så vitt jag vet bara dos-kommandon.

 

Ex.

dir - lista filer i en mapp

del - radera filer

rm - radera katalog/mapp

move - flytta filer/kataloger

copy - kopeira filer

 

Sen kan man även anropa en hel del andra kommandon/program som ska köras. Men mer än så kan man inte köra, vad jag vet.

 

Vill man göra egna program bör man lära sig något programmeringsspråk. C++ är väl att föredra i så fall :)

 

Naah, man ska kunna skriva in % tecken och en massa annat i filerna. Jag har sett koder med en massa lullull och läst lite om .bat programmering men alldrig satt mig in i det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej och jag tror inte man tjänar så mycket på att säga sig in i det heller.

Gör ett enkelt program med C++ istället som frågar efter input och använder kommandot

system(" bat kommando ");

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...